هر ساله در تاریخ هفت آوریل «روز جهانی بهداشت» گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی بهداشت؛ دسترسی به خدمات بهداشتی حق تمام افراد است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سلامتی از طول عمر گرفته تا خوشبختی، بر همه حوزه های زندگی تأثیر می گذارد. در دوران مدرن و به‌ ویژه دوران پس از همه‌گیری با توجه به جنبه‌های مختلف، زندگی ما در مرکز توجه قرار گرفته است.

در همین حال با گذشت زمان، افزایش آگاهی در مورد چندین بیماری، چالش های مرتبط با سلامت روان و اهمیت مراقبت‌های پیشگیرانه، سلامت را در اولویت نخست قرار داده است.

این روز برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ گرامی داشته شد و هدف روز جهانی بهداشت، افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و تشویق مردم به داشتن زندگی سالم‌تر است.

در سال ۱۹۴۸، سازمان بهداشت جهانی اولین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد، مجمع تصمیم گرفت که از سال ۱۹۵۰ به بعد، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری و تعیین شود.

هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی در مورد مسائل مختلف بهداشتی در سراسر جهان و بسیج حمایت برای رسیدگی به آنها بوده است.

این روز طی سال‌های مختلف برای برجسته کردن یک موضوع بهداشتی گرامی داشته شده است اما سلامت روان، مراقبت از مادر و کودک و تغییرات آب و هوایی از جمله مسائلی است که در دهه های گذشته به آن پرداخته شده است.

شعار امسال (۲۰۲۴) روز جهانی بهداشت «سلامت من، حق من» است و نشان می‌دهد که دسترسی به خدمات بهداشتی ضروری دیگر نباید یک امتیاز باشد، بلکه حق یک فرد در هر نقطه از جهان است. حداقل ۱۴۰ کشور در قانون اساسی خود بهداشت را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت می شناسند، با این حال بسیاری از کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد حق دسترسی به خدمات بهداشتی را دارند.

به گزارش روزنامه «هندوستان تایمز»، سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید شعار امسال برای حمایت از حق همه افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش و اطلاعات و همچنین آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه خوب، مسکن با کیفیت، شرایط کار مناسب، محیط زیست و ... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha