معاون جنگل‌ها و امور آبخیزداری کشور از بازگشت خاک برداشت‌شده و آغازعملیات شن‌برداری در جنگل‌های الیمالات خبر می‌دهد.

خسارات وارد شده به هیرکانی در الیمالات غیرقابل جبران است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، پیش از این کارشناسان دادگستری با درخواست منابع طبیعی برای تعیین خسارت واردشده از این منطقه بازدید کردند که بعد ازمشخص‌شدن حکم دادگاه، شرکت گردشگری متخلف باید برای جبران خسارت اکولوژیکی منطقه اقدام کند. نقی شعبانیان اگرچه، بازگشت الیمالات به شکل طبیعی خود را کاری بسیار دشوار می‌داند اما تأکید می‌کند که آنها حداکثر تلاش خود را برای جبران خسارت واردشده به طبیعت از طریق پیمانکار و مجموعه گردشگری متخلف خواهند کرد.


خبر قطع نزدیک به 5 هزار نهال در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور در غرب مازندران درتعطیلات نوروز مطرح شد. اتفاقی که در سایه یک طرح گردشگری و برای ساخت پارکینگ صورت گرفت. انتشار تصاویر این منطقه افکارعمومی را بشدت تحت‌تأثیر قرار داد. به گفته شعبانیان، مدیریت منطقه الیمالات به علت نزدیکی به سد خاکی، بر عهده مدیریت سازمان آب منطقه‌ای مازندران است. شعبانیان ازعقد قرارداد این سازمان با شرکت گردشگری برای اجاره این منطقه خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که منابع طبیعی هیچ ارتباطی با مجموعه متخلف ندارد.


سازمان آب منطقه‌ای در راستای قانون اقدام به اجاره‌دادن این محدوده کرده اما پیمانکار مجموعه دست به تخلفاتی در الیمالات زده که غیرقابل جبران است. شعبانیان اگرچه وجود تفرجگاه را جزو نیازهای منطقه می‌داند اما بر ضرورت پایبندی به رعایت قوانین تأکید می‌کند. این مجموعه عنوان کرده که قطع این نهال‌ها در راستای جلوگیری از آسیب به تیرهای برق صورت گرفته است. بر اساس قوانین و استانداردهای وزارت نیرو، این وزارتخانه هرساله اجازه قطع نهال‌هایی که در محدوده فشار برق هستند را دارد تا علاوه‌بر حفاظت از دکل‌های برق از بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق صعب‌العبور جلوگیری شود.


معاون جنگل‌ها و امور آبخیزداری کشور درباره جزئیات این تخلف اینطور می‌گوید: پیمانکار بعد از قطع نهال‌های زیر فشار برق، اقدام به خاک‌برداری و شن‌ریزی در این منطقه کرده که تجاوز به حریم جنگل محسوب می‌شود. بنابراین هرگونه تغییر در کاربری جنگل مثل ساخت پارکینگ و خاک‌برداری در این منطقه بر اساس قانون، تخلف بوده که در این راستا با متخلفان برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت.

قطع حدود 5 هزار نهال و 30 اصله درخت


شعبانیان، قطع حدود 4 تا5 هزارنهال و 30 اصله درخت در الیمالات را تأیید می‌کند و می‌گوید: براساس استانداردهای کلی، یک درخت باید بالای 7 و نیم سانتی‌متر قطر داشته باشد. آنها اگرچه مجاز به قطع نهال‌های کمتر از 7 ونیم سانتی‌متر در محدوده دکل برق بودند اما به‌هیچ عنوان مجوزی برای قطع 30 اصله درخت از سازمان منابع طبیعی کشور نداشتند. بر همین اساس، طبق قانون صورت جلسه این تخلف توسط منابع طبیعی تهیه شد که هم‌اکنون درحال پیگیری در دستگاه‌های قضایی است.


ماجرای قطع درختان الیمالات به یکی از موضوعات پرحاشیه در هفته‌های اخیر تبدیل شد که نگرانی تعداد زیادی از شهروندان و فعالان محیط‌زیست را به دنبال داشت. اتفاقی که با استقبال منابع طبیعی همراه بود. شعبانیان از سطح دغدغه‌مندی دادستانی، نهادهای دولتی، بخش قضایی و مردم به این ماجرا تشکر می‌کند. او درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای جبران این خسارت این‌طور می‌گوید: درحال حاضر تخلفات عنوان‌شده در مراجع قضایی درحال پیگیری است. خوشبختانه دادستان محترم مازندران هم به این ماجرا ورود کرده است.


بر اساس آخرین اطلاعات بنده قرار شده که منطقه تخریب‌شده به شکل طبیعی خود برگردد. هرچند زخمی که به طبیعت وارد شده به این آسانی‌ها قابل ترمیم نیست اما باید هرجا که شن و ماسه ریخته شده برداشته و خاک‌های جنگل به منطقه ریخته شود. در مورد پارکینگ ساخته‌شده هم این مجموعه پلمب شده که باز هم برگشت به شکل اولیه آن ضروری است.

بازداشت مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور


شعبانیان از بازداشت مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور، پروژه الیمالات خبر می‌دهد و می‌گوید: طی تماس تلفنی که با من شد درحال حاضر این فرد بازداشت شده است. همچنین، پرونده این تخلف در حال حاضر در محاکم قضایی درحال پیگیری است. البته، مجموعه متخلف با منابع طبیعی تماس گرفته و اشتباه پیمانکار خود را پذیرفته است. این مجموعه پیشنهاد کرده که علاوه‌بر انجام تعهدات خود برای جبران خسارت تعیین‌شده در دادگاه، حاضر است 5 هزار نهال بکارد و از آنها نگهداری کند.

البته، این پیشنهاد به غیر از خسارت تعیین‌شده در دادگاه است. سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران نیز بازداشت مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور را تأیید می‌کند و علت این اتفاق را مراجعه نکردن این فرد به مرجع قضایی برای ارائه توضیحات لازم درباره تخریب بخشی از جنگل‌ الیمالات بخش چمستان می‌داند.


معاون جنگل‌ها و امور آبخیزداری کشور معتقد است آگاهی‌رسانی درباره تخلفاتی مانند ماجرای الیمالات باعث ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در میان مردم و مسئولان در آینده نه‌چندان دور خواهد شد.همچنین، اطلاع‌رسانی و آموزش به بخش‌های وابسته از جمله شرکت‌های وابسته به آب منطقه‌ای می‌تواند جلوی بروز چنین تصمیماتی را در آینده بگیرد تا دیگر شاهد تعرض به درختان و جنگل‌ها نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha