در حالی‌که مردم استان سیستان و بلوچستان همچنان با تبعات سیل اخیر درگیرند اخبار هواشناسی از این حکایت دارد که موج جدیدی از بارندگی برای این خطه در راه است.         

بلوچستان تنها نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران گفته بارندگی در کشور تا سه‌شنبه تداوم خواهد داشت و ما شاهد شدت بارش‌ها در سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهیم بود. همچنین روز گذشته پیرو صدور اخطاریه سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی در شهرهای ساحلی استان و بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران استان، به دلیل احتمال بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر، مدارس شهرستان‌های چابهار، زرآباد، کنارک و دشتیاری در تمامی مقاطع تحصیلی در دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری برگزار شدند.

در روزهای گذشته در کنار اخباری از رسیدگی به وضعیت منطقه از سوی سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها که در گزارش به آن خواهیم پرداخت، اطلاعاتی هم از وضعیت خرابی‌های به بارآمده و وضعیت بغرنج مردمان سیل‌زده منتشر شد که حکایت از ادامه اوضاع نامساعد برای این مردمان داشت. نمونه‌اش صحبت‌های معین الدین سعیدی، نماینده چابهار که به انتخاب گفته در پی سیل در سیستان و بلوچستان، عمده زیرساخت‌های راه منطقه از بین رفته‌اند. در سه روز اخیر، سه نفر به دلیل خرابی جاده‌ها در تصادف از بین رفتند. او همچنین گفته که سیل باعث شده فاضلاب با آب مصرفی مخلوط شود و آن‌ها نگران بیماری‌های عفونی هستند! از طرفی کل آن منطقه فقط یک متخصص عفونی دارد و آن‌ها واقعا نگران هستند.

مهم‌تر از حضور تصمیماتی است که باید منجر به نتیجه شود

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی که با سایت انتخاب داشته، گفته که ما ممنون هستیم که وظیفه کردند و رئیس جمهور هم به مناطق سیل زده آمد، اما تاکید کرده که مهم تر از این حضور، تصمیماتی است که باید منجر به یک نتیجه مشخص برای حوزه چابهار و دشتیاری وکنارک و قصرقند شود.

او گفته: «ما شاهد مهربانی مردم ایران بودیم و من همین الان در کنار گروه خیری هستم که از وزیر و وکیل بهتر کار کردند. جا دارد از رسول خادم و پرویز پرستویی هم تشکر کنم که در این مناطق حضور پیدا کردند.»

از حضور افراد و سازمان‌ها و نهادها اگر بخواهیم بگوییم بد نیست به گزارشی ویدئویی که روز گذدشته تسنیم کار کرد، اشاره کنیم با این تیتر که «سپاه پای کار سیل‌زدگان بلوچستان» و این توضیح که «فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با پایش میدانی روستاهای سیل‌زده شهرستان قصرقند، در جریان مشکلات مردم این منطقه قرار گرفت. سردار احمد شفائی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلمان استان سیستان و بلوچستان که از نخستین روزهای وقوع سیل در شهرستان‌های منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان در منطقه حضور دارد، حالا به شهرستان قصرقند رفته است تا مشکلات مردم این منطقه در پی وقوع سیلاب و طغیان رودخانه «کاجو» را جویا شود.»

در ادامه گزارش آمده: راه ارتباطی حدود 5 هزار نفر از مردم روستاهای بالادست و پایین‌دست شهرستان قصرقند معمولاً همه‌ساله در پی طغیان رودخانه کاجو مسدود می‌شود و حالا سیلاب و طغیان رودخانه برخی راه‌ها را نیز تخریب کرده است.

اتصال آب؛ قطع راه

در ادامه اخبار مبنی بر بازدید از روستاهای سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان، اخبار از اتصال شبکه آب ۲۵۱ روستای سیل‌زده حکایت داشتند و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت که تلاش برای رفع قطعی آب ۷ روستای باقی‌مانده ‌همچنان ادامه دارد.

علیرضا قاسمی، توضیح داد: در جریان سیل اخیر 12 شهرستان استان در محاصره سیل قرار گرفتند و آب شرب 258 روستا به دلیل آسیب‌های وارده به تأسیسات با قطعی آب مواجه شد.

قاسمی البته اضافه کرد که روستاهایی که با قطعی آب مواجه هستند به صورت مدام از طریق ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند و طی بازدید روز گذشته خللی در این امر وجود نداشته است. این درحالی است که به گزارش تسنیم، بازدیدها همچنان در حال انجام است و گلایه‌های مردمی وجود ندارد. آب معدنی هم توسط شرکت تهیه و توزیع می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در جریان سیل تعدادی از روستاها به دلیل بارش باران و جاری شدن سیلاب مجدد با قطعی آب مواجه شدند.همزمان، رسانه‌هااز قطع راه ۴۴ روستا در نیکشهر، قصرقند و بنت خبر داد و از زبان استاندار سیستان و بلوچستان از آماده‌باش مجدد همه دستگاه‌های اجرایی استان در پی پیش‌بینی موج جدید بارندگی خبر دادند.

محمد کرمی در جلسه کارگروه ستاد مدیریت بحران شهرستان زرآباد که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت نظارت و کنترل جدی فرمانداران بر عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی در جریان سیلاب جنوب استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در مسئولیت خود دائماً پیگیر کار باشید و همه را پای کار بیاورید، اگر در این راستا دستگاه اجرایی کم‌کاری کرد، فرمانداران اطلاع دهند تا مدیر مربوطه را بازخواست کنیم، در این زمینه با هیچ کسی تعارف نداریم.

اما روز جمعه، خبرگزاری‌های دولتی از امدادرسانی هوایی سپاه به سیل‌زدگان قصرقند و نیز استقرار سامانه مجهزی از بیمارستان‌های سیار سپاه در مناطق سیل‌زده‌ خبر داده و تصاویر و فیلم‌های را هم در این زمینه منتشر کردند؛ به این جمله که «در کنار مردم خواهیم ماند» و فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان از استقرار سامانه مجهزی از بیمارستان‌های سیار سپاه در مناطق سیل‌زده‌ خبر داد و گفت: این بیمارستان در شهرستان دشتیاری به مردم ارائه خدمات رایگان تخصصی درمانی خواهد داد.

سردار احمد شفائی‌ درباره آخرین وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده، توضیح داد که سپاه پاسداران از چند روز گذشته برای پیشگیری در حوزه بهداشتی و درمانی، تیم های مستقل درمانی شامل پزشک، پرستار و دارو به مناطق مختلف سیل‌زده بلوچستان اعزام کرد.اخبار همچنین از ارائه خدمات امدادی به ۳۸ هزار سیل زده در بلوچستان حکایت داشتند و امدادهایی که ادامه دارند.

در خصوص آخرین آمار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان و همچنین راه‌های کمک به هموطنان سیل‌زده جمعیت هلال‌احمر اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده: امدادگران هلال‌احمر از روز هفتم اسفند که بارش‌ها در سیستان و بلوچستان آغاز شد و با شدت گرفتن، منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در مناطق جنوبی استان شد، تا امروز به 38 هزار و 276 نفر امدادرسانی کرده‌اند. همچنین گفته شده که با تلاش امدادگران، 4205 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند، 91 نفر از سیلاب رهاسازی شده اند. در نهایت با اعلام شماره حساب‌هایی از عموم هموطنان نوع‌دوست خواسته شده کمک‌های نقدی خود به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان را ارسال کنند.

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان با توجه به پیش‌بینی موج جدید بارندگی بر حسب هشدارهای هواشناسی، گفت: مرکز اصلی این بارش در زرآباد است که احتمال تغییر سامانه نیز وجود دارد بنابراین بر اساس پیش‌بینی‌ها، بارش حدود 80میلی‌متری در این مناطق وجود دارد. به گفته او تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به حالت آماده‌باش هستند، در ماجرای سیل هیچ کمبودی در زمینه اعتبارات وجود ندارد. کرمی تاکید کرد که تمامی دستگاه‌ها اقدامات مورد نیاز را انجام دهند و اطلاع‌رسانی کنند، مردم نیز آمادگی لازم را داشته باشند و اگر قرار است وسایلی تهیه کنند؛ که شاید روستایی راه آن برای مدتی بسته شود یا بانوان باردار پرخطر را به نقاط امن منتقل کنند، تا مشکلی رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha