کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه شهید بهشتی گفت: کاهش میزان بزاق دهان در بیماران دیابتی، زمینه‌ساز پوسیدگی دندان‌ها است.

مبتلایان به دیابت در معرض بیماری‌های دهان و دندان هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا بهناز ولی زاده با اشاره به تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان مبتلایان گفت: دیابت از بیماری‌های همه‌گیر و شایع در سراسر جهان است که متاسفانه گروه‌های سنی مختلف را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به دیابت از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه نیستند و فقط درصد کمی از آنها مراجعات منظم به دندانپزشک دارند، یادآور شد: بیماری لثه، از دست دادن دندان، خشکی دهان، پوسیدگی‌های دندانی، سوزش دهان، اختلال چشایی، اختلال عملکرد غدد بزاقی، تاخیر در ترمیم زخم و بیماری کاندیدیازیس (یک نوع بیماری قارچی) از جمله تظاهرات دهانی مرتبط با دیابت است.

ولی زاده مراقبت از دهان و دندان در بیماران دیابتی را بسیار مهم برشمرد و افزود: معاینات منظم دندانپزشکی در این افراد بسیار اهمیت دارد و حتما این افراد باید با نحوه مراقبت صحیح از دندان‌ها آشنا باشند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به دیابت باید در مراجعه به دندانپزشک بیماری خود را اطلاع دهند، گفت: دیابت یک ریسک فاکتور(عامل خطر) شناخته شده برای بیماری پریودنتال(بیماری لثه) است.

این کارشناس بهداشت دهان و دندان اظهار داشت: میزان تخریب بافت پریودنتال(لثه) با سطح کنترل قند خون و مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت ارتباط دارد. این امر اهمیت رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به دندانپزشک را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی یکی از مشکلات و دغدغه‌های بیماران دیابتی را کاهش میزان بزاق در دهان عنوان کرد و افزود: کاهش میزان بزاق، قدرت پاکسازی دهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم کند.

به گفته ولی‌زاده، تغییر عادت‌ غذایی، دشواری تکلم و تحمل پروتزهای دندانی در دهان افراد دیابتی می‌تواند سبک زندگی مبتلایان را دستخوش تغییر کند و این بیماران را بیشتر در معرض عفونت‌های دهانی ناشی از بیماری‌های لثه و خطر از دست دادن دندان‌ها قرار دهد.

وی‌ با اشاره به تاخیر ترمیم بافت‌های آسیب دیده در دیابتی‌ها گفت: در مواردی نظیر کشیدن دندان یا جراحی‌های ایمپلنت این تاخیر در بهبود زخم‌ها بسیار تاثیرگذار است و روند درمان را با دشواری روبه‌رو می‌سازد.

این کارشناس معاونت بهداشت خاطرنشان کرد بیمارانی که دیابت کنترل شده دارند، کمتر در معرض افزایش تاخیر در ترمیم زخم پس از جراحی قرار دارند.

نکات مهم در مراقبت از دهان و دندان دیابتی‌ها

ولی زاده در ادامه به منظور پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان به بیماران دیابتی توصیه کرد که در فواصل زمانی منظم به دندانپزشک مراجعه کرده و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنند.

تاکید بر حرکت ملایم مسواک در دهان، استفاده از نخ دندان، پرهیز از استعمال دخانیات و معاینه روزانه لثه ها از دیگر توصیه هایی بود که این کارشناس بهداشت مطرح کرد و یادآور شد: افراد در صورتی که زخم، التهاب، قرمزی، خونریزی، زخم عفونی یا زخم ناشی از دندان مصنوعی مشاهده کردند، به دندانپزشک مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: درصورتی که فرد دیابتی قند خون کنترل نشده دارد، بهتر است کارهای غیر اورژانسی دندانپزشکی را تا کنترل شدن قند خون به تعویق بیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha