مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر از اقدام نیروهای این اداره‌کل برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی جنگل سلیم‌آباد شهرستان تنکابن، توسط اعضای یک خانواده که قبلا هم سابقه تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان را داشته‌اند، خبر داد.

جلوگیری از تصرف اراضی ملی در جنگل سلیم‌آباد تنکابن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در روزهای اخیر انتشار تصاویری با عنوان پاکتراشی بخشی از جنگل‌های هیرکانی در منطقه سلیم‌آباد شهرستان تنکابن استان مازندران برای اجرای طرح گردشگری، منجر به نگرانی دوستداران محیط‌زیست شمال کشور شده است. البته پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که تصاویر منتشرشده در این زمینه ربطی به اجرای پروژه گردشگری ندارد، بلکه به اختلاف خانوادگی عده‌ای بر سر زمین‌هایی که به آن‌ها ارث رسیده، مربوط است و متاسفانه در این میان، برخی اعضای خانواده قصد تصرف بخشی از اراضی ملی واقع‌شده در عرصه‌های جنگلی را نیز داشته‌اند.

«مهرداد خزایی پول»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر (غرب استان مازندران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح جزئیات این ماجرا توضیح داد: پرونده اعضای این خانواده که قبلا هم برای تعرض به اراضی ملی در حاشیه مستثنیات متعلق به خود اقدام کرده بودند، از گذشته در دادستانی شهرستان تنکابن تشکیل شده است. روز ۲۰ فروردین امسال نیز همکاران منابع طبیعی شهرستان وقتی تعرض مجدد این افراد به عرصه‌های جنگلی را دیدند، دوباره موضوع را به دادستانی گزارش دادند.

وی با تاکید بر این که این موضوع هیچ ربطی به اجرای پروژه گردشگری ندارد، گفت: کلبه مسکونی که در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مشاهده می‌شود، مربوط به اراضی مستثنیات متعلق به این خانواده است. این افراد علاوه بر این که درباره مالکیت زمین‌های خانوادگی خود دچار اختلاف هستند، چند بار هم قصد تعرض به اراضی ملی واقع‌شده در حاشیه مستثنیات خود را داشته‌اند و در حال حاضر، هم شکایت اعضای خانواده بر سر زمین‌های شخصی خودشان و هم شکایت اداره منابع طبیعی تنکابن از آن‌ها درباره تعرض به عرصه‌های جنگلی در دادستانی شهرستان در دست پیگیری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر ادامه داد: با توجه به نظارت اداره‌کل منابع طبیعی استان بر اراضی ملی، به هیچ وجه امکان ساخت‌وساز غیرمجاز در عرصه‌های جنگلی وجود ندارد و همکاران ما به محض شروع ساخت‌وساز، سازه‌های مربوطه را با حکم قضایی تخریب می‌کنند؛ اما در پرونده‌هایی از این دست، برخی افراد سعی می‌کنند با حصارکشی دور زمین‌های ملی که در حاشیه املاک شخصی آن‌ها واقع شده است، شرایطی را فراهم کنند که در آینده بر این زمین‌ها ادعای مالکیت کنند یا بعدا این زمین‌ها را به صورت غیرقانونی بفروشند.

خزایی همچنین خاطرنشان کرد: معمولا کلبه‌های مسکونی یا آغل‌های دامداری که در زمین‌های مستثنیات واقع‌شده در عرصه‌های جنگلی قرار دارند، در حاشیه اراضی ملی قرار گرفته‌اند، یعنی زمین‌های دور این کلبه‌ها معمولا اراضی ملی است و برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این مساله، در اطراف واحدهای دامداری خود کود انبار می‌کنند یا بخشی از عرصه را حصارکشی می‌کنند یا مقداری چوب برای مرزبندی در اطراف زمین خود قرار می‌دهند و با این اقدامات تلاش می‌کنند که به عرصه‌های جنگلی تجاوز کنند؛ در چنین شرایطی، نیروهای سازمان منابع طبیعی موضوع را تحت عنوان تعرض به اراضی ملی به دستگاه قضایی گزارش می‌دهند و قوه قضاییه نیز احکام مربوطه را برای رفع تصرف اراضی ملی صادر می‌کند.

این مقام مسئول در اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر یادآور شد: از گذشته پرونده‌ای درباره تعرض به اراضی ملی منطقه سلیم‌آباد شهرستان تنکابن برای اعضای خانواده مذکور تشکیل شده است و قبلا هم این افراد اقدام به آتش زدن بوته‌های تمشک وحشی در این منطقه کرده بودند که حکم قضایی برای برخورد با آن‌ها اخذ شده بود. اخیرا هم گزارش تلاش مجدد این افراد برای تعرض به اراضی ملی را به دادستانی شهرستان ارائه داده‌ایم. البته بررسی‌های همکاران منابع طبیعی تنکابن ادامه دارد و اگر ثابت شود که اعضای این خانواده اقدام به قطع درخت کرده‌اند، پرونده جداگانه‌ای برای آن‌ها تشکیل خواهد شد و مطابق مواد پیش‌بینی‌شده در قانون حفاظت جنگل‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: به صورت کلی مجازات تعرض به اراضی ملی، اعاده وضعیت به شرایط سابق، جبران خسارات وارده به طبیعت، جریمه نقدی، قلع و قمع سازه‌ها و تاسیسات بارگذاری‌شده و آزادسازی اراضی تصرف‌شده است، اما اگر افراد در فرآیند تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی، اقدام به قطع درخت درخت نیز کرده باشند، علاوه بر جریمه نقدی و سایر مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در قانون، مشمول حکم حبس نیز خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha