آیین‌نامه اجرایی «توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی» به امضای وزرای ارتباطات و بهداشت رسید.

آیین‌نامه توزیع دارو به امضای وزرای ارتباطات و بهداشت رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فانا، پیش‌نویس این آیین‌نامه اجرایی پیش از جلسه روز گذشته (۲۰ فروردین) کمیسیون اصل ۹۰ که قرار بود وضعیت آیین‌نامه اجرایی توزیع دارو از طریق پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کند نهایی شده و مورد موافقت تمامی اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار گرفته بود و در نهایت به امضای وزیر بهداشت رسید.

وزیر بهداشت نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت امضای این پیش‌نویس را تایید و اعلام کرده بود به زودی این آیین‌نامه با امضای دو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیربهداشت و درمان‌پزشکی نهایی و ابلاغ خواهد شد، وزیر ارتباطات نیز در صفحه ویراستی خود خبر نهایی شدن آیین‌نامه توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها را تایید کرد.

کمیسیون اصل ۹۰ در ۲۹ آبان‌ماه ۳۰ روز کاری به وزارت بهداشت مهلت داده بود تا آیین‌نامه توزیع دارو را تدوین کند اما تدوین این آیین‌نامه در مهلت مقرر به نتیجه نرسید و در نهایت پیش‌نویسی آیین‌نامه‌ای از سوی سازمان غذا و دارو در اوایل اسفندماه تدوین و منتشر شد که آن آیین‌نامه با مخالفت فعالان بخش خصوصی و وزیر ارتباطات مواجه شد و در نهایت دفتر ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرد آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو باید از سوی هر دو وزارتخانه ارتباطات و بهداشت تدوین و ابلاغ شود.



جلسه کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری آیین‌نامه اجرایی توزیع آنلاین دارو

تاخیر در تدوین این آیین‌نامه موجب شد کمیسیون اصل ۹۰ جلسه‌ای را برای پیگیری وضعیت تدوین آیین‌نامه تشکیل دهد اما در نهایت وزیر بهداشت مجبور به پذیرش متن پیشنهادی اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال شد.

مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا و نماینده سازمان نظام صنفی، برای شرکت در جلسات کارگروه اقتصاد دیجیتال اعلام کرد: متن در نهایت نهایی شده است و به‌زودی با امضای وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات ابلاغ خواهد شد.

او خبر داد هم‌اکنون با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان نهایی خواهد شد. هیات وزیران خرداد سال ۱۴۰۱ در تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان در حوزه سلامت، وزارت بهداشت را موظف کرد ظرف دو ماه با همکاری وزارت ارتباطات دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار تدوین و ابلاغ کند.

طبق گفته مهدی خدادادی، ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان که نظام اپراتوری و رگولاتوری حوزه سلامت را نیز مشخص می‌کرد پیشتر از سوی کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شده بود حال فقط نهایی شدن ماده ۲۲ این آیین‌نامه باقی مانده است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان در دهمین جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسیده‌ اما هنوز این آیین‌نامه ابلاغ نشده است. با وجود این، با نهایی شدن ماده ۲۲ این آیین‌نامه می‌توان گفت تکلیف حوزه سلامت الکترونیکی به صورت کامل مشخص خواهد شد.

طبق ماده ۲۲ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان: «وزارت بهداشت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) و برنامه حمایتی و فرایندهای اخذ مجوز فناوری‌های حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تدوین و به کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارائه کنند.»

خدادادی گفت: حال کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزارت بهداشت یک ماه کاری فرصت داده تا این آیین‌نامه اجرایی را نیز تدوین کند. با تدوین این آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت کلیه پلتفرم‌های سلامت مشخص خواهد شد.

هرچند متن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی به امضای وزیر بهداشت رسیده بود اما در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ نماینده انجمن شرکت‌های داروساز باز هم با این متن مخالفت می‌کردند؛ حتی با اجرایی شدن نسخه الکترونیکی نیز مخالفت کردند که در نهایت این گفته نماینده انجمن داروسازان با مخالفت رئیس کمیسیون اصل ۹۰، نصرالله پژمان‌فر، مواجه شد. پژمانفر در تذکری به نماینده داروسازان گفت: «اگر با موضوعی مخالف هستیم نمی‌توانیم کارهای خوبی را که انجام شده زیر سوال ببریم.»

در نهایت با حمایت خوب عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، این آیین‌نامه پیش‌نویس تدوین‌شده مورد پذیرش تمامی حاضران در جلسه قرار گرفت.



جزئیات آیین‌نامه اجرایی پلتفرم‌های توزیع دارو

هرچند نسخه رسمی این پیش‌نویس منتشر نشده اما این پیش‌نویس به صورت کامل با پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی سازمان غذا و دارو متفاوت است. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در این پیش‌نویس پلتفرم‌ها فقط می‌توانند در حوزه نسخه الکترونیکی فعالیت کنند و حمل و تحویل دارو از طریق سکوها برای نسخه کاغذی ممنوع است.

پلتفرم‌ها باید برای ارائه خدمات به صورت کامل کاربر را احراز هویت کنند و احراز هویت کاربران از طریق رمز یک‌بارمصرف شماره همراه صاحب نسخه صورت خواهد گرفت.

همچنین در صورت نیاز پلتفرم باید بتواند امکان ارتباط کاربر با مسئول فنی داروخانه را فراهم کند و انتشار هرگونه تبلیغات و تشویق برای مصرف فراورده‌های دارویی ممنوع است.

اطلاعات کامل داروخانه باید به صورت دقیق در سکو قرار گیرد و به کاربر نمایش داده شود و هرگونه خرید، فروش یا انبارش دارو از سوی سکوهای موضوع این دستورالعمل ممنوع است.

طبق این پیش‌نویس، پلتفرم باید اطلاعات مکانی برخط حمل‌کننده دارو را در اختیار کاربر و داروخانه قرار دهد، همچنین سکوها باید کد رهگیری نسخه الکترونیکی را به داروخانه‌های منتخب کاربر ارسال کنند. علاوه بر این، پلتفرم موظف است مطابق ساعت‌های فعالیت داروخانه درخواست ارائه خدمات غیرحضوری را به کلیه دروخانه‌های فعال در محدوده جست‌وجو در ساعت مربوطه ارسال کند.

در صورت انتخاب نکردن داروخانه از سوی کاربر، پلتفرم مکلف است کد رهگیری نسخه الکترونیکی را به تمامی داروخانه‌های طرف قرارداد خود در شعاع حداقل ۲ کیلومتری کاربر ارسال کنند.

همچنین سکوها باید مدت‌زمان تقریبی ارسال فراورده‌های دارویی را پیش از تایید به کاربر نشان دهند. پیش‌بینی شده‌ است که پرداخت هزینه صرفاً باید از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی یا کیف‌ پول الکترونیکی صورت گیرد و سایر روش‌های پرداخت از جمله واریز به حساب بانکی یا پرداخت در محل ممنوع است.

داروهایی که نیازمند حمل با شرایط خاص هستند از این آیین‌نامه مستثنی شده‌اند و وزارت بهداشت مکلف است فهرست داروهای خاص را به سکوهای توزیع دارو ترجیحاً به صورت الکترونیکی اعلام کند.

نسخه‌پیچی نیز فقط باید از طریق نسخه الکترونیکی و پس از دریافت کد رهگیری از سوی داروخانه صورت گیرد. نسخه‌پیچی در سامانه تخصصی نسخه‌پیچی داروخانه انجام می‌شود و ارتباطی با سکوهای توزیع دارو ندارد. همچنین بسته‌بندی برای تحولی دارو باید غیرقابل مشاهده باشد و از سوی داروخانه انجام و مشخصات دریافت‌کننده دارو روی بسته درج شود.

همچنین دستور مصرف و فاکتور فروش دارو شامل نام بیمار، هزینه اقلام دارو و خدمات به تفکیک با محاسبه سهم پرداختی سازمان بیمه‌گر و سهم بیمار و شماره رهگیری خرید به وسیله داروخانه مهر شود و داخل بسته‌بندی به کاربر ارائه شود. داروخانه باید پرینت نسخه دارو را داخل بسته‌بندی قرار دهد تا کاربر بتواند اقلام را تطبیق دهد.

سازمان غذا و دارو در این پیش‌نویس موظف شده تا لیست داروخانه‌های دارای مجوز فعالیت یا تایید به‌روز مجوز داروخانه‌های دارای درخواست را در اختیار سکوها قرار دهد. سازمان غذا و دارو موظف به بررسی شکایت‌های وارده در خصوص تخلفات داروخانه در زمینه نسخه‌پیچی است. همچنین داروخانه‌ها می‌توانند با چند سکو عقد قرارداد کنند و ایجاد انحصار در این زمینه ممنوع است.

هرگونه فروش اینترنتی مستقیم دارو از سوی پلتفرم‌ها و وبگاه‌ها ممنوع است.

در این آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده است با راه‌اندازی اپراتورهای سلامت موضوع ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای سلامت دیجیتال مصوب جسه دهم کارگروه اقتصاد دیجیتال، پلتفرم‌ها موظف به فعالیت در بستر کاروران سلامت دیجیتال هستند.

سکوها در این آیین‌نامه موظف شده‌اند امکان ثبت شکایت و پیگیری برخط کاربران را تحت نظارت سازمان غذا و دارو در خصوص تخلفات داروخانه‌ها فراهم کنند و وزارت ارتباطات مسئولیت نظارت بر سکوها را طبق برنامه هفتم بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha