مهدی نظری، دکتری در "جامعه شناسی اقتصاد و توسعه" و کنشگر محیط زیست، مشهور به "مرد درختی" که از سال ٨٨ تا امروز بیش از 70‌هزار درخت در نقاط مختلف ایلام کاشته و در طی سال، به آنها آب داده و تیمارشان کرده است در یادداشت کوتاهی برای "سلامت نیوز" به نقد "طرح کاشت یک میلیارد درخت" و کاشت درخت توسط مدیران و دستگاه های دولتی از دیرباز تاکنون پرداخته است. او برنده جایزه ملی محیط زیست در سال 1392 و جوایز متعدد دیگری است.

واقعا، درخت بکارید

به گزارش سلامت نیوز مهدی نظری، دکتری در "جامعه شناسی اقتصاد و توسعه" و کنشگر محیط زیست، مشهور به "مرد درختی" که از سال ٨٨ تا امروز بیش از 70‌هزار درخت در نقاط مختلف ایلام کاشته و در طی سال، به آنها آب داده و تیمارشان کرده است در یادداشت کوتاهی برای "سلامت نیوز" به نقد "طرح کاشت یک میلیارد درخت" پرداخت.

او نوشته است:« همه از ارزش درخت در زندگی و کشور و سرزمین می‌دانند و نیاز نیست کلمات را برای مردم تکرار کرد؛ ‌اما چیزی که اکنون به بهانه اجرای طرح "کاشت یک میلیارد درخت" می‌توان به آن اشاره کرد این است که این حجم کاشت، علی رغم مخالفت‌های صاحب نظران در عملی کردن این پروژه سنگین، به نظر بنده امکان پذیر است؛ به شرطی که :

اولا این موضوع در کشور به عنوان فرهنگی مقدس نهادینه شود.

دوم اینکه مسئولین، عاشقان طبیعت و محیط زیست و درخت را در صدر کار و تصمیمات اجرایی آن قرار دهند.

اما آنچه اکنون مشاهده می‌شود متاسفانه کاملا برعکس در حال اجرا است؛ یعنی مسئولین برای پر کردن رزومه خود، درختی را می‌کارند که همکاران شان چاله های آنرا کنده اند؛ درختانش را آماده کرده اند و فقط چیزی می‌ماند و آنهم یک عکس یادگاری است!

متولی کاشت درخت هم که خود "سازمان منابع طبیعی" است نمی‌تواند شق القمر کند؛ نه نیروهایش هزار برابر شده اند و نه بودجه اینکار را برایش پرداخت کرده اند.

پس مسئولین عالی کشور و در راس آنها رئیس جمهور باید این راهکار را در مجموعه دولت ارائه دهند تا دوستداران فراموش شده درخت وارد میدان واقعی شوند؛ نه سیاستمدارانی که نه از درخت می‌فهمند و نه آنرا مقدس می‌دانند و نه این موضوع برایشان اهمیت دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha