سیلاب‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان افزون بر خسارت به مناطق مسکونی، همیشه یک قربانی بزرگ دیگر هم دارد و آن بخش کشاورزی این استان است.

تخصیص اعتبار ویژه سیلاب به بخش کشاورزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دشتیاری کمتر سالی است که حداقل یک سیل را تجربه نکرده باشد. این منطقه سرسبز و حاصلخیز گل سرسبد استان سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی است. علاوه بر صیفی‌جات خارج از فصل، خاستگاه بسیاری از میوه‌های گرمسیری بومی شده در ایران در جنوب سیستان و بلوچستان و منطقه دشتیاری است. اما سیلاب اخیر آسیب زیادی به کشاورزی این منطقه وارد کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان آخرین برآورد خسارت واحدهای تولیدی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای اسفند امسال را ۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.


محمدرضا سیدحسینی در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان در چابهار افزود: عمده خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان گزارش شده است.وی ادامه داد: بیشترین خسارت بارندگی سیل‌آسای اخیر به ۱۹ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم، ۶ هزار و ۱۵۵ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۶۰۵ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۷۶۰ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبور عسل، ۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی، ۵۰۴ حلقه چاه کشاورزی و ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی وارد شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین تخریب ۱۷۶ رشته قنات، ۳۰ هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار، ۱۸۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۹۰کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۱۵۳۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۴۴ باب استخر ذخیره آب را از دیگر خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی این استان برشمرد.



دستور رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی


محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان، آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کرد، در جمع‌بندی خسارت‌ها به بخش کشاورزی استان گفت: سیلاب‌های چند روز اخیر به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان بویژه شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و کنارک خسارات شدیدی وارد کرد که عمده این خسارات به زمین‌های زراعی، محصولات کشاورزی، قنوات، راه‌های دسترسی به مزارع، آب‌بندها و بندسارها بود.


وی ادامه داد: با توجه به تأکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند، رئیس‌جمهور به بنده مأموریت دادند تا با حضور در سیستان و بلوچستان به بررسی دقیق خسارات وارده سیلاب به بخش کشاورزی این استان بپردازم. هنوز خسارات این بخش نهایی نشده است چرا که در برخی نقاط به دلیل شدت آسیب‌ها امکان بررسی دقیق وجود نداشت.


نیکبخت تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با توجه به سطح خسارات دو کار مهم را در دستور کار قرار داد که در مرحله نخست و به فوریت و اورژانسی تأمین کالاهای اساسی و ارزاق مردم از جمله آرد و در صورت نیاز برنج، روغن و شکر در دستور کار قرار گرفت.


نیکبخت گفت: همچنین تاکنون ۲۰۰ تن علوفه و نهاده دامی نیز برای تأمین خوراک دام در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب این استان توزیع شده است و این روند همچنان تداوم دارد. وی با اشاره به اهمیت آب‌بندها و بندسارها در سیستان و بلوچستان گفت: سازه بندسار، مکانیزم مبتنی بر دانش و خرد بومیان این استان است و از جمله شیوه‌های دانش‌محور تحت تأثیر شرایط اقلیم منطقه بشمار می‌رود که الگویی راهبردی برای مدیریت منابع آب و آبخیزداری و همچنین انجام کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم این دیار از دیرباز با ایجاد و احداث سدهای خاکی (بندسار) توانسته‌اند در راستای حفاظت از منابع پایدار اقلیم‌شان برای کنترل سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و در راستای استحصال محصولات کشاورزی پایدار اقدام مثبتی انجام دهند که این مهم به عنوان اولویت ویژه راهبرد اساسی و اصولی با مشارکت مردم و دولت به طور ویژه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.



اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر آسیب جدی دیده، تمام تلاش‌ها در سطح ملی و استانی تخصیص بیشتر اعتبارات ستاد بحران به این بخش مهم اقتصادی است.
محمد جواد عسکری در جلسه ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در چابهار افزود: مقرر شد علاوه بر تخیصص بیشترین اعتبارات به این بخش، طرح جامع کنترل سیلاب این استان با محوریت وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی تهیه شود.


وی ادامه داد: همچنین اجرای طرح‌های آبخیزداری حداقل در ۱۰ تا ۱۵ نقطه سیستان و بلوچستان، حفر ۱۵ چاه‌نیمه در مدت زمان ۲ تا چهار سال در کنار رودخانه‌های بزرگ به منظور کنترل بارندگی‌های شدید، اجرای دایک‌های حفاظتی در روستاهای در معرض خطر سیلاب در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گیرد.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین با توجه به اینکه یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان بویژه شهر چابهار حاشیه‌نشینی است، مصوب شد با تأمین آب مورد نیاز در روستاهای مولد، فضا را برای ایجاد افزایش تولیدات بخش کشاورزی این خطه فراهم کنیم تا ضمن رونق این بخش، از گسترش این معضل اجتماعی کاسته شود.


وی بر ایجاد بندهای خاکی در شهرستان دشتیاری به‌وسیله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو، لایروبی رودخانه کاجو از کلات تا سه‌راهی پلان، افزایش تاج سد پیشین، اجرای حداقل پنج بند زود بازده در مسیر رودخانه باهو کلات برای جلوگیری از هدر رفت آب بارندگی به دریا و ترمیم و مرمت ۲۰۰ رشته قنات آسیب‌دیده جنوب این استان از محل اعتبارات ستاد بحران در بخش کشاورزی تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha