نتایج یک تحقیق جدید در دانمارک نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری از رژیم‌های غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مسمومیت بارداری و فشار خون مرتبط با دوران بارداری (پره اکلامپسی) و تولد نوزادانی با وزن کمتر باشند.

خطر برای زنان بارداری که طرفدار رژیم گیاهی هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نتایج این تحقیق همچنین می‌تواند مورد توجه زنان کشورمان نیز باشد که احتمال دارد به منظور پیروی از سبک زندگی سالم و به دنیا آوردن فرزندی سالم‌تر در دوران بارداری به رژیم گیاهخواری روی بیاورند.

بر اساس اطلاعات انتشار یافته در برخی از سایت‌های مرتبط با رژیم گیاهخواری، در ایران علاقه به پیروی از این نوع رژیم غذایی در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم روند افزایشی داشته البته اغلب این سایت‌ها به آمار موتور جست و جوی گوگل اشاره کرده‌اند.

طبق این آمار، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ جست و جوی کلمه «گیاهخواری» از سوی کاربران ایرانی در گوگل روند فزاینده‌ای داشته و در سال‌های بعد با روندی کاهشی مواجه بوده است. در سال‌های اخیر نیز تعدادی انجمن گیاهخواری در ایران راه افتاده که نشانگر تداوم محبوبیت این رژیم غذایی در ایران است.

ماه قبل نیز اولین جشنواره گیاهخواران ایران در باغ گیاه شناسی ملی ایرانیان برگزار شد. علاوه بر رستوران‌های مختص غذاهای گیاهی که در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ ایران باز شده‌اند، برخی از رستوران‌ها نیز غذاهای گیاهی را به منوی خود اضافه کرده‌اند.

با این حال هنوز آمار دقیقی از ایرانیانی که تمایل به پیروی از رژیم گیاهخواری دارند در دست نیست، اما با توجه به اینکه زنان برای بهبود سبک زندگی و سلامت جسمانی خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند چندان دور از واقعیت نیست که عنوان کنیم غذاهای گیاهی یا رژیم غذایی گیاهخواری در میان زنان ایرانی طرفداران بیشتری نسبت به مردان دارد.

به گزارش هلت لاین، در تحقیقی که نتایج آن در «آکتا اوبستتریسیا جینکولوژیکا اسکاندیناویکا» (Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica) منتشر شده، یک پرسشنامه به ۶۵.۸۷۲ زن در اواسط بارداری داده شد که خود را همه چیزخوار، ۶۶۶ نفر گیاهخواراز نوع استفاده کننده از ماهی وطیور، ۱۸۳ نفر گیاهخوار لاکتو/اوو (گیاهخواری که رژیم غذایی او شامل محصولات لبنی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه ها، غلات و آجیل است) و ۱۸ نفر صرفا گیاهخوار معرفی کردند.

نتایج نشان داد که مصرف پروتئین در میان گیاهخواران «لاکتو/اوو» ۱۳.۳درصد و گیاهخواران ۱۰.۴درصد بود که نسبت به شرکت کنندگان همه چیزخوار که ۱۵.۴ درصد پروتئین مصرف می‌کردند، کمتر بود. علاوه بر این، مصرف ریزمغذی‌ها در بین گیاهخواران کمتر بود.

بر اساس این تحقیق مشخص شد که مادران گیاهخوار بیشتر در معرض «پره اکلامپسی» (مسمومیت بارداری و فشار خون مرتبط با دوران بارداری) بودند و نوزادان آن‌ها به طور متوسط ۲۴۰ گرم وزن کمتری داشتند.

دکتر سیگن هدگارد از گروه زنان و زایمان، دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و نویسنده این تحقیق گفت: این یک مطالعه کوهورت (تحقیق روی گروهی از افراد که دارای یک ویژگی خاص مشترک هستند) بزرگ است و یافته‌های ما مبنی بر اینکه فرزندان مادران گیاهخوار به طور متوسط ۲۴۰ گرم وزن کمتری نسبت به فرزندان همه چیزخواران داشتند، قابل توجه است.

ما دریافتیم که مادران گیاهخوار و به خصوص گیاهخواران خالص نسبت به همه چیزخواران، پروتئین دریافتی کمتری داشتند و این میزان برای حدود نیمی از شرکت کنندگان گیاهخوار ما کمتر از توصیه فعلی بود.

هدگارد ادامه داد: این ممکن است توضیح قابل قبولی برای وزن کمتر هنگام تولد باشد، اما ما آگاه هستیم نمی‌توان نتایج دقیقی را از یک مطالعه مشاهده‌ای انتظار داشت.

هدگارد می‌گوید: مطابق با آنچه در سایر مطالعات اخیر روی جمعیت‌های گیاهخوار گزارش شده یکی از چالش‌های رژیم گیاهخواری مطلق برای مادران، دریافت کم پروتئین و سایر ریزمغذی‌ها است؛ بنابراین توجه به این نکته مهم است که تامین پروتئین مورد نیاز بدن در عین حفظ رژیم گیاهخواری می‌تواند دشوار باشد.

هدگارد توضیح داد: باید آگاه باشیم که برای زنان بارداری که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، دریافت پروتئین کافی می‌تواند یک چالش باشد.

در دوران بارداری و شیردهی باید به آن‌ها توصیه شود که پروتئین کافی دریافت کنند و مکمل‌های ویتامینی مناسب را در نظر بگیرند. به خصوص ویتامین D و ویتامین B ۱۲ ممکن است از سوی پزشک توصیه شود. برای دریافت مکمل‌های ویتامینی حتما مشورت با پزشک و متخصص تغذیه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha