مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س): جمعیت تهران در سال ۱۳۴۹ که بهشت زهرا تأسیس شد سه میلیون نفر بود اما برای ۵۰ سال آینده ما به ظرفیت دفن هفت میلیون قبر نیاز داریم که لازم است در چند نقطه شهر این پیش بینی احداث آرامستان صورت بگیرد.

تهران جای مرگ ندارد!/ پیش‌بینی ۵۰ هزار قبر برای روزهای بحرانی تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تأکید بر اینکه ظرفیت قطعات جدید بهشت زهرا رو به اتمام است، از احداث دو آرامستان جدید در تهران برای سال آینده خبر داد.

جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در حاشیه برگزاری دویست و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح ظرفیت بهشت زهرا (س) تهران، گفت: بهشت زهرا (س) از سال ۱۳۴۹ تأسیس شده و ظرفیت آن رو به اتمام است. در طول سال‌هایی که بهشت زهرا (س) تأسیس شده حدود دو میلیون نفر به خاک سپرده شدند و به این ترتیب بزرگترین آرامستان کشور است. در حال حاضر به صورت میانگین روزانه ۱۸۰ متوفی در بهشت زهرا پذیرش می‌شود.

وی ادامه داد: از ۱۸۰ متوفی پذیرش شده تعدادی به شهرستان‌های کشور اعزام می‌شوند. تعدادی در قطعات قدیمی دفن می‌شوند و تعدادی نیز در قطعات جدید دفن می‌شوند که دفن روز ما را تشکیل می‌دهند. در این قطعات پیش فروش نداریم و در حقیقت ۴۰ درصد از ۱۸۰ متوفی پذیرش شده در طول یک روز در بهشت زهرا در قطعات جدید دفن می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: ظرفیت این قطعات جدید رو به اتمام است و به این ترتیب این ۴۰ درصد از سال آینده نمی‌توانند در بهشت زهرا دفن شوند که باید برای این ۴۰ درصد که در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد، فکری کنیم.

تاجیک افزود: جمعیت تهران در سال ۱۳۴۹ که بهشت زهرا تأسیس شد سه میلیون نفر بود اما برای ۵۰ سال آینده ما به ظرفیت دفن هفت میلیون قبر نیاز داریم که لازم است در چند نقطه شهر این پیش بینی احداث آرامستان صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: به دلیل گسترش شهر و مسائل دیگری همچون در نظر گرفتن پدافند غیر عامل و ملاحظات شرایط بحران باید آرامستان‌های ما در جغرافیای شهر توزیع شود. این در حالیست که ما ظرفیت عبور از بحران را از حالت عادی جدا کرده‌ایم و ۵۰ هزار قبر برای زمان بحران پیش بینی شده، ولی این قبور نیز به صورت متمرکز در بهشت زهرا قرار گرفته است.

تاجیک ادامه داد: این در حالیست که در مدیریت بحران، تهران را به پنج پهنه تقسیم کرده‌اند که نیاز است متناسب با آن توزیع آرامستان در شهر صورت بگیرد. برای سال آینده دو آرامستان در شهر تهران به بهره برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان توسعه بهشت زهرا (س) در محل فعلی آن گفت: امکان توسعه بهشت زهرا وجود ندارد. چرا که پیرامون آن ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته و اگر حداقل فضاهایی هم وجود داشته باشد با توجه به شرایط ترافیکی تصمیمی برای توسعه آن در این محدوده نداریم. لذا بهتر است به فکر آرامستان جدید باشیم، تدبیری که اگر ۲۰ سال پیش انجام می‌شد امروز با چنین بحرانی مواجه نمی‌شدیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده این پیش بینی صورت گرفته و شورا نیز احداث آرامستان‌های جدید را بررسی خواهد کرد، افزود: این آمادگی را داریم که چهار آرامستان بزرگ را با هدف تأمین هفت میلیون قبر برای نیاز ۵۰ سال آینده تهران احداث کنیم. به جهت سامانه‌ای بعد از احداث آرامستان‌های جدید تمرکز در بهشت زهرا است؛ اما شست و شو و دفن در آرامستان‌های جدید انجام می‌شود.

وی درباره قیمت قبور در بهشت زهرا نیز گفت: قیمت قبور توسط شورا تصویب می‌شود و ما اجازه نداریم بالاتر از آن را دریافت کنیم، اما قیمت قبر در سه ناحیه بهشت زهرا متفاوت است. بی تردید مشکل کمبود فضای تدفین در اولویت مشکلات بهشت زهرا است که امیدواریم با احداث آرامستان‌های جدید این مشکل حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha