عفونت زخم زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها و باکتری‌ها به داخل زخم نفوذ کرده و در پوست آسیب‌دیده رشد کنند. هنگامی که یک زخم عفونی شده است، ممکن است علائمی مانند درد، تورم و قرمزی داشته باشد. عفونت های شدیدتر می توانند علائمی مانند حالت تهوع، لرز و تب ایجاد کنند. اگر زخمی دارید که در حال عفونی شدن است، مهم است که سریع عمل کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

علائم هشدار دهنده عفونی شدن زخم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از Memorial Hospital، عفونت زخم زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها و باکتری‌ها به داخل زخم نفوذ کرده و در پوست آسیب‌دیده رشد کنند. هنگامی که یک زخم عفونی شده است، ممکن است علائمی مانند درد، تورم و قرمزی داشته باشد. عفونت های شدیدتر می توانند علائمی مانند حالت تهوع، لرز و تب ایجاد کنند. اگر زخمی دارید که در حال عفونی شدن است، مهم است که سریع عمل کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

علائم هشدار دهنده عفونی شدن زخم

در حالی که بیشتر زخم ها در خانه قابل درمان هستند و در صورت مراقبت مناسب به خوبی بهبود می یابند، برخی از زخم ها می توانند در طول درمان خانگی عفونی شوند و بدتر شوند. با بدتر شدن عفونت، درد، قرمزی و تورم با شدت بیشتری افزایش می یابد. علائم هشدار دهنده دیگری که نشان می دهد زخم شما عفونی شده است عبارتند از:

  • داغی پوست و قرمز شدن اطراف زخم
  • ترشحات سبز مایل به زرد
  • چرکی که از زخم ترشح می شود
  • زخمی که بوی بدی می دهد
  • رگه های قرمز ناشی از زخم
  • درد همراه با تب و لرز
  • استفراغ

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید یا متوجه شده اید که زخم شما بهبود پیدا نمی کند، به پزشک مراجعه کنید تا حتما معاینه شوید. توقف زودهنگام عفونت، کلید داشتن زخمی است که سریعتر و سالم تر التیام می یابد.

درمان زخم ها

اگر زخم عمیق و جدی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. زخم‌های عمیق یا جدی ممکن است به تمیز کردن عمیق و بخیه نیاز داشته باشند تا به درستی بهبود یابند و از عفونت جلوگیری شود.

درمان زخم در منزل

اگر زخم کوچکی دارید که می توان آن را در خانه درمان کرد، حتما این مراحل را برای بهبود زخم و جلوگیری از عفونت دنبال کنید:

  • تمام تجهیزات را تمیز کنید: . اگر موچین برای برداشتن چیزی از زخم شما لازم است، با پاک کردن آن با الکل، مطمئن شوید که تمیز و استریل شده است.
  • دست هایتان را بشویی: بهترین راه برای مبارزه با عفونت هنگام بهبود زخم این است که هنگام لمس زخم، مطمئن شوید که دست های تمیزی دارید. همیشه دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید، آنها را کاملا بشویید و قبل از دست زدن به زخم، خشک کنید.
  • زخم را پاک کنید: اگرچه ممکن است به نظر برسد که تنها به یک چسب زخم نیاز دارید، مهم است که زخم خود را با آب گرم تمیز کنید. همچنین باید قسمت بیرونی زخم را با آب گرم و صابون بشویید، اما مطمئن شوید که از وارد شدن صابون به داخل خود زخم خودداری کنید. صابون را به آرامی اطراف پوست اطراف زخم بمالید.
  • زخم را در معرض هوا بگذارید: برای جلوگیری از انتشار میکروب بر روی زخم تمیز شده خود، پس از اینکه زخم را تمیز کردید اجازه دهید در هوا خشک شود. اگر پمادی مانند نئوسپورین دارید، مقدار کمی (در صورت لزوم) روی زخم بمالید و سپس با چسب زخم آن را بپوشانید.
  • همیشه این مسیر را ادامه دهید: همانطور که زخم شما بهبود می یابد، مهم است که مراحل بالا را هر روز دنبال کنید تا زخم بدتر نشود. همانطور که زخم خود را تمیز می کنید، باز بودن به زخم شما اجازه می دهد تا " زخم نفس بکشد" و التیام یابد.
  • زخم را تنها بگذارید: با بازسازی سلول های پوست، روی زخم دلمه ایجاد می شود. پوسته های مربوط به زخم خود را نخراشید یا پوست آن را جدا نکنید. این کار باعث باز شدن مجدد زخم می شود و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا روند بهبود کامل شود.

هرگز زخم را بدون درمان رها نکنید

چه در خانه باشد و چه با مراجعه به پزشک. هرگز اجازه ندهید یک زخم باز درمان نشود. اگر قصد دارید اجازه دهید زخم خود به خودی بهبود یابد، خطر عفونت و زخمی که التیام نیافته است بیشتر می شود. حتما مراحل بالا را دنبال کنید و مراقب زخم خود باشید. اگر مراحل درمان در خانه را دنبال می کنید و هنوز بعد از چند روز هیچ پیشرفتی نمی بینید، با پزشک تماس بگیرید تا معاینه شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha