عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: تقریبا دو سال از اجرای قانون تعرفه‌گذاری می‌گذرد، اما نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه باعث نارضایتی پرستاران هم شد.

برخی پرستاران هنوز کارانه ۱۴۰۱ را نگرفته اند

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، لقمان شریفی اظهار کرد: در حال حاضر کمبود نیرو در حوزه پرستاری وجود دارد که به بدنه نظام سلامت و مردم آسیب می‌زند. پرستاران با شیفت‌های طولانی و اضافه‌کاری‌های اجباری روبرو هستند که باعث می‌شود کیفیت خدمات درمانی ارائه شده از سوی پرستاران کیفیت لازم را نداشته باشد.

وی افزود: در زمان حاضر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی حتی نسبت به کشورهای توسعه نیافته پایین‌تر است و در نتیجه مراقبت‌های پرستاری با مشکل مواجه می‌شود. هر چند پرستاران کشور ما جزو بهترین پرستاران جهان هستند زیرا با این فشار و حجم کاری بهترین بازدهی را دارند.

شریفی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم به لحاظ نحوه اجرا مطلوب نیست و به جای ارتقای رضایت پرستاران، میزان رضایت آنها را کاهش نیز می‌دهد زیرا نحوه بازتوزیع مشکل دارد. مقرر شده که کارگروهی در نظام پرستاری تشکیل و مشکلات تعرفه گذاری خدمات پرستاری احصا شود تا این قانون را به نحوی اصلاح کنیم که بتوانیم رضایتمندی پرستاران را جذب کنیم.

وی گفت: تقریباً دو سال از اجرای تعرفه‌گذاری می‌گذرد اما متأسفانه در بسیاری از شهرهای کشور، هنوز تعرفه ۱۴۰۱ پرداخت نشده و تعرفه ۱۴۰۲ نیز علی الحساب پرداخت می‌شود.

شریفی تصریح کرد: گروه فوریت‌های پزشکی، اتاق عمل و واحدهای اورژانس و تریاژ نیاز به بازنگری در بازتوزیع تعرفه‌ها دارند و امیدواریم بتوانیم کمک کنیم که این مشکلات رفع شود.

وی با بیان اینکه نسبت پرستار به تعداد تخت بیمارستانی بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: در عین حال ما پرستار بیکار نیز داریم و در عین اینکه مشکل کمبود پرستار وجود دارد خروجی نیرو داریم اما جذب نیروهای جدید به درستی انجام نمی‌شود و میزان استخدام پرستاران نیز بسیار کم است. در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل پایین بودن دریافتی پرستاران، این نیروها تمایلی به حضور در بیمارستان‌ها ندارند و برخی بیمارستان‌های شهرهای بزرگ با مشکل جدی کمبود پرستار مواجهند.

شریفی با بیان اینکه با حقوق ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان نباید از پرستاران انتظار داشت که در شهرهای بزرگ و کلانشهرها کار کنند، گفت: در شهریورماه امسال، برای حمایت از قشر کارمند ترمیم حقوق در نظر گرفته شد اما این ترمیم حقوق به اسم فوق العاده خاص برای پرستاران اجرا شد.

وی بیان کرد: بیشترین بحث و تاکید ما بر افزایش رضایتمندی گروه‌های پرستاری است. گروه‌های پرستاری با نهایت اخلاص و وجدان در حال تلاش هستند اما متأسفانه وزارت بهداشت از این وجدان کاری سوءاستفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha