رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران (و هیئت امنای این دانشگاه) با در خواست دکتر ملک زاده برای ادامه فعالیتش در دانشگاه مخالفت کرد.

تحدید گسترده اعضای هیات علمی و حذف اساتید علوم پزشکی با هدف رواج شبه علم

به گزارش سلامت نیوز آنطور که کانال خبری ساینتومتریکس نوشته اخباری مبتی بر بازنشستگی دکتر ملک زاده به گوش میرسد .این کانال در ادامه مینویسد :

متوجه اخباری مبنی بر بازنشستگی دکتر ملک زاده از دانشگاه تهران شدم. ظاهرا از چندی قبل صحبت از این بازنشستگی برای ایشان بوده است. گروهی از اساتید برای حمایت از ایشان نامه ای نوشته بودند و خود ایشان هم درخواست ادامه فعالیت داده بودند. با توجه به این که ایشان استاد ممتاز بوده‌اند، می‌توانستند و تمایل داشتند که در سمت دانشگاهی خود ادامه فعالیت داشته باشند، اما این منوط به موافقت رئیس دانشگاه (و هییت امنا؟) بوده است و حالا هم با درخواست ایشان موافقت نشده است. مطابق با متن آیین نامه تا سن ۷۵ سالگی ظاهرا حتی نیاز به نظر هیات امنا هم نیست و نظر ریاست کافی است.

این کانال تلگرامی قبلا بارها به موضوع برکناری، اخراج، استعفا و بازنشستگی برخی اساتید پرداخته است. این بر اساس آمار خبرگزاری های رسمی کشور است که البته گاها برخی توسط مقامات تکذیب شده است. مهمترین قسمت این ماجرا دخالت سیاست در علم است که نتیجه آن چیزی جز ضرر و زیان برای مردم و گسترش شبه علم و ضد علم نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که از امضا کنندگان نامه حمایت از منع ورود برخی واکسنهای کووید از برخی کشورها به ایران (نامه معروف به ۲۵۰۰ پزشک) بودند، قبلا بر اساس صحبتهایی نادرست و خلاف واقعیت از دکتر ملک زاده انتقاد کرده بودند و مثلا این طور گفته بودند که «وقتی معاون یک‌ وزیر بهداشت خودش کارخانه دارویی دارد و می‌آید داروی تولیدی کارخانه خودش را به عنوان داروی کرونا می‌دهد».

در مورد نادرست بودن این صحبت‌ها من قبلا نوشته‌ام و خود دکتر ملک زاده هم به ایشان نامه زدند. در ادامه ایشان از سمت ریاست پژوهشکده گوارش بیمارستان شریعتی برکنار و حالا هم ایشان بازنشسته شدند.

ساینتومتریکس در مواردی انتقاداتی نسبت به برخی از عملکردهای دکتر ملک زاده در مورد موضوعاتی مثل تضاد منافع و مقالات مشکوک به برخی بداخلاقی های پژوهشی، منتشر شده در مجله‌ای که ایشان سردبیرش است داشته است و هنوز هم گاهی پیگیر برخی از آنهاست، اما اصولا نباید عملکرد افراد را به صورت صفر و یک دید.

حذف اساتید بزرگی چون دکتر ملک زاده که از مدافعان علم در برابر شبه علم است و از بزرگترین زیرساختهای پژوهشی کشور (کوهورت گلستان و ملی) به دست ایشان ساخته و مدیریت می‌شود، احتمالا عرصه را برای گسترش و رواج شبه علم و طب سنتی بیش از پیش فراهم می‌سازد و ناامیدی جامعه علمی -پژوهشی را بیش از پیش در پی خواهد داشت.

دو روز قبل بود که رئیس دانشگاه تهران (و نه علوم پزشکی تهران) این طور گفته بودند که "در دو سال اخیر میزان بازنشستگی اساتید دانشگاه تهران به حداقل میزان ممکن رسیده است، اساتید ما به ویژه اساتید برجسته ما سرمایه ارزشمند کشور هستند و من معتقدم مادام‌العمر باید با دانشگاه تهران همکاری کنند. "

ای کاش این شجاعت و شفافیت وجود داشت که دلایل عدم موافقت با حضور دکتر ملک زاده و یا بازنشستگی ایشان اعلام می‌شد. یک استاد ممتاز همچون دکتر ملک زاده باید چه معیاری داشته باشد که بتواند مطابق آیین نامه به فعالیت دانشگاهی خود ادامه دهد؟ با توجه به سوابق آموزشی و پژوهشی دکتر ملک زاده که همچنان ادامه دارد، این کدام معیار بوده که نتوانسته نظر رئیس دانشگاه و هیئت امنا را جلب کند؟

برخب پستهای قبلی ساینتومتریکس در این رابطه که همچنان در این کانال در دسترس است:

  • ایران از نظر شاخص آزادی آکادمیک، در بین ۱۷۹ کشور، جزو کشورهایی است که در ده درصد انتهایی لیست قرار گرفته است.
  • بیش از ۱۰۰ نفر از پزشکان با بازنشستگی اجباری یا اخراج از هیئت بورد مواجه شده‌اند.به تعدادی از بازنشسته‌ها اجازه ورود به بیمارستان را هم نداده‌اند.
  • امروز متوجه شدم که خانم دکتر فریبا اصغری، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، به دنبال نوشتن و نشر سرمقاله ای در مجله اخلاق و تاریخ پزشکی در اسفند ۱۴۰۱، با عنوان «با حجاب یا بی حجاب مسئله این نیست»، از سردبیری این مجله برکنار شده اند.
  • ۲۹ نفر اعضای هیات‌ مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران (برخی دارای مسئولیتهای قبلی کلیدی نظام سلامت) ، در پی بازنشستگی اجباری برخی چهره های شاخص آموزش پزشکی و یا واداشته شدن به استعفا، در بیانیه‌ای بابت «تحدید گسترده اعضای هیات علمی» و تاثیر آن بر افت کیفیت آموزش پزشکی هشدار داده و از نگرانی جامعه پزشکی در این مورد گفته اند .
  • تعداد استادان اخراجی، تعلیق شده و مستعفی شده دانشگاه‌های کشور در دو سال اخیر .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha