پای جشنواره‌های تخفیفی به مطب‌های پزشکان هم باز شده است. البته عمر زیادی از حراج‌ برخی خدمات پزشکی نمی‌گذرد؛ شاید کمتر از یک‌سال! اما این عمل‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی که مردم دارند با استقبال خوبی مواجه شده‌اند.

پای جشنواره‌های تخفیفی به مطب‌های پزشکان هم باز شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،جراحی‌هایی که در مدت زمان تعیین‌شده از سوی پزشکان گاهی تا نصف‌قیمت و حتی با تخفیف بیشتر هم ارائه می‌شوند؛ این در حالی است که طبق قوانین سازمان نظام‌پزشکی، تبلیغات اغواکننده منجر به افزایش تقاضا، خلاف اخلاق پزشکی است، اما علاوه بر این ممنوعیت، یک مشکل اساسی دیگر هم هست؛ اینکه به‌صورت گروهی انجام می‌شود؛ مثلا انجام خدمات جراحی و زیبایی چشم برای 50تا 60بیمار در عرض 3ساعت.

دکتر پرویز زرین‌بخش، رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران در گفت‌وگو با همشهری، این وضعیت را تأیید می‌کند و هشدار می‌دهد که هیچ پزشکی قادر به پوشش این میزان از جراحی‌ در مدت‌زمان کوتاه نیست؛ به همین دلیل انجام عمل‌ها را به تکنیسین‌هایشان می‌سپارند که در بسیاری از موارد منجر به صدمات جبران‌ناپذیر به چشم بیماران می‌شود.



اقدام آسیب‌زای پزشکان


«برخی پزشکان برای اینکه درآمد بیشتری کسب کنند، تعداد پذیرش بیمارانشان را به‌شدت افزایش داده‌اند. برای دستیابی به این هدف هم هزینه جراحی‌هایشان را کاهش داده یا به‌صورت غیرعلمی آمار قابل‌توجهی از جراحی‌ها را در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌دهند.» رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با بیان این مطلب چنین اقدامی را مشابه منفعت‌طلبی می‌داند؛ چون باعث شده حتی افرادی هم که نیاز به انجام جراحی‌های چشم ندارند، این اقدامات را انجام دهند.زرین‌بخش ادامه می‌دهد: «شیوه جذب بیمار هم از سوی این پزشکان خلاف اخلاق پزشکی است.

آنها در تبلیغات‌شان بازه زمانی مشخصی را برای بیماران تعیین می‌کنند که تنها درصورت مراجعه تا همان زمان مشمول تخفیف‌ها خواهند شد. این کار در اصول پزشکی مرسوم نیست و به‌اصطلاح بازاری کار کردن است. از سوی دیگر برای ارائه خدمات پزشکی آزمایش‌ها و بررسی‌های اولیه از سوی پزشکان ضروری است، اما در چنین شرایطی شاید به چنین مواردی کمتر پرداخته ‌شود که بسیار آسیب‌زاست.»

او با بیان اینکه چنین پزشکانی در حال حاضر 50تا 60بیمار را در عرض 3ساعت عمل می‌کنند که منجر به بروز اشتباهات فراوان می‌شود، عنوان می‌کند: «برای انجام خدمات جراحی چشم باید بیمار از نظر شخصیتی، روانی، بیماری‌های جسمی و چشمی به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. یک التهاب پلک پیش از جراحی می‌تواند منجر به ناموفق شدن عمل شود.»



مخاطرات عمل‌های دسته‌جمعی


رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران درباره مخاطراتی که با وجود عمل‌های دسته‌جمعی رخ می‌دهد، می‌گوید: «در این شرایط تعداد افرادی که وارد اتاق عمل می‌شوند، زیاد است و احتمال آلودگی اتاق عمل بالا می‌رود. پزشک هم با توجه به تعداد زیاد عمل‌ها فرصت نمی‌کند به‌صورت مرتب دست‌هایش را بشوید. علاوه بر این تفسیر آزمایش‌ها هم با خطا مواجه می‌شود.

بیمار هم باید مرتب تحت‌نظر باشد، اما سرعت در انجام کارها باعث می‌شود که این مسئله به‌خوبی انجام نشود.» زرین‌بخش درباره اینکه آیا جرایم مشخصی درباره چنین اقداماتی از سوی پزشکان وجود دارد، توضیح می‌دهد: «اگر شکایتی به نظام پزشکی صورت بگیرد، جریمه‌های سنگینی برای چنین تخلفاتی درنظر گرفته می‌شود، اما به جز این، بیماران هم باید آگاهی داشته باشند که به کجا مراجعه می‌کنند و مطمئن باشند که پزشک وقت و دقت کافی برای عمل جراحی آنها دارد. پزشکانی که با تبلیغات بازاری یا جشنواره تا یک روز مشخص، جذب بیمار می‌کنند و تعداد بیماران‌شان هم قابل توجه است، نه اخلاق پزشکی را رعایت می‌کنند و نه بیمار می‌تواند نتیجه خوبی از مراجعه‌اش دریافت کند.»



چرا عمل‌های دسته‌جمعی رخ داد؟


زرین‌بخش در پاسخ به این سؤال که دلیل بروز پدیده عمل‌های دسته‌جمعی پزشکان چیست، می‌گوید: «نزدیک به یک‌سال است که شاهد این اتفاق هستیم که در ‌شأن جامعه پزشکی هم نیست. یکی از دلایل بروز این مسئله مشکلات اقتصادی است که پزشکان با آن مواجه شده‌اند. دخل و خرج‌شان همخوانی ندارد و نمی‌توانند هزینه پرسنل و مطب خود را تامین کنند. مردم هم به‌دلیل مشکلات اقتصادی کمتر مراجعه می‌کنند. تعرفه‌ها هم برای پزشکان به‌صرفه نیست و تعویق طولانی‌مدت در پرداخت آن یک مشکل دیگر است؛ به همین دلیل بسیاری از چشم‌پزشکان دیگر به این حوزه‌ها ورود نمی‌کنند و صرفا به‌دنبال خدماتی می‌روند که برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha