یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اسپاسم عضله شانه و درد و گرفتگی کتف است.

همه چیز درباره علت درد کتف و شانه

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اسپاسم عضله شانه است. این اتفاق، زمانی پیش می‌آید که انقباض غیر ارادی در نقاطی مانند بالای کمر، قفسه سینه یا ستون فقرات به وجود بیاید. زمانی که از شانه خود بیش از حد، کار بکشید، این بخش از بدن، ممکن است دچار آسیب جدی شود. انجام ورزش‌های سنگین و طولانی یکی از مواردی است که منجر به صدمه کتف می‌شود.

علت درد کتف راست

از آنجایی که مفصل شانه جزو مناطق حساس بدن است، احتمال چرخش آن در ۴ جهت، وجود دارد. به طور کلی درد کتف معمولاً در اثر فعالیت‌ فیزیکی به وجود می‌آید. کتف راست و چپ هر کدام می‌توانند به دلایل مختلفی دچار آسیب شوند.

  • یکی از عوامل تأثیرگذار در گرفتگی و درد کتف راست ، ممکن است استفاده زیاد از این بخش به دلیل راست دست بودن اکثر افراد جامعه باشد. زمانی که افراد به صورت ناخوداگاه از این دست، بیشتر کار بکشند که منجر به درد در این ناحیه شود. بنابراین بهتر است که از هر دو دست چپ و راست به ویژه برای فعالیت‌های سنگین به صورت متعادل‌تری ، استفاده کرد تا مشکلی در این بخش ایجاد نشود.

  • یکی دیگر از علل درد شانه و کتف راست، فشار ناگهانی است که ممکن است به دلایل متفاوتی، پیش بیاید. همچنین اختلالات کیسه صفرا می‌تواند منجر به درد زیادی میان دو تیغه کتف شود. حتی ممکن است این درد در سراسر شانه و کتف و بخش بالای شکم، پخش شود. این درد غالباً در اثر مصرف غذاهای چرب یا سنگین به وجود می‌آید. گاهی با مسکن می‌توان این مشکل را بر طرف کرد، اما در صورت شدید بودن آن برای درمان درد کتف راست می‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.

  • علاوه بر این موارد، برخی عوامل به طور کلی در هر یک از دو کتف، می‌توانند درد ایجاد کنند. افراد دارای اسکولیوز که ستون فقرات آنها به صورت طبیعی نبوده و دارای انحراف در این قسمت هستند، ممکن است درد در بالای کمر و میان دو کتف را تجربه کنند.

  • افراد با مشکل شانه یخ زده دچار احساس خشکی و درد در کتف می‌شوند. درمان کپسولیت چسبنده یا شانه یخ زده، ممکن است زمان‌بر باشد اما با انجام فیزیوتراپی به صورت منظم، امکان‌پذیر است.

درمان درد کتف راست

روش‌های زیادی وجود دارد که از آنها می‌توان برای درمان درد کتف، استفاده کرد. برای درمان درد کتف راست می‌توان از روش‌های درمان خانگی، فیزیوتراپی، ورزش مرتبط و دارو با تجویز پزشک استفاده کرد. در ادامه هر یک را جداگانه توضیح می‌دهیم.

همه چیز درباره علت درد کتف و شانه

درمان خانگی درد کتف

از جمله درمان‌های خانگی درد کتف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار عصبی

  • انجام دادن تمرینات کششی که برای کمک به کشش عضلاتی که دارای انقباض است.

  • کمک گرفتن از فوم رولر Foam Roller برای کم کردن درد عضلات

  • مصرف مسکن‌هایی نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن برای از بین بردن درد

  • کمتر کار کشیدن از شانه

  • استفاده از پمادهای مخصوص گرفتگی عضلات

این روش‌ها بیشتر برای دردهای جزئی مناسب بوده و در صورت بهبود پیدا نکردن بعد از چند روز، بهتر است که با پزشک متخصص، مشورت کنید.

درمان درد شانه راست با فیزیوتراپی

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان درد کتف راست، فیزیوتراپی است که به تقویت عضلات شانه و در نتیجه بهبود آنها کمک می‌کند. متخصص فیزیوتراپ با بررسی دقیق، بهترین راه حال را به شما ارائه می‌دهد. در واقع روش درمانی هر فرد با توجه به نوع و میزان مشکل او متفاوت خواهد بود. یکی از مزایای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی این است که نیاز به جراحی را رفع می‌کند. این موضوع به ویژه برای افراد سالمند بسیار مفید واقع می‌شود. چرا که میزان موفقیت جراحی آنها به نسبت کمتر است.

بهترین راه مقابله با این درد، درمان در سریع‌ترین زمان ممکن است. بنابراین بهتر است با مشاهده درد زیاد هر چه زودتر به متخصص مراجعه کرده و روند درمان خود را شروع کنید. فیزیوتراپی برای درمان درد کتف از راه‌های مختلفی، امکان‌پذیر است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشارع کرد:

  • روش درمانی اولتراسوند

استفاده از امواج صوتی با استفاده از دستگاه به پوست که گردش خون را افزایش می‌دهد و بافت آسیب دیده را بهبود می‌بخشد.

  • درمان با تحریک الکتریکی

تحریک اعصاب برای کاهش التهاب

  • درمان با چسب ورزشی

  • انجام حرکات کششی

انجام حرکات کششی برای افزایش دامنه حرکتی

  • کمک گرفتن از نوار حرکتی

استفاده از نوار حرکتی با این هدف که حرکت را محدود و گردش خون در شانه را بیشتر کند.

  • استفاده از درمان دستی

  • یخ درمانی

استفاده از یخ در مناطق آسیب دیده

  • و گرما درمانی

استفاده از گرما برای تسکین عضلات

همه چیز درباره علت درد کتف و شانه

درمان کتف در منزل

این روزها می‌توان از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده و تمرینات و راهکارهای لازم را در خانه اجرایی کرد. فیزیوتراپ، تمریناتی را طراحی می‌کند تا بتوانید در منزل، انجام دهید. سپس با تکمیل جلسات بدون نیاز به رفتن به مطب پزشک، درد شما بهبود پیدا می‌کند.

درمان کتف با دارو

پزشک ارتوپد، وضعیت شانه و کتف شما را بررسی کرده و با توجه به نوع مشکل به شما دارو تجویز می‌کند. از جمله داروهای مورد استفاده می‌توان به باکلوفن، تیزانیدین و سیکلوبنزاپرین اشاره کرد.

چه عاملی به بهبود زودتر درد کتف کمک می‌کند؟

علاوه بر مراجعه به متخصص فیزیوتراپ برای درمان درد شانه، نکته مهم دیگری وجود دارد که همان تداوم در انجام تمرینات و رعایت توصیه‌های گفته شده است. حتی اگر بهترین متخصص هم درمان شما را بر عهده بگیرد، ولی تداوم در تمرینات شما نباشد، امکان بهبودی به سرعت امکان‌پذیر نیست. انجام منظم و دقیق ورزش‌ها و رعایت موارد گفته شده توسط پزشک، یکی از موضوعات مهمی است که به بهبود هر چه سریع‌تر کتف راست، کمک می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید روش‌های مختلفی برای درمان درد کتف راست، وجود دارد که از جمله آنها فیزیوتراپی، دارو درمانی، ورزش و... هستند. در صورت جدی بودن مشکل، بهتر است از انجام خودسرانه درمان خانگی جلوگیری کرده و به پزشک متخصص برای نتیجه‌گیری مؤثر، مراجعه کنید. در نهایت با انجام پیوسته حرکات اصلاحی مطابق با گفته فیزیوتراپ، می‌توانید شانه خود را درمان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha