سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 369485

انویدیا از سری پردازنده‌های گرافیکی«Blackwell» رونمایی کرد که قدرتمندترین تراشه جهان برای هوش مصنوعی هستند و 30 برابر تراشه‌های قبلی سرعت دارند.

رونمایی از قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس از ورج، تراشه قبلی انویدیا با نام«H100 AI»آن را به یک شرکت چند تریلیون دلاری تبدیل کرد، شرکتی که شاید ارزش بیشتری نسبت به آلفابت و آمازون داشته باشد. اکنون این شرکت پردازنده گرافیکی جدید « Blackwell B200» و « Blackwell GB200» خود را معرفی کرده‌است.

انویدیا می گوید که پردازنده گرافیکی جدید B200 حداکثر توانی معادل 20 پتافلاپ را از 208 میلیارد ترانزیستور خود ارائه می دهد. همچنین، تراشه GB200 که دو نوع از این پردازنده‌های گرافیکی را با یک پردازنده Grace ترکیب می‌کند، می‌تواند 30 برابر کارایی بیشتری را برای مدل های زبانی بزرگ ارائه دهد و کارآمدتر است. انویدیا اعلام کرده این تراشه ها هزینه و مصرف انرژی را هم تا 25 برابر نسبت به H100 کاهش می‌دهد.

آموزش یک مدل با1.8 تریلیون پارامتر قبلاً به 8000 پردازنده گرافیکی Hopper و 15 مگاوات برق نیاز داشت، مدیرعامل انویدیا می گوید امروز، 2000 پردازنده گرافیکی Blackwell می توانند این کار را انجام دهند در حالی که فقط چهار مگاوات مصرف می کنند.انویدیا گفت یکی از پیشرفت‌های کلیدی موتور ترانسفورماتور نسل دوم است که با استفاده از چهار بیت برای هر نورون (به جای هشت بیت) محاسبه، پهنای باند و اندازه مدل را دو برابر می‌کند. دومین تفاوت کلیدی زمانی رخ می دهد که تعداد زیادی از این تراشه ها را به هم متصل کنید تا با با پهنای باند 800 گیگابیت بر ثانیه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.هنوز قیمت تراشه‌های انویدیا Blackwell اعلام نشده است. اما با توجه به اینکه تراشه‌های H100 قیمتی بین 25 تا 40 هزار دلار داشتند، این تراشه‌های جدید باید گران‌تر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha