رئیس نظام پزشکی کل کشور گفت: با این وضع تصمیم گیری مسئولان پزشکان بیمارستان‌ها را خالی می کنند و به مشاغل دیگر مهاجرت می کنند. یا از کشور می روند و بیمارستان ها به فروش گذاشته می شوند تا با کاربری دیگری برای صاحبان خود گردش مالی داشته باشند.

بیمارستانهای خصوصی را به فروش می‌گذارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رکنا، دکتر محمد رئیس زاده در واکنش به آگهی فروش مراکز درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی ادامه داد: بیمارستان های خصوصی با این تعرفه‌های پایین نمی‌توانند هزینه های جاری خود را تامین کنند. مسئولان درک درستی از واقعیات جامعه پزشکی و اقتصاد سلامت ندارند.

وی گفت: تمام تصمیم گیری مسئولان به جای اینکه مبتنی بر علم و کارشناسی شده باشد بر مبنای اخبار زرد حوزه پزشکی است مانند اینکه پزشکان از مالیات فرار می کنند. پزشکان وضع مالی خوبی دارند و پول پارو می‌کنند. با این اخبار زرد روزگار جامعه پزشکی را سیاه کرده اند و بخش خصوصی را به بیمارستان فروشی رسانده اند.

رئیس زاده ادامه داد: اقتصاد هر حرفه ای پیچیدگی های خاص خودش را دارد و براساس جایگاه آن در جامعه باید نسبت به آن تصمیم گیری شود. نماینده مجلس حقوق و دستمزد یک پزشک را با یک کارگر می‌سنجد « می گوید یک کارگر چقدر می گیرد که یک پزشک باید بگیرد» مسئولان بر اساس عقاید عوام پسندانه در حوزه پزشکی اقدام می کنند.با این اوصاف وضعیت همین خواهد بود و تغییر و بهبود نخواهد داشت.

پزشکان بیمارستانها را خالی می کنند

وی گفت: مجلس ترک فعل کرده است. از مجلس می خواهیم سیاست های ابلاغی سلامت که مقام معظم رهبری در سال ۹۳ ابلاغ کرده را اجرایی کند. مجلس وظیفه اش این است که بر اجرای درست این سند بالادستی نظارت کنند، مجمع تشخیص مصلحت موظف است در خصوص آن سوال کند. این سیاست ها برای روی طاقچه ماندن، تدوین و ابلاغ نشده‌اند. آن ارگانی که آن را اجرا نکرده کدام دستگاه است باید مشخص شود.

رئیس زاده با انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: این خلاف قانون و خلاف شرع است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر خلاف سیاست های ابلاغی تصمیم بگیرند. این سیاست ها نه تنها اجرا نشده بلکه بر خلاف آن اقداماتی توسط همین مجلس فعلی که باید بر اجرای درست آن نظارت و تصمیم می‌گرفت سیاستگذاری انجام داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور بیان کرد: حوزه سلامت یکی از پیچیده‌ترین حوزه هاست وقتی مسئولان می خواهند برای این حوزه راحت ترین راه حل ها را پیدا کنند این می شود که پزشکان بیمارستان ها را خالی می کنند و به مشاغل دیگر مهاجرت می کنند. یا از کشور می روند و بیمارستان ها به فروش گذاشته می شوند تا با کاربری دیگری برای صاحبان خود گردش مالی داشته باشند.

دکتر رئیس زاده افزود: مسئولان برای مشکلات حوزه پزشکی مانند عدم تمایل ورود به رشته های تخصصی و مهاجرت نگران کننده پزشکان و مهاجرت شغلی پزشکان فقط یک راه حل افزایش ظرفیت را پیشنهاد می کنند. در حالی که این راهکار را یک فرد عامی هم می تواند پیشنهاد کند.

افزایش ظرفیت پزشکی بدون کلاس و آزمایشگاه، مگر می شود

وی گفت: حالا اگر این افزایش ظرفیت با مهیا کردن زیر ساخت ها باشد، قبول می کنیم. این ها فقط روی کاغذ مصوب می‌کنند که افزایش ظرفیت داده شود مگر از این هم ساده‌تر وجود دارد. همه تصمیمات روی کاغذ ساده است.

رئیس زاده افزود: دستور افزایش ظرفیت رشته های پزشکی را صادر می کنند اما نه کلاس می دهند نه آزمایشگاه فراهم می کنند نه سقف بالینی، نه سرانه آموزشی می دهند نه هیات علمی. این ساده ترین برخورد با پیچیده ترین حوزه های تخصصی درمانی است. این اقدامات مشکلی را که حل نمی کند بلکه بر مشکلات هم می افزاید.

رئیس نظام پزشکی کل کشور ادامه داد: راه حل این مشکلات بازگشت به قانون است. قانونگذاران به اجرای درست اسناد بالادستی و اجرای درست قانون و نظرات کارشناسانه برگردند. آینده بخش خصوصی با تعرفه دستوری و کار غیر کارشناسانه چیزی جز ورشکستگی و تعطیلی بیمارستانها نیست.

پولدارها بیمارانشان را به خارج می فرستند

وی تاکید داشت: تعطیلی بیمارستانهای خصوصی باعث می شود که بسیاری از مردم که تمکن مالی برای دریافت خدمات درمانی در مراکز خصوصی و با کیفیت تر دارند را به خارج از کشور بفرستند. آیا این به نفع کشور و در راستای مصلحت کشور است؟

رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور افزود: سیاست های دولت دارد به سویی می رود که همین صنعت نیمه جان پزشکی فرو بپاشد و به زودی سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارزبری از کشور خواهیم داشت. با بلیط چارتر بیمار را به خارج می‌برند و بر می‌گردانند. زنگ هشدار زده شده و می‌تواند آینده پزشکی کشور را از بین ببرد.

رئیس زاده تاکید کرد: وقتی این حرف ها را می گویم متهم می شوم به تعارض منافع و دفاع از جیب پزشکان و آن نماینده ای که دستمزد پزشک و کارگر را یکی می داند مورد تقدیر قرار می گیرد. حتی جامعه کارگران هم نمی خواهند دستمزد یک پزشک این قدر پایین باشد ولی آن نماینده مجلس که فقط دنبال رای در حوزه انتخابی است با این شعارها دارد به جامعه پزشکان و در اصل همان کارگری که می خواهد خدمات با کیفیت دریافت کند صدمه وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha