سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 368187

برای افرادی که ریتم طبیعی شبانه روزی آنها به فعالیت در شب میل می‌کند، بیدار شدن صبح زود یک رویا است.

چکار کنیم مانند پرندگان سحرخیز شویم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از ام اس ان، همان‌طور که بیشتر در مورد مغز و وضعیت آرام آن – خواب – می‌آموزیم، اهمیت ریتم‌های شبانه روزی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ریتم شبانه روزی را می‌توان به عنوان فرآیند داخلی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند تعریف کرد.

در اینجا دو نوع انسان داریم یکی زودبرخاست و دیگری دیربرخاست، درست مانند پرندگان!

بدین ترتیب کسانی که دیر بیدار می‌شوند اغلب تنبل در نظر گرفته می‌شوند و نمی‌توانند انگیزه‌ای برای بلند شدن و استفاده از روز داشته باشند.

به قول معروف هر پرنده‌ای که زودتر بیدار می‌شود کرم را شکار می‌کند یعنی پرندگان زودبرخاست پرانرژی تر و مولدتر در نظر گرفته می‌شوند چراکه ساعات بیشتری در طول روز برای انجام کارها در اختیار دارند.

جامعه مدرن ما چه بخواهیم یا نخواهیم جامعه ۹ تا ۵ است و افرادی که قادر باشند زودتر بیدار شوند و تمرکز کاری کنند دست برتر را خواهند داشت.

در اینجا چند کار به شما آموزش می‌دهیم که در زود بیدار شدن کمک می‌کند.

قدم اول گام کوچک برداشتن است. هنگام تلاش برای تغییر ساعت بدن، مهم است که آهسته حرکت کنید. تغییرات ناگهانی و شدید ممکن است برای یک یا دو صبح موثر باشد، اما معمولاً نمی‌مانند.

با تنظیم زنگ هشدار خود هر دو روز یکبار ۱۵ دقیقه زودتر شروع کنید. هنگامی که با هر زمان بیدار شدن جدید راحت شدید، آن را دوباره به عقب برگردانید تا زمانی که در ساعت مورد نظر از خواب بیدار شوید.

چرت نزنید. مقاومت در برابر میل به تعویق انداختن زنگ هشدار ممکن است کاری غیرقابل حل به نظر برسد، اما در واقع یکی از مواردی است که بیشترین کمک را به شما می‌کند.

راحت ترین لحظه برای بلند شدن بعد از اولین زنگ هشدار است و با هر چرت زدن سخت تر می‌شود. سعی کنید وقتی اولین زنگ هشدار به صدا درآمد، این واقعیت را به خود یادآوری کنید و در مقابل میل به چرت زدن مقاومت کنید.

خود را در معرض نور قرار دهید. قرار گرفتن در معرض نور شدید اول صبح به تنظیم مجدد ساعت بدن و سرکوب تولید ملاتونین (ماده شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می شود) کمک می‌کند.

در صورت امکان، سعی کنید هر روز صبح، مدت کوتاهی پس از بیدار شدن، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نور روی صورت خود داشته باشید. پرده‌ها را عقب بکشید یا، حتی بهتر از آن، کمی پیاده روی کنید.

تنظیم مجدد ساعت بدن کار ساده‌ای نیست و به طور کلی مستلزم ثبات است. این بدان معنی است که شما باید سعی کنید زمان بیداری ثابتی را حفظ کنید.

بیدار شدن هر روز در یک ساعت معین، حتی در روزهای تعطیل، حتی اگر زود باشد، باعث می‌شود راحت تر از خواب بیدار شوید.

از روش RISEUP استفاده کنید. RISEUP مخفف عبارت: خودداری از زدن دکمه چرت زدن، افزایش فعالیت در ساعت اول، دوش گرفتن یا شستشوی صورت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، موسیقی شاد، و تماس تلفنی با یک دوست است.

بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر از مصرف کافئین خودداری کنید. برخی از افراد نسبت به کافئین حساسیت کمتری دارند، به ویژه آن دسته از افرادی که سال‌ها آن را به مقدار زیاد مصرف کرده‌اند. با این حال، یک قانون خوب این است که بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید.

صبحانه پر پروتئین بخورید. ممکن است بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب گرسنه نباشید، اما خوردن صبحانه سر وقت برای آماده‌سازی درست شما برای روز مهم است. یک صبحانه سرشار از پروتئین، مانند تخم مرغ روی نان تست، یا نان تست کره بادام زمینی با موز، بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

از چرت زدن خودداری کنید. چرت زدن بعد از ظهر می‌تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، به خصوص اگر صبح زود از خواب بیدار شده اید و هنوز به آن عادت نکرده‌اید.

از نور شدید قبل از خواب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور روشن مستقیماً قبل از خواب، به خواب رفتن را دشوارتر می کند و کیفیت کلی خواب را کاهش می‌دهد.

سعی کنید دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب از برخورد با نور شدید، به ویژه صفحه نمایش گوشی و تلویزیون خودداری کنید. دور نگه داشتن گوشی از اتاق خواب ممکن است به این امر کمک کند.

بسیاری از مردم می‌بینند که به این سو و آن سو می‌روند و سعی می‌کنند تصمیم بگیرند که آیا صبح از خواب بیدار شوند یا خیر. سعی کنید این مرحله را از روند خود حذف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha