صافی کف پا علت‌های مختلفی دارد و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها ژنتیک است؛ به طوری که یک نوزاد با صافی کف پا به دنیا می‌آید و این عارضه را از افراد خانواده به ارث می‌برد. برخی از انواع این عارضه به مرور زمان رفع می‌شوند و برخی دیگر تا پایان عمر یک فرد باقی می‌مانند. اکثر افرادی که دچار صافی کف پا هستند معمولا تا زمان مراجعه به پزشک متخصص متوجه این مشکل نمی‌شوند و تنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که علائم ناشی از صافی کف پا زندگی آن‌ها را مختل کرده باشد.

جهت بهبود کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

کف پای صاف چیست و چه علائمی دارد؟

کف پای صاف یک وضعیت دردناک ناشی از تغییرات ساختاری و عملکردی در استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم در کف پا می‌باشد که با نقص یا تغییراتی در توزیع وزن و اختلال در حرکت استخوان‌ها همراه است. صافی کف پا علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • احساس درد در ناحیه داخلی یا خارجی کف پا
  • تغییر در شکل پا به طوری که قسمتی از کف پا بیش از حد به سمت زمین فشرده می‌شود.
  • تغییر در بافت پوست، عضلات و تاندون‌های کف پا به دلیل افزایش فشار وارده بر آن ها
  • تغییر و کاهش انحنای طبیعی پا که موجب مسطح به نظر رسیدن آن می‌شود.
  • اختلال حرکتی هنگام انجام فعالیت‌های روزانه

هرگونه علائم و نشانه در پاها ممکن است ناشی از صافی کف پا باشد که برای درمان نیاز به ارزیابی پزشک متخصص دارد. اگر در خانواده خود سابقه صافی کف پا دارید، لازم است به دکتر آقابزرگی مراجعه کنید و برنامه درمانی مناسب خود را دریافت نمایید.

چرا صافی کف پا باید سریع‌تر درمان شود؟

جهت بهبود کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

صافی کف پا نیز مانند بسیاری دیگر از مشکلات به منظور جلوگیری از عوارض بعدی نیازمند توجه و درمان است. در این بخش قصد داریم به دلایلی بپردازیم که نشان می‌دهد صافی کف پا باید در زمان مناسب و هرچه سریع‌تر درمان شود:

  1. احساس درد و ناراحتی شدید که تا زمان تشخیص و درمان ادامه می‌یابد و زندگی را مختل می‌کند.
  2. تغییرات ساختاری در استخوان‌ها، مفاصل و بافت نرم که در صورت عدم توجه منجر به ایجاد مشکلات بسیار جدی می‌شود.
  3. اختلال حرکتی و عدم توانایی انجام فعالیت‌های روزانه که می‌تواند تاثیر بد و مخربی بر روی کیفیت زندگی داشته باشد.
  4. پیشگیری از مشکلات جدی‌تری مانند آرتریت و مشکلات مرتبط با پوست و ناخن و...

مواردی که گفته شد تنها بخش کوچکی از عوارض عدم درمان صافی کف پا است که برای جلوگیری از آن‌ها حتما باید به وضعیت پاهای خود توجه داشته باشید.

تشخیص کف پای صاف چگونه است؟

مراحل تشخیص کف پای صاف که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود به شرح زیر است:

1. ابتدا پزشک شروع به جمع آوری تاریخچه بیماری و اطلاعاتی مانند زمان شروع علائم، شدت درد و فعالیت‌هایی که شدت علائم را افزایش می‌دهد، می‌کند.

2. پس از آن، پزشک بررسی فیزیکی انجام داده و ساختار پا، قوس کف پا و تغییرات استخوان‌ها را ارزیابی می‌کند.

3. سپس از بیمار خواسته می‌شود که آزمون‌های تصویر برداری مانند اشعه ایکس یاام آر آی انجام دهد؛ زیرا این تصاویر تغییرات ساختاری و شکل کف پا را بهتر مشخص می‌کند.

4. در برخی موارد ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تا آزمایش‌ها مکمل دیگری از جمله آزمایش خون یا سی تی اسکن نیز انجام می‌شود.

6. علاوه بر این ممکن است به منظور ارزیابی توزیع وزن بر روی پاها و تحلیل نحوه حرکت و ایستایی پا از آزمایش‌های فشارپیمایی نیز استفاده شود.

مراجعه به چه دکتری توصیه می‌شود؟

جهت بهبود کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

برای درمان مشکلات مرتبط با صافی کف پا توصیه می‌شود به پزشکانی با تخصص‌های زیر مراجعه کنید:

جراح و متخصص ارتوپد

ارتوپد یک تخصص پزشکی است و متخصص ارتوپد مسائل مرتبط با ساختارهای استخوانی و مفصلی را تشخیص می‌دهد و برنامه‌های درمانی مشخصی از جمله دارو، تمرینات ورزشی و در صورت لزوم جراحی را برای بیماران دارای صافی کف پا در نظر می‌گیرد.

فیزیوتراپیست

این فرد با استفاده از تمرینات فیزیکی، راهبردهای تقویت عضلات و دیگر تکنیک‌ها می‌تواند علائم و نشانه‌های ناشی از صافی کف پا را بهبود بخشد و عضلات پا را تقویت کند.

فوق تخصص پا و مچ پا

فوق تخصص پا و مچ پا یک تخصص از شاخه ارتوپد است که به صورت ویژه به درمان بیماری‌ها و مشکلات ناحیه پا و مچ پا می‌پردازد و بهترین روش‌های درمانی را برای بیمارانی که از صافی کف پا رنج می‌برند، ارائه می‌دهد.

دکتر حاجی آقا بزرگی جراح و متخصص ارتوپدی و عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران و آمریکا می‌باشد. ایشان کتاب‌ها و مقالات بسیار زیادی را در زمینه‌های مختلف ارتوپدی تالیف و به چاپ رسانده است و اکنون در تهران به درمان تومورهای استخوانی و بافت نرم، شکستگی‌ها و در رفتگی‌ها، پارگی رباط‌ها و تاندون‌ها، بیماری‌های مادرزادی و صافی کف پا می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha