دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به مرجعیت ایران در مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: علاوه بر اقدامات بین المللی در این زمینه، در کشور نیز به اجرای موفق برنامه‌های تدوین شده مقابله با گرد و غبار در ٢٩ استان دست یافتیم.

اجرای موفق برنامه‌های مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی محمد طهماسبی بیرگانی درباره اهم اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۲، افزود: با توجه به اینکه گرد و غبار به طور کلی یک بحران جهانی است و بخش زیادی از کانون‌های گرد و غبار تأثیرگذار بر کشور ما نیز در کشورهای همسایه قرار دارد، برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار در شهریور ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی، مهم‌ترین اقدام ایران بود که در راستای دیپلماسی محیط زیستی دولت سیزدهم انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدام زمانی مهم‌تر شد که «قطعنامه اجلاس تهران» در سازمان ملل تصویب و به الزام جهانی برای اقدام علیه گردوغبار تبدیل شد.

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: بخش دیگر از وظایف ما مربوط به کنترل کانون‌های گرد و غبار داخلی در تعامل با سایر دستگاه‌ها بود که در این راستا ۱۰ جلسه ستاد ملی گردوغبار با حضور دستگاه های اجرایی عضو این ستاد برگزار و نتیجه آن اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور بود.

وی گفت: اجرای ۲۰۹ هزار و ۲۶ هکتار حفاظت، قرق و مدیریت چرا، ۱۰۰ کیلومتر تله رسوبگیر، ۴۰ هزار و ۴۹۶ هکتار مراقبت و آبیاری، ۴۵۰ هکتار بوته‌کاری، ۶ هزار و ۱۴۲ هکتار مدیریت رواناب‌ها همراه بذرکاری، ۱۳ هزار و ۷۰۰مترمکعب عملیات لایروبی، راهبری و تعمیر قطعات ۴۳ ایستگاه پایش گردوغبار و ۶۵ نمونه برای انجام تحلیل ترکیبات ذرات گردوغبار برخی از این اقدامات بوده است.

طهماسبی بیرگانی همچنین به طراحی و ساخت ۱۰۰ دستگاه اندازه‌گیری غبار ریزشی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اشاره کرد.

وی، از تهیه شیوه‌نامه‌های مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گردوغبار و ملاحظات زیست محیطی توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به تولید گرد و غبار و ابلاغ آن به استان‌ها و دستگاه‌های مرتبط اجرایی کشور خبر داد.

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال اعتبارات مربوط به عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار به دستگاه‌های ذیربط توزیع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha