معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال‌های اخیر درس طب سنتی و مکمل به عنوان ۲ واحد اجباری در برنامه درسی هفت رشته علوم پزشکی شامل، پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، تغذیه، مامایی، فیزیوتراپی و پرستاری قرار گرفت که اتفاق بسیار خوبی است.

طب سنتی در برنامه درسی ۷ رشته علوم پزشکی قرار گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر «سید مهدی میرغضنفری» افزود: طب ایرانی یکی از داشته‌های ارزشمند ایران است و قرن‌ها در این مرزوبوم سابقه دارد، اما این طب بومی هنوز جایگاه لازم را در جامعه ندارد.

وی بیان‌داشت: برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون در زمینه طب ایرانی انجام شده با توجه به شرایط کشور و نیازهای کشور بوده است و در دهه‌های اخیر کارهای خوبی در زمینه بازشناسی، ارتقا و احیای طب ایرانی انجام شده است.

میرغضنفری تصریح‌کرد: در سال‌های گذشته در زمینه آموزش و پژوهش طب سنتی ایرانی کارهای خوبی انجام شده و حاصل این تلاش‌ها رتبه چهارم ایران از نظر تولید و علم مقاله در حوزه طب سنتی و مکمل است که امیدواریم ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات‌رسانی نیز اقدامات مناسبی انجام شده است، ادامه‌داد: امروز تعدادی سلامت‌کده، مطب و درمانگاه دولتی و خصوصی داریم که خدمات پیشگیری و درمانی علمی و درست در حوزه طب ایرانی ارائه می‌دهند؛ گرچه با توجه به جمعیت کشور کفایت نمی‌کند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: از سال‌ ۱۳۸۶ به بعد که رشته‌ طب سنتی ایرانی وارد دانشگاه‌ها شد، پزشکان و داروسازان با شرکت و موفقیت در آزمون دکتری تخصصی می‌توانند وارد رشته طب سنتی یا داروسازی سنتی شده، تخصص کسب کنند و به عنوان عضو هیات علمی، کادر درمان و داروساز در حوزه طب ایرانی مشغول به کار شوند.

دکتر میرغضنفری تصریح کرد: دفتر طب ایرانی و مکمل نقش مهمی در شناساندن، احیا و توسعه طب ایرانی در سال‌های اخیر داشته است. همچنین در حال حاضر چندین دانشگاه‌ علوم پزشکی دارای دانشکده یا گروه طب سنتی داریم، اما نکته اینجا است که برای نزدیک به ۹۰ میلیون نفر ایرانی این تعداد متخصص، داروساز و پزشک مسلط به طب سنتی ایرانی بسیار کم است.

برپایه این گزارش، تعداد متخصصان این رشته در کشور زیر یک‌هزار نفر است.

این مقام مسوول یادآور شد: در بسیاری از شهرها یا استان‌های کشور، متخصص یا پزشک دوره دیده مسلط به طب سنتی وجود ندارد و مردم به آنان دسترسی ندارند. همچنین، بسیاری از پزشکان علاقه‌مند به آشنایی با طب سنتی هستند اما فرصت و شرایط شرکت در آزمون دکتری تخصصی را ندارند و از طرفی تعداد دوره‌های علمی طب سنتی ایرانی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد نیز بسیار کم است. در این شرایط ۲ واحد درسی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد بسیار کمک کننده است.

وی ادامه‌داد: در مراکز ارائه خدمات طب سنتی (سلامتکده ها و مطب‌ها) نیاز به دستیارهایی است که در کنار پزشکان باشند و به صورت علمی و اصولی با مفاهیم اعمال یداوی شامل حجامت، بادکش، درک یا همان ماساژ، رگ‌گیری، زالو درمانی و فصد خون آشنا باشند. اما تعداد دستیاران پزشک که در زمینه طب سنتی ایرانی فعالیت کنند بسیار کم است، هرچند به‌تازگی کلاس‌های محدودی برگزار می‌شود.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در بحث دارو اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و داروهای زیادی مجوز گرفته و در داروخانه‌ها موجود است، اما هنوز کافی نیست. ضمن اینکه بسیاری از خدمات و داروهای طب سنتی بیمه نیستند که فشار مالی زیادی را به مردم وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲ مساله بسیار اهمیت دارد، گفت: ابتدا باید طب سنتی ایرانی اصیل و علمی را از جریان‌های فکری و کاری که به اسم طب سنتی با نام‌های مختلف در کشور فعالیت می‌کنند و طب سنتی را درست نمی‌شناسند، علم و تجربه کافی ندارند و عمدتا به دنبال اهداف مالی هستند، جدا کنیم.

میرغضنفری افزود: نکته دوم اینکه طب سنتی ایرانی باید در همه بخش های نظام بهداشت و درمان کشور در سطوح مختلف ادغام شود. در زمینه آموزش و ارائه خدمات در سطح خانه‌های بهداشت روستایی و شهری تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام شده است که با ارتقای سطح آموزشی پزشکان خانواده (طبق برنامه ریزی های انجام شده) وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد به جایی برسیم که هر ایرانی و هر انسانی بتواند با صرف کم‌ترین وقت و هزینه به پزشک و داروساز، دارو و سلامت‌کده طب سنتی ایرانی دسترسی داشته باشد و بتواند با خیال راحت خدمات طب سنتی استاندارد را دریافت کند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اضافه‌کرد: در دفتر طب سنتی ایرانی در حال حرکت برای رسیدن به این هدف (دسترسی همگانی به طب سنتی ایرانی) هستیم و امیدواریم با کمک فارغ‌التحصیلان طب و داروسازی و حضور ایشان در مناطق مختلف کشور بتوانیم به عدالت دسترسی مردم به خدمات درست طب سنتی دست یابیم.

به گفته وی، اگر طب سنتی به صورت درست و علمی ارائه شود آن‌قدر نتایج خوبی خواهد داشت که جریان‌های غیر همسو با طب سنتی اصیل خود به خود در مسیر درست قرار گرفته یا کنار خواهند رفت. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت کمک‌های بسیاری در زمینه ارتقای طب سنتی کرده است و شاهد روند پیشرفت خوبی بوده‌ایم و امیدواریم اتفاقات بهتری بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha