چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 369649

 گلودرد یک اختلال به ظاهر ساده است اما اگر کاری برای بهبود آن نکنید، می‌تواند کلافه‌کننده باشد. درنتیجه بهتر است به‌ محض اینکه متوجه التهاب و سوزش در این ناحیه شدید، برای درمان خود اقدام کنید.

راه های درمان گلودرد در طب سنتی 

دکتر محمدرضا رازانی پزشک عمومی و طب سنتی در وبسایت خود نوشت : اکثر دردها با کمی رسیدگی و رعایت قابل درمان هستند. درمان گلودرد در طب سنتی شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

غرغره آب نمک

یکی از بهترین راهکارها، غرغره کردن آب نمک است که می‌تواند سریعا به بهبود شما کمک کند. باید مراقب باشید که آن را قورت ندهید زیرا معمولا نمک آن مضر است. این راه‌حل به ویژه در زمان‌هایی که التهاب و خلط زیادی دارید، می‌تواند به درمان گلودرد و از بین رفتن چرک آن کمک کند.

اسطوخودوس

این گیاه می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در درمان گلودرد داشته باشد. شما می‌توانید آن را به شکل دمنوش مصرف کنید تا التهاب گلویتان را کمتر کند و درد آن را تسکین دهد. همچنین بخور آن نیز می‌تواند در تسریع روند بهبودی شما تاثیرگذار باشد.

آویشن

اگر سرفه می‌کنید و به‌ ویژه احساس می‌کنید بلعیدن برایتان سخت شده است، حتما از دمنوش آویشن کمک بگیرید. این ترکیب معجزه می‌کند و می‌تواند مشکلات تنفسی به وجود آمده برای شما را نیز به سرعت از بین ببرد. همچنین اگر بتوانید عرق آن را تهیه کرده و با زیره، نعناع، زنیان و انیسون ترکیب کنید، با غرغره این معجون به شکل معجزه‌آسایی بهتر می‌شوید. این روش یکی از تاثیرگذارترین راه‌های درمان گلودرد در طب سنتی است.

عسل

شما می‌توانید هر روز یک قاشق غذاخوری عسل را با آب گرم یا به همراه دمنوش‌های آویشن و اسطوخودوس میل کنید. همچنین می‌توانید کمی عسل، یک قاشق چای‌خوری آب‌ لیموترش و کمی آب‌جوش را مخلوط کرده و میل کنید. این ترکیب برای درمان گلو، کاهش التهاب و خشکی گلو توصیه می‌شود.

مصرف سیر

سیر به خاطر خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریال بودن، یکی از موادغذایی بسیار پرخاصیت است که با مصرف آن در انواع سوپ و آش، می‌توانید به بهتر شدن حال بیمار کمک کنید.

عناب

عناب می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفولانزا که اکثرا با سرفه و گلودرد همراه هستند، مفید باشد. کافیست کمی از آن را در آب بجوشانید تا زمانی که حجم آب به دو سوم خود برسد. این جوشانده سینه را نرم کرده و راه تنفس را باز می‌کند.

بخور

بخور یکی از راه‌های بسیار کاربردی است که می‌تواند به سرعت حالتان را از این‌رو به آن‌رو کند. کافیست در یک کاسه یا ظرف بزرگ آب‌جوش بریزید و بعد می‌توانید از روغن‌های گیاهی یا اوکالیپتوس در آن بریزید. سپس سرتان را نزدیک بخار برده و با یک پارچه یا حوله روی سرتان را بپوشانید. این کار باعث می‌شود راه تنفستان باز شود و گلو نرم‌تر شود. اگر دچار گرفتگی صدا، خلط و سرفه هستید، این درمان بسیار مناسب است.

دانه به

دانه به می‌تواند با لعابی که دارد، مخاط و خلط گلودرد را تسکین داده و صدای گرفته را از بین ببرد. همچنین برای درمان سرفه نیز موثر است. اگر گلویتان التهاب دارد و سرفه‌های خشک دارید، حتما از جوشانده دانه به استفاده کنید.

گلودرد می‌تواند در فصول مختلف و به ویژه پاییز و زمستان مشکلات متعددی برای افراد ایجاد کند. در اکثر موارد حال افراد آنقدر وخیم نیست و با کمی مراقبت بهبود پیدا می‌کنند. امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha