شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 369962

آژانس ملی علوم استرالیا (CSIRO) و دانشگاه تورنتو در یک پژوهش جدید دریافتند اقیانوس‌ها میلیون‌ها تن آلودگی پلاستیکی را در خود جای داده‌اند.

۱۱ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید به بررسی مشکل آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها پرداخته و دریافته است که چیزی حدود ۱۱ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها وجود دارد.

آژانس ملی علوم استرالیا(CSIRO) و دانشگاه تورنتو در یک پژوهش جدید دریافتند اقیانوس‌ها میلیون‌ها تن آلودگی پلاستیکی را در خود جای داده‌اند.

به نقل از آی‌ای، این مطالعه اذعان می‌کند که با وجود اینکه تخمین‌هایی درباره میزان آلودگی شناور در سطح اقیانوس‌ها انجام شده است، اما با این حال اختلافات میان این تخمین‌ها بسیار زیاد است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند، به دلیل فقدان داده‌های قابل اعتماد، مدل‌های فعلی ما ممکن است تهدید واقعی را که آلودگی برای حیات دریایی ایجاد می‌کند، ارزیابی نکنند.

بنابراین تیم تحقیقاتی پشت این مطالعه به دنبال درک وسعت آلودگی پلاستیکی برای اطلاع از چشم انداز قرار گرفتن در معرض ارگانیسم‌ها به طور کلی‌تر و اهمیت کلی کف اقیانوس به عنوان یک مخزن جهانی بودند.

همانطور که انتظار می‌رود، اکثر آلودگی پلاستیکی روانه اقیانوس‌ها شده است.

آلودگی پلاستیکی چگونه جابجا می‌شود؟


نیروهای طبیعی مانند باد و جریان آب، آلودگی را در سراسر اقیانوس‌ها منتقل می‌کنند. نه فقط در سراسر آن، بلکه در اعماق آن نیز این آلودگی جابجا می‌شود.

آلودگی اقیانوسی اکنون با این مطالعه موسوم به Plastics in the Deep Sea(پلاستیک‌ها در اعماق دریا) به شکل دقیق اندازه‌گیری شده است.

مناطق داخلی و ساحلی به اندازه اقیانوس‌های ما زباله دارند، با این تفاوت که زباله‌ها در خشکی ۱۱ درصد از فضا را اشغال می‌کنند، اما در اقیانوس‌ها ۶۵ درصد از محیط را اشغال می‌کنند.

ضمن اینکه بیشتر آلودگی پلاستیکی در کف اقیانوس نهفته است، جایی که به قطعات کوچک‌تر تجزیه و به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود.

این مطالعه همچنین بر قطعات بزرگتر مانند تورها و کیسه‌های پلاستیکی تمرکز داشته است تا درکی جهانی از نحوه حرکت و رفتار آلودگی پلاستیکی ارائه دهد.

میزان آلودگی در کف اقیانوس چقدر است؟


این مطالعه یکی از اولین تخمین‌ها را از میزان پلاستیک در کف اقیانوس ارائه می‌کند و می‌گوید که میزان این آلودگی ۳ تا ۱۱ میلیون تن است. این ۱۰۰ برابر بیشتر از چیزی است که روی سطوح اقیانوس‌ها قرار دارد.

شیا ژو دانشجوی دکترا در دانشگاه تورنتو که این مطالعه را رهبری می‌کند، توضیح داد که انتظار می‌رود با جلوگیری از ورود پلاستیک به اقیانوس‌ها، میزان پلاستیک روی سطح اقیانوس کاهش یابد.

وی گفت: با این حال، تحقیقات ما نشان داد که پلاستیک همچنان به اعماق اقیانوس راه می‌یابد، جایی که در یک استراحت دائمی به آلودگی پلاستیکی دریایی و ذرات میکروپلاستیک تبدیل می‌شود.

انتظار می‌رود تولید پلاستیک تا سال ۲۰۵۰ به ۲۶ هزار میلیون تن برسد. با ارقامی به این حیرت‌انگیزی امیدواریم که دقیق شدن پژوهشگران در آلودگی پلاستیکی به ما کمک کند تلاش‌های زیست‌محیطی خود را در مؤثرترین جهت متمرکز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha