معرفی انواع خاویار، برسی ویژگی‌های مختلف گونه‌های خاویاری، بهترین نوع خاویار کدام است و معرفی بهترین تولید کننده‌ی خاویار در ایران و جهان

معرفی انواع خاویار؟ بررسی گونه‌های مختلف خاویار

همه به دنبال بهترین خاویار هستند. واژه «بهترین» را چه معنا می‌کنید؟ لذیذ، گران یا کمیاب؟ به نظر ما، چگونگی شناخت بهترین محصول شاید از بررسی کردن خواسته‌های خودمان آغاز می‌شود. برای انجام دادن این کار باید معیارهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید همه جوانب محصولی خاص را بسنجید. لذا باید بدانید که در کدام مشخصات انواع خاویارهای دارای ظاهر کم و بیش یکسان بازار دقیق شوید تا به بهترین برسید. چنانچه فوت کوزه‌گری این کار را نمی‌دانید ما در ادامه این مطلب کاربردی، کمکتان می‌کنیم. پس ذره‌بینتان را بردارید و با ما همراه شوید!

انواع خاویار کدام است؟

برای شناسایی کردن بهترین نوع خاویار قبل از هر چیز باید انواع این محصول را بشناسید. البته منظورمان انواع محصول اصل است؛ چرا که ممکن است از همان ابتدای خرید خاویار با جلوه غلط ‌انداز محصولات غیراصل نیز مواجه شوید. در زیر می‌توانید مشخصات مهم‌ترین انواع خاویار را مرور کنید.

خاویار بلوگا

دانه‌های خاویار بلوگا نرم هستند و طعمی کره‌ای و آجیلی دارند که به گردو نزدیک‌تر است. این نوع خاویار جزء محصولات معروف بازارهای جهانی است که دانه‌هایی درخشان در بازه رنگی سیاه کامل تا خاکستری روشن دارد. بلوگا از گونه فیل ماهی دریای خزر به‌دست می‌آید و تولید پرورشی آن حداقل چیزی حدود 11 سال طول می‌کشد. ما در خانی خاویار سعی می‌کنیم شرایط بهینه تولید انواع خاویار ایرانی را در محیط پرورشی فراهم و از نظر کیفی، استاندارد کنیم. بر این اساس، خاویار  بلوگا را می‌توانیم به انواع زیر تقسیم کنیم.

خاویار بلوگا ایمپریال

این محصول بافتی صاف و ابریشمی دارد. طعم کره‌ای و فندقی‌اش پیچیده است که با نوت‌های ملایم آغاز می‌شود و به پایانی طولانی می‌رسد. در هنگام خرید خاویار بلوگا ایمپریال به رنگ تیره تا روشنش توجه کنید.

بلوگا کالینان

دانه‌های این محصول از خاکستری تیره تا روشن هستند و طعم کره‌ای دلچسب و ملایم با نوت‌هایی فندقی دارند. این بلوگا نیز محصولی گلچین‌شده و سرآمد است که تحت سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای فنی و کیفی زیر نظر متخصصان تولید می‌شود.

خاویار الماس

 رنگ دانه‌های این محصولِ مرغوب، سفید و خاص است. دلنشینی و ماندگاری طعم این مرواریدهای چشم‌نواز همانند مزه انواع خاویار پرورشی بلوگا مثال‌زدنی است. بلوگا الماس محصولی کمیاب و لوکس در جهان است. علت این شرایط را باید در فرآیندهای تولید، نوع ماهی تولیدکننده و مشخصات ظاهری این محصول بجویید. گوهرشناسان جهانی محصولات خاویاری همواره این خاویار ایرانی بی‌بدیل را تحسین کرده‌اند.

خاویار استرا

  • نام انگلیسی: Osetra
  • طعم: آجیلی که کمی احساس شیرینی در خودش دارد. طعمی تازه با گروهی متعادل از مزه‌هایی که دریا و گردوی تازه را یادتان می‌آورند.
  • رنگ: رنگ‌های گرم، از قهوه‌ای تیره تا یشم و کهربایی تیره تا زرد طلایی
  • بافت: نرم و شل اما سفت‌تر از خاویاری مثل بلوگا؛ دانه‌هایش شفاف و براق با پوسته‌ای نسبتاً سفت هستند.
  • ماهی تولیدکننده: این محصول را از ماهی چالباش به دست می‌آورند. این ماهی دارای گونه‌های ایرانی، روسی، اروپایی، آمور و سیبری است. فرآیند تولید خاویار استرا به‌وسیله این ماهی چیزی حدود 8 سال طول می‌کشد.
  • اندازه دانه‌های انواع خاویار دریایی و پرورشی استرا: حدود 2 میلی‌متر است.
  • نحوه نگهداری و سرو: خاویار استرا را حدود 10 دقیقه قبل از پذیرایی در ظروف غیرفلزی، از یخچال در بیاورید. قاشق‌ها و ظروف چوبی، پلاستیکی، مرمر و به‌ویژه صدفی می‌توانند وسیله مناسبی برای سرو کردن این خاویار باشند.

خاویار استرلیاد

این محصول از انواع خاویار پرورشی است که آن را نوعی ماهی خاویاری به همین نام و با نام علمی Ruthenus یا  Sterletتولید می‌کند. این ماهی بومی رودخانه‌هایی است که به دریای خزر، سیاه، بالتیک، بارنتس و آزوف می‌ریزند. زمان تولید و عمل‌آوری استرلیاد تقریباً سه سال است. در طعم این محصول باید انتظار نوت‌های دلپذیر روغن یا چربی و متعادل را داشته باشید. دانه‌های این محصول بافت صاف مخملی و رنگ‌های خاکستری و کهربایی دارند.

خاویار سوروگا

انواع خاویار سوروگا جزء محصولات کلاسیک و شناخته شده در جهان هستند. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مشخصات این محصول را مرور کنید.

  • طعم: این خاویار طعم ویژه‌ای از نوت‌هایی کره‌ای با انواع معدنی پیچیده دارد. در مزه کردن دانه‌های این محصول کمی خامه با چاشنی تندی، نمکین و نت‌های نان تست نیز قابل تشخیص هستند.
  • بافت: بافت انواع خاویار سوروگا سفت موقر است.
  • رنگ: دانه‌های این محصول خاکستری تیره تا تقریباً سیاه چشم‌نواز هستند.
  • اندازه: سوروگا را در دسته خاویارهای دارای دانه‌های نه‌چندان درشت طبقه‌بندی می‌کنند.
  • نحوه سرو: به توصیه متخصصان خانی خاویار، بهتر است که این محصول را در کنار یخ و با دمای کمتر از دمای اتاق سرو کنید تا طعم خاصش حفظ شود.
  • ارزش غذایی: سوروگا سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم است. یک قاشق غذاخوری از این محصول می‌تواند نیاز روزانه بزرگسالان را به ویتامین B12 تأمین کند.

خاویار بری

بری جزء انواع خاویار سیاه، قهوه‌ای و خاکستری است که از ماهی سیبری به دست می‌آید و زیستگاه اصلیش شمال اروپا است. زمان میانگین تولید و فرآوری این محصول معمولاً 5 سال است. در مزه آن می‌توانید نوت‌هایی معدنی بیابید که در دهان با انواع ید و آکوردهایی از میوه، کمی نمکی و حس خنک و دریایی همراه می‌شوند. می‌توانیم بگوییم که بافت خاویار بری نه زیاد نرم است و نه سفت.

بهترین نوع خاویار در جهان

حالا که انواع خاویار ایرانی را شناختید حتماً با ما هم‌عقیده هستید که برای یافتن بهترین محصول الزاماً نباید به سراغ گران‌ترین خاویار جهان بروید. اما عمده مشتریان خاویار در دنیا برخی محصولات را بیش از سایرین تحسین می‌کنند. مثلاً خاویار بلوگا با مشخصات متمایزش در صدر این فهرست تحسین‌برانگیز قرار می‌گیرد. اما برخی ممکن است بافت، طعم و رنگ‌های محصولات دیگر را بیشتر بپسندند!

بهترین نوع خاویار

بهترین نوع خاویار در ایران

برای آن‌که در هنگام خرید خاویار ایرانی به بهترین محصول بیندیشید، چند گام اساسی به شرح زیر پیش رو دارید:

  • انواع مختلف خاویار ایرانی را بشناسید.
  • مجموعه‌های معتبر خرید و فروش خاویار را شناسایی کنید. می‌توانید از پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی یا کارشناسان فروش آن‌ها اطلاعات مفیدی به دست آورید.
  • ذائقه‌تان را در نظر بگیرید و ببینید مزه کردنی با چاشنی آجیل را دوست دارید یا مثلاً آکوردهای یددار، مرکبات و دریایی.
  • شرایط قیمتی محصولات و اولویتش را برای خودتان تعیین کنید.
  • مقدار مناسب محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

این را هم باید اضافه کنیم که محصولاتی نظیر خاویار الماس از هر مقایسه‌ای در میان انواع خاویار ایرانی یک سر و گردن بیشتر جلوه‌گری می‌کنند. 

بهترین خاویار برای کدام ماهی است؟

یکی از معیارهای بهترین انتخاب می‌تواند نوع ماهی خاویاری باشد. می‌پرسید چگونه؟ بهترین خاویار با توجه به معیارهایی نظیر طعم، اندازه دانه، بافت، رنگ و کمیابی از ماهی خاصی به دست می‌آید. مثلاً چنانچه انتخابتان خاویار بلوگا باشد، باید فیل ماهی دریای خزر را به خاطر بسپارید. این روال را برای خاویار طلایی و محصولات دیگر نیز می‌توانید در نظر بگیرید. البته یادتان باشد وقتی از ماهیان خاویاری می‌گوییم، منظورمان انواع پرورشی آن‌ها است.

بهترین تولیدکننده‌ خاویار در جهان

برای شناسایی کردن و رفتن به سراغ بهترین تولیدکنندگان خاویار در سطح جهانی باید دو موضوع زیر را در نظر بگیرید:

  • مناطقی که اسم و رسمی تاریخی در زمینه تولید و عرضه خاویار دارند مثل ایران و روسیه.
  • شرایط کیفی و میزان تخصص مجموعه تولیدکننده انواع خاویار که به‌نوعی شناسنامه کیفیت و مرغوبیت محصولاتشان است.

یادتان باشد که بهترین تولیدکننده خاویار ضمن رعایت کردن اصول فنی و بهداشتی کار، نیم‌نگاهی به توسعه پایدار دارد. مثلاً در این راستا خانی خاویار هر سال بچه‌ماهی‌های خاویاری را در زیست‌بوم طبیعی رها می‌کند تا به موازین توسعه پایدار پایبند بماند.

گران‌ترین نوع خاویار در ایران و جهان

آنچه که به زعم متخصصان تولید و عرضه خاویار، مشتریان حرفه‌ای و حتی سرآشپزهای سرشناس، بهترین خاویار را تعیین می‌کند، درشت، یکدست و دلچسب بودن دانه‌های آن است. به این ویژگی‌ها باید کیفیت کار تولیدکننده، رنگ دانه‌ها و کمیابی‌اش را نیز بیفزایید. بنابراین، در این‌جا هم خاویار بلوگا با اختلاف از رقبا پیش خواهد بود. لذا می‌توانیم بگوییم که گران‌ترین نوع خاویار در ایران و جهان به خانواده خاویار بلوگا تعلّق دارد.

گران ترین نوع خاویار

بهترین نوع خاویار را از کجا تهیه کنیم؟

خوشبختانه عصر دیجیتال فرآیند خرید خاویار را مثل آب خوردن آسان کرده است؛ اما به شرطی که به فروشنده مثل چشمانتان اعتماد داشته باشید! با چنین توصیفی، بهترین نوع محصول را باید از جایی سراغ بگیرید که:

  • سابقه درخشانی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری و تولید، فرآوری، بسته‌بندی، نگهداری و عرضه این محصول دارد.
  • دسترسی حضوری و آنلاین مشتریان به خدمات آن و پاسخگویی‌اش به بهترین شکل ممکن فراهم شده‌اند.
  • مجوزهای بهداشتی، فنی و خدمات مربوط به خرید و فروش خاویار را داشته باشد.
  • فرآیندهای پردازش سفارش‌ها را به‌ویژه در زمینه خرید اینترنتی خاویار به‌طور شفاف و به‌هنگام انجام دهد.
  • مشتریان را در خصوص ابهامات و سؤالاتشان راهنمایی کند.
  • محصولاتش را با بسته‌بندی تخصصی و به‌صورت تازه و باکیفیت به دست مشتریان برساند.
  • ترغیب‌کننده اصول پایدار تولید و عرضه خاویار باشد و مشتریان را از اهمیت این کار آگاه کند.

کلام پایانی

میراث غنی و اهمیت تاریخی خاویار ایرانی برای بهترین بودنش در سطح جهان کافی است. بنابراین، شاید لازم نباشد سراغ بهترین محصول را از میان انواع غیرایرانی آن بگیرید. البته برای چنین انتخابی ترجیحات مشتری بسیار تعیین‌کننده هستند. اما برخی محصولات در کلاس جهانی با ذائقه‌های مشتریان جورتر هستند. مثال چنین انتخابی خاویار بلوگا است. ما در خانی خاویار این محصول را در انواع ایمپریال، کالینان و الماس عرضه می‌کنیم تا نمایانگر تمایز بهترین محصولات باشیم. با راهنمایی‌های این مطلب می‌توانید محصول مورد نظرتان را هوشمندانه و از عرضه‌کننده معتبر تهیه کنید!  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha