طبق آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۳، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان شد. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۳۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های بالای ۲۵ سال و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

چطور وام ازدواج بگیریم؟ / جزئیات وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، وام ازدواج یکی از اقدامات دولت برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که با هدف تشویق به ازدواج و فرزندآوری و کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوانان انجام می‌شود.

این وام به عنوان یک تسهیلات قرض‌الحسنه بدون بهره و با دوره بازپرداخت طولانی به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود که می‌توانند از آن برای خرید وسایل منزل، ودیعه مسکن، برگزاری جشن عروسی و هر نیاز دیگری که برای شروع زندگی مشترک دارند استفاده کنند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از اول فروردین ۱۴۰۱ است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شد.

بر اساس آخرین آیین‌نامه وام ازدواج، تمام متقاضیان واجد شرایط که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از یک فروردین سال ۱۴۰۱ است و وام ازدواج خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

برای دریافت وام ازدواج، زوجین باید شرایط زیر را داشته باشند:

ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی و دفتری ثبت شده و دارای سند ازدواج باشند. هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی کشور مرسوم بوده و توسط مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید است نیز قابل قبول خواهد بود.

تاریخ ازدواج زوجین بعد از ۱ فروردین ۱۴۰۱ باشد.

زوجین دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران باشند؛ صرف نظر از این که در داخل یا خارج از کشور ساکن هستند.

زوجین کارت ملی دائم یا موقت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

متقاضیان وام ازدواج باید کد پستی محل سکونت خود را ارائه دهند.

هر یک از زوجین باید یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک را معرفی کند و به جز ضامن، نیاز به تهیه سفته به مبلغ مورد نظر نیز وجود دارد.

هیچ یک از زوجین قبلا از وام ازدواج استفاده نکرده باشند. در واقع به هر فرد فقط یک بار وام ازدواج تعلق می‌گیرد.

نکته مهم: برای دریافت وام ازدواج با توجه به الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از سربازی نیاز نیست؛ بنابراین متقاضیان آقا که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده باشند نیز امکان دریافت وام را دارند.

مدارک وام ازدواج


ثبت‌نام اولیه وام ازدواج به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و زوجین بعد از انتخاب شعبه بانک، لازم است مدارک زیر را تهیه کرده و در اختیار بانک قرار دهند:

ارائه اصل و کپی از سند ازدواج (عقدنامه)

ارائه اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه هر دو طرف (حتی اگر فقط یکی از زوجین متقاضی دریافت وام باشد.)

ارائه اصل و کپی از کارت‌ملی زوجین

ارائه کد پستی و آدرس دقیق محل سکونت زوجین

ارائه کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت شده از سامانه اینترنتی ازدواج

ارائه اصل و کپی از شناسنامه و کارت‌ملی ضامن

نحوه ثبت‌نام وام ازدواج


ثبت‌نام وام ازدواج در دو مرحله، یک مرحله به صورت اینترنتی و یک مرحله حضوری انجام می‌شود. تمامی زوجین که درخواست وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ را دارند، ابتدا باید درخواست خودشان را از طریق سامانه اینترنتی وام ازدواج به ثبت برسانند. توجه داشته باشید که ثبت‌نام هر یک از زوجین باید به صورت جدا در سامانه انجام شود.

در سال جدید به سامانه اینترنتی وام ازدواج به آدرس cbi.ir مراجعه کنید و روی گزینه «سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» کلیک کنید.

در صفحه جدید، از طریق منوی سمت راست، روی گزینه «ثبت‌نام جدید» کلیک کنید.

در این مرحله لازم است اطلاعات مورد نظر را به دقت پر کنید. اطلاعاتی از قبیل شماره ملی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره موبایل و… باید وارد شود. در وارد کردن شماره موبایل دقت به خرج دهید، چرا که کد رهگیری به شماره شما ارسال می‌شود و این کد را باید برای تکمیل مراحل وام ازدواج داشته باشید.

بعد از پر کردن فیلدها، روی گزینه «ادامه» بزنید و سایر اطلاعات درخواستی از جمله بانک و شعبه انتخابی خودتان را پر کنید.
در نهایت یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به شماره موبایل متقاضی ارسال می‌شود. در نگهداری این کد دقت داشته باشید تا امکان تکمیل مراحل ثبت‌نام وام ازدواج وجود داشته باشد.

نکته یک: اگر قصد دریافت تسهیلات ازدواج از بانک رسالت را دارید، لازم است ابتدا در سامانه مرات بانک رسالت (imerat.ir) برای اعتبارسنجی اقدام کنید.

نکته دو: مرحله دوم ثبت نام وام ازدواج بعد از مشخص شدن زمان مراجعه به بانک شروع می‌شود. بعد از مشخص شدن زمان مراجعه حضوری، تا ۱۵ روز فرصت دارید با تهیه مدارک لازم، به بانک و شعبه مورد نظر برای ادامه فرایند ثبت‌نام مراجعه کنید.

نکته سه: اگر به هر دلیلی نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود دارید، از منوی سایت ve.cbi.ir، روی گزینه «ویرایش ثبت‌نام قبلی» بزنید. برای ویرایش ثبت‌نام وام ازدواج ۱۴۰۲ باید کدملی و کد رهگیری خود را وارد کنید تا فرم اطلاعات ثبت شده قبلی در اختیارتان قرار بگیرد. امکان ویرایش اطلاعات بانک انتخابی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و شهر محل سکونت متقاضی وجود دارد.

نحوه بازپرداخت وام ازدواج


وام ازدواج به صورت ۱۲۰ ماهه (۱۰ ساله) بازپرداخت می‌شود. سررسید اولین قسط یک ماه بعد از دریافت وام است. نرخ سود این وام در تمامی بانک‌های کشور ۴ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha