سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 370115

میزان پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری یعنی ابتدای مهر۱۴۰۲ تا روزهای نخست فروردین امسال به طور میانگین به ۵۲درصد رسید، در حالی که نسبت به سال آبی گذشته ۴درصد افت را نشان می‌دهد.

ایران همچنان درگیر کم آبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بارش‌های اخیر گرچه هنوز تأثیر مثبتی در حجم آب موجود در سدهای کشور نداشته اما در کل میزان پرشدگی سدهای کشور را که در پایان سال گذشته ۴۷ درصد بود، افزایش داد و تا ۵۲ درصد هم رساند. اما آن‌طور که شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داده میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) با کاهش ۱۷درصدی همراه شده است.


در تشریح وضعیت موجود که بسیاری فکر می‌کنند آب مورد نیاز کشور برای ماه‌های آینده تأمین شده همین بس که بدانیم از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین ۱۶میلیارد و۳۴۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده در حالی که سال گذشته این عدد ۱۹میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده و از همین الان می‌توان روزهای سخت ماه‌های گرم را متصور شد.سال آبی ایران از مهر سال گذشته آغاز شده که براساس گزارش‌های مستند تا ۵ فروردین سال جاری که چیزی حدود شش ماه می‌شود، در مجموع ۱۶میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده بود.

این رقم نسبت به ورودی ۱۹میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۷درصدی را نشان می‌داد.همچنین در این مدت ۱۸۴روزه به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۱۲میلیارد و ۴۱۰میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۱۲میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها،۳درصدافزایش را نشان می‌داد.در ۵فروردین سال‌جاری اعلام شد با وجود ۲۵میلیارد و ۶۴۰میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۵۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۴۸ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز ۵فروردین ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۶میلیارد و ۷۵۰میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش ۴درصدی در این بخش بود. در همان روزهای نخست سال آمارها نشان می‌داد ۱۴سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰درصد دارند، به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است.

اما بارش‌های چند روز اخیر، حال سدها را بهتر کردو۱۰روز بعد از انتشار این آمار و ارقام یعنی در ۱۵فروردین سخنگوی صنعت آب درخصوص وضعیت سدهای کشور با بیان این‌که اندازه آب سدها بسته به تمرکز بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت است، گفت: میزان پرشدگی سدهای کشور با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته قرار گرفت و ۵۸ درصد مخازن سدهای کشور در حال حاضر پر است.


فیروز قاسم‌زاده ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارش کشور براساس شبکه ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، دارای کاهش ۱۷درصدی نسبت به شرایط طبیعی است و همین امر در کنار تداوم چهار سال کم‌بارش، باعث کاهش ۱۱درصدی ورودی به مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته شده است. به گفته سخنگوی صنعت آب، تفاوت بارش به‌نوعی است که حدود ۲۰درصد سدهای مهم کشور دارای پرشدگی بالای ۹۰درصد هستند و حدود ۲۵درصد سدها زیر ۲۰درصد پرشدگی دارند.وی خاطر نشان کرد که سدهای استان تهران در حال حاضر دارای ۱۶درصد پرشدگی بوده و با کاهش ۹درصدی نسبت به سال گذشته مواجه هستند، لذا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در آب برای شهروندان تهرانی توصیه می‌شود.



کردستان سیراب از بهار


بارش‌ها در استان‌های مختلف شرایط گوناگونی به وجود آورده است. در برخی مناطق بارش‌های خوبی صورت گرفته و حتی سدها را سرریز کرده و در تعدادی از استان‌ها هم هنوز وضعیت مطلوب نیست.کردستان ازجمله استان‌هایی است که چهار سد آن سرریز شده و به گفته معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر موجب سرریز سدها شده است.



بارش‌های خوب اما کاهش ورودی آب

زنجانی‌ها هم روزهای خوبی را سپری می‌کنند اما مهم این است که در ماه‌های گرم سال هم لبخند روی لب‌های‌شان بماند. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، ورودی آب به سد تهم از مهر سال گذشته تاکنون، بیش ازدو میلیون متر مکعب بوده است. اکبر باقری با بیان این‌که ورودی آب به این سد درسال۱۴۰۱بیش از۵.۶میلیون مترمکعب بوده که کاهش ورودی به این سدرا نشان می‌دهد، ادامه داد: ورودی آب به سد گلابر از سال گذشته تاکنون دو میلیون متر مکعب بوده که ورودی آب به این سد هم کاهش دارد.

همچنین ورودی آب به سد کینه ورس از سال گذشته تاکنون دو میلیون متر مکعب و ورودی آب به سد تالاور هشت میلیون متر مکعب بوده که در هر دوی آنها کاهش به چشم می‌خورد. وی با بیان این‌که خوشبختانه بارش‌ها در استان زنجان ادامه دارد و کمبود بارندگی جبران می‌شود، بر لزوم مدیریت مصرف آب در استان تاکید و بیان کرد: مردم باید اذعان داشته باشند که آب نعمت بزرگ الهی است و قدر آن را بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha