شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن 1402 نشان می‌دهد که 12 بخش اصلی کالاها و خدمات در یک سال منتهی به این ماه بین 20 تا 63 درصد تورم قیمتی داشته‌اند.

تورم بهداشت و درمان به 45 درصد رسید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن 1402 اخیراً از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. طبق داده‌های این مرکز دولتی، 12 گروه مورد محاسبه در 12 ماه منتهی به یازدهمین ماه سال تورم بین 20 تا 63 درصدی را تجربه کرده‌اند. تورم مربوط به هر بخش در تصویر اینفوگرافیک پایین مشخص است.

تورم بهداشت و درمان به 45 درصد رسید!

کدام کالاها تورم بیشتری دارند؟


همان‌طور که در تصویر بالا هم پیداست، در بین 12 بخش اصلی کالاها و خدمات که هر ماه مرکز آمار شاخص قیمت آن را محاسبه می‌کند، بخش «هتل و رستوران» با ثبت تورم سالانه 63 درصدی، بیش از هر بخش دیگری افزایش قیمت را تجربه کرده است.

«پوشاک و کفش» نیز با ثبت شاخص 48 درصد، در رتبه دوم تورم سالانه بهمن ماه قرار دارد.


تورم سه بخش «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «بهداشت و درمان» و «حمل و نقل» در ماه مورد بررسی روی شاخص 45 درصد ایستاده تا رتبه سوم رشد قیمت همزمان در اختیار سه بخش باشد.

مرکز آمار همچنین در داده‌های خود تورم دخانیات و کالاهای متفرقه را بالای 40 درصد محاسبه کرده تا تورم بیش از نیمی کالاهای مورد محاسبه بیشتر از این رقم باشد.

همچنین چهار بخش اصلی که تورم کمتر از 40 درصد دارند غالباً شامل کالاهایی و خدماتی می‌شود که بر اساس قیمت‌گذاری دستوری و تصمیم نهادهای دولتی و حاکمیتی به دست مصرف‌کننده می‌رسند؛ ازجمله این کالاها می‌توان به لوازم خانگی، اینترنت، حامل‌های انرژی و خدمات آموزشی اشاره کرد که تماماً مشمول نرخ‌گذاری دستوری هستند.

البته از بین این بخش‌ها سه گروه در مرز تورم 40 درصدی قرار دارند و تنها ارتباطات است که تورم آن 20 درصد است که در اقتصادهای توسعه‌یافته همین رقم هم می‌تواند به مثابه یک بحران تلقی شود. اما در اقتصاد ایران که تورم 40 درصدی به امری معمول تبدیل شده و دولت هم گاه از آن به‌عنوان دستاوردی یاد می‌کند که مانع بروز تورم‌های 100 درصدی شده، تورم 20 درصدی ارتباطات می‌تواند نقطه‌ای مثبت باشد.

البته همین ماه پیش بود که پس از مجوز افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت، تورم ماهانه بخش ارتباطات در دی ماه 8.5 درصد شد تا این گروه با فاصله زیاد در صدر تورم قرار بگیرد.

به هر ترتیب اکنون نیز آن‌طور که داده‌های رسمی دولت نشان می‌دهد با توجه به اقلامی که در صدر رشد قیمت مصرف‌کننده در بهمن ماه قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد پیش از رسیدن سال نو، تورم نوروزی از راه رسیده است. زیرا بیشتر کالاهایی که پرچم‌دار تورم هستند مربوط به اقلامی می‌شوند که در بازار شب عید با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha