مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: توسعه فرهنگ درختکاری و درخت‌داری در اولویت اول است اما اگر ماده ۲۲قانون هوای پاک به درستی اجرا می‌شد باید ۳.۵میلیارد اصله درخت در کشور می‌کاشتیم.

هدف‌گذاری اصفهان برای کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، امینی طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور را یکی از اقدامات شاخص سازمان منابع طبیعی برشمرد و اظهار داشت: اسفندماه سال گذشته در شورای اداری استان اصفهان مصوب شد که با ریاست فرمانداران در هر شهرستان و سازمانی در استان این طرح در عرصه‌های مشخص شده، اجرایی شود.

هدف‌گذاری اصفهان برای کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت طی ۴ سال

وی با اشاره به اینکه تکلیف و سهم استان اصفهان در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت ۲۰ میلیون اصله تعیین شده که طی چهار سال کاشته شود، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت نهال کاری و بذر کاری در مناطقی از استان اجرا می‌شود که عرصه‌ها مطالعه و گونه‌های مناسب آن مشخص شده هر چند که نظر استاندار اصفهان برنامه‌ریزی برای کاشت یکصد میلیون اصله نهال و بذر در سطح استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه تکلیف این سازمان در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، تولید بذر و نهال و حفاظت است، ابراز داشت: این طرح یک رویداد و تصمیم بین المللی و جهانی است و باید یک تریلیارد درخت در جهان کاشته شود و در این راستا برای مثال کشور آمریکا متعهد شده یکصد میلیارد درخت و یا عربستان ۵۰ میلیارد درخت بکارد در حالی که کشور ایران یک میلیارد متعهد شده و این درحالی است که یکی از تکالیف قانون هوای پاک افزایش سرانه فضای سبز کشور است.امینی تصریح کرد: امید است این طرح با همت همه مردم اجرایی و به اهداف خود دست یابد. معتقد هستم مردمی بودن این طرح و مشارکت تمام سازمان‌ها اگر باشد، طرحی موفق خواهد بود.

کاشت درختان ۷۰ درصد بذرکاری و ۳۰ درصد نهال‌کاری خواهد بود

وی با بیان اینکه مطالعات در سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان برای اجرای این طرح انجام شد، ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته ۷۰ درصد از یکصد میلیون اصله درخت هدف‌گذاری شده برای استان اصفهان در مناطقی کاشته خواهد شد که بارندگی آنها حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر در سال و بذر بادام اسکوپاریا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بذر بادام اسکوپاریا در چهار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های استان با کمک صنایع فولاد و پتروپارس اصفهان در حال کاشت است، افزود: در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار گود برداری انجام شده ضمن اینکه در مناطقی چون جنوب، غرب و شمال غرب استان از جمله سمیرم، دهاقان، چادگان، فریدونشهر و … طی دو دهه گذشته بذر بدون نیاز به آبیاری کشت کردیم که موفق بوده است.امینی افزود: در ۳۰ درصد از مساحت بیابانی استان برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت باید نهال بکاریم که نیاز به سه تا ۱۵ بار آبیاری دارد و لازم است که نیاز آبی آن از طریق پساب تأمین شود.

لزوم تأمین ۱۰ میلیون مترمکعب پساب برای درختکاری در شرق اصفهان

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام شده یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری برای شهرستان کوهپایه این بود که ۱۰ میلیون مترمکعب پساب توسط شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای اصفهان برای اجرای این طرح در سجزی و کوهپایه در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان طی سالیان اخیر در سطح استان در سطح ۴۰ هزار هکتار بادام اسکوپاریا و در سطح ۳۱۰ هزار هکتار درختچه تاغ کاشته شده است، تصریح کرد: اکنون اولویت اول ما حفاظت و نگهداری از این درختان و جنگل‌ها است همانطور که قانون حفاظت و بهره برداری نیز بر این مهم تاکید دارد که وظیفه اصلی سازمان منابع طبیعی حفاظت از عرصه‌های طبیعی بوده و پس از آن توسعه فضای سبز و بهره برداری در اولویت‌های بعدی است.

تولید بالای کربن و احتمال اعمال تحریم‌های بین‌المللی برای صنعت ایران

امینی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم ما این است که فرهنگ درختکاری و درخت‌داری را در کشور توسعه دهیم زیرا ایران به لحاظ تولید کربن رتبه هفتم و در ترسیب کربن چهل و دوم جهان است و اگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان ترسیب کربن در کشور کاهش نیابد کشورمان طبق تعهدات و قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی در خرید و فروش صنایع مهم از جمله فولاد تحریم خواهد شد.

وی ابراز داشت: باید درختکاری و درختکاری را توأمان داشته باشیم و از سوی دیگر منشأ تولید کربن را به صنایع سبز تبدیل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید به سمت صنعت سبز حرکت کنیم و اگر نه با تحریم‌های بین‌المللی رو به رو خواهیم شد ضمن اینکه اگر ماده ۲۲ قانون هوای پاک که بر افزایش سرانه فضای سبز تاکید دارد به درستی اجرا شود طبق این قانون می‌بایست در کشور ۳.۵ میلیارد اصله درخت کاشته شود درحالی که اکنون ایران بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کاشت یک میلیارد اصله درخت را طی چهار سال متعهد شده است.

۲۱ ماه مارس روز جهانی جنگل‌ها است و این روز در سال ۲۰۲۴ میلادی با عنوان جنگل‌ها و نوآوری نامگذاری شده است.نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکی است که این خطه مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) در بر گرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.جنگل‌های طبیعی و زاگرسی استان اصفهان در دو شهرستان سمیرم و فریدونشهر واقع شده‌اند و جنگل‌های دست‌کاشت به طور عمده در شرق و شمال شرق این خطه گسترده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha