یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 370024

مربی ارشد کشوری شیرمادر و مشاور شیردهی درخصوص روش افزایش شیرمادر گفت: یک نوزاد به طور میانگین باید ۱۰ تا ۱۲ بار در ۲۴ ساعت با شیر مادر تغذیه داشته باشد، اما برای تداوم شیردهی، صحیح بودن نحوه شیردهی مادر بسیار اهمیت دارد.

بهترین روش افزایش شیر مادر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مژگان مظلوم مربی ارشد کشوری شیرمادر و مشاور شیردهی در خصوص روش افزایش شیرمادران و تداوم آن تا دوسالگی نوزادان گفت: برای تولید شیرمادر و تدام آن تا دوسالگی، باید به محض تولد نوزاد، تماس اولیه پوست با پوست مادر و نوزاد برقرار شود و اولین تغذیه نوزاد در اولین ساعت به دنیا آمدنش از * مادر اتفاق افتاده و بعد از آن تغذیه با شیرمادر تدام داشته باشد. وی در ادامه بیان کرد: یک نوزاد به طور میانگین باید ۱۰ تا ۱۲ بار در ۲۴ ساعت تغذیه با شیر مادر داشته باشد. اما برای تداوم شیردهی، صحیح بودن نحوه شیردهی مادر بسیار اهمیت دارد.

زنگ خطر تداوم شیردهی در مادران

مشاور شیردهی با اشاره به اهمیت شیردهی مادران در طول شب، توضیح داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که مادر تازه فارغ شده در حالی که ممکن است خسته بوده و یا شرایط جسمانی مساعدی نداشته باشد، باید شیردهی در شب داشته باشد که معمولاً مادران از این مسئله اذیت شده و راغب به شیردهی نیستند. وی در ادامه با تأکید بر کوچک بودن معده نوزادان، بیان کرد: مادرها باید این مسئله را در نظر بگیرند که حجم معده نوزادها بسیار کوچک است و مقدارغذایی که در هر وعده دریافت می‌کنند بسیار کم است؛ بنابراین بلافاصله معده نوزاد خالی می‌شود و تقاضای شیر می‌کند. در این شرایط مادرها می‌گویند: «خب شیرمن که سیرش نمی‌کنه، بذار یکم شیرخشک بهش بدم» که معمولاً در این شرایط نوزاد بلافاصله پس از مصرف شیرخشک می‌خوابد.مظلوم در خصوص علت سیرکنندگی شیرخشک نسبت به شیرمادر گفت: زیرا شیرخشک سنگین و چرب است و مانند شیرمادر زودهضم نیست، به همین دلیل نوزاد و شیرخوار را در مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. اما مادر تصور می‌کند که نوزاد به دلیل اینکه سیر شده خوابیده است و حتما شیر من کافی نیست که نوزاد بلافاصله طلب شیر می‌کند.

وی در خصوص روش افزایش شیرمادر بیان کرد: برخی از مادران به دلیل اینکه برایشان سخت است که در شب به نوزادشان شیر بدهند از شیرخشک استفاده می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا شیر به درستی تولید نشود یا اگر تولید می‌شود میزان آن کاهش پیدا کند.مظلوم تأکید کرد: مادرها باید بدانند که نباید بین شیردهی‌ها فاصله‌ بیفتد. بنابراین تکرر و تداوم شیردهی، شیردهی در شب، وضعیت صحیح شیردهی،گرفتن صحیح و ... باعث می‌شود تا شیر مادر افزایش پیدا کند.این مشاور شیردهی در خصوص آموزش نحوه شیردادن به نوزاد عنوان کرد: شرایط شیردهی و نحوه گرفتن آموزشی است که مادر بعد از زایمان در بیمارستان توسط مشاوران شیردهی خواهد گرفت. اما اگر پس از مرخص شدن از بیمارستان، مادری احساس کرد که هنوز نیاز به کمک دارد می‌تواند با انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر یا مراکزی که مشاورین شیردهی مجرب در آنها فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کند. وی در خصوص تخصص این انجمن‌ و مراکز توضیح داد: دقیقا کار این انجمن و مراکز، آموزش اصول اولیه شیردهی و تداوم آن به مادران و خانواده‌هاست. در انجمن شیرمادر مشاوره‌های تلفنی به صورت رایگان و حضوری توسط کارشناسان انجام می‌شود.

آموزش شیردهی به مادران از طریق تماس تصویری

مظلوم در ادامه گفت: همچنین پس از شیوع ویروس کرونا امکان مشاوره به صورت تماس تصویری برای افرادی که امکان مراجعه حضوری ندارند در نظر گرفته شده تا خانواده‌هایی که در مناطق و شهرهای دورتری قرار دارند بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

مژده به مادران دارای فرزند «رحم اجاره‌ای»

این مشاور شیردهی از امکان شیردهی در مادرانی که دارای فرزند «رحم اجاره‌ای» هستند خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقداماتی که این انجمن در چندسال اخیر انجام داده این است که به مادرانی که از طریق رحم اجاره‌ای یا فرزندخواندگی دارای فرزند می‌شوند و بارداری نداشته‌اند، کمک می‌کند تا بتوانند تولید شیر داشته باشند و فرزندشان را خودشان شیر دهند. در این زمینه موارد موفق بسیاری هم داشته‌ایم که برخی از آنها حتی تا سن دوسالگی به فرزندشان شیر داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha