یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه با رعایت نکات بسیار کوچک می‌توان تا 80 درصد از قطع پا در افراد دیابتی جلوگیری کرد، گفت: در دیابت به غیر از زخم عوامل دیگری همچون مصرف دخانیات هم سبب قطع پا می‌شود.

80 درصد قطع پای دیابتی قابل پیشگیری است

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه مراقبت از پا در افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد، به افزایش آمار دیابت طی چند سال اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 6 میلیون و 500 هزار بیمار دیابتی داریم. در سه سال اخیر ابتلا به این بیماری افزایش داشته است به طوری که حدود 12 درصد از مردم بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند که این امر در خانم‌ها کمی بیشتر است.وی افزود: طبق آمارها تعداد افرادی که دچار مشکل پیش‌دیابت هستند یعنی میزان قند خونشان از حد نرمال بالاتر است هم افزایش داشته است و اگر مجموع افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت را در نظر بگیرید از هر 100 نفر حدود 25 نفر قند طبیعی ندارند.



آفت زخم پای دیابتی درمان خانگی است


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به معضل درمان‌های خانگی برای زخم پای دیابتی گفت: اکثر افرادی که دچار قطع عضو به خاطر دیابت می‌شوند دیر به پزشک مراجعه می‌کنند یعنی زمانی که کار از کار گذشته است، چرا که اول به دنبال درمان‌های غیراستاندارد و خانگی می‌روند و زمانی مراجعه می‌کنند که پا سیاه شده است و به سمت قطع عضو می‌روند. در دوران کووید در دنیا میزان قطع عضو دیابتی افزایش پیدا کرد، چرا که افراد از ترس ابتلا به ویروس کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کردند و همین امر سبب شد در این دوران قطع عضو بیشتری را شاهد باشیم.

زخم پای دیابتی بیشتر در آقایان دیده می‌شود


این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه عوارض بیماری دیابت در خانم‌ها شایع‌تر است، اظهار داشت: دیابت در خانم‌ها بیشتر سبب ایجاد مشکلات چشم، کلیه‌ها و قلب می‌شود، اما زخم پای دیابتی بیشتر در آقایان دیده می‌شود. ناگفته نماند که در دیابت به غیر از زخم پا عوامل دیگری همچون مصرف دخانیات هم سبب قطع پا می‌شود.


مهاجری تهرانی توصیه کرد: برای پیشگیری از زخم پای دیابتی پیشنهاد می‌شود بیمار هر روز پاهایش را شست و شو دهد. کسانی که به دیابت مبتلا هستند به دلیل کاهش حس در پاهایشان ممکن است متوجه دمای آب از طریق پا نشوند، به همین دلیل بهتر است با پشت دست دمای آب را کنترل کنند و حتماً بعد از شست‌وشو پاها را خشک کنند، بویژه بین انگشتان پاها چرا که مرطوب ماندن بین انگشتان پا می‌تواند سبب ایجاد عفونت‌های قارچی و میکروبی شود و زخم پا ایجاد کند.


به گفته وی، کوتاه کردن ناخن‌های پا نیز در افراد مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است و نباید از ته کوتاه شود. باید ناخن‌ها را به صورت تخت کوتاه و اطراف آن را با سوهان صاف کرد. نکته دوم آنکه اگر پوست پاها خشک است می‌توان از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد، اما دقت داشته باشید که لای انگشت پا را کرم نزنید.


بسیاری از زخم‌های پا بعد از خرید کفش نو روی می‌دهد


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه افراد دیابتی باید هر روز پاهای خود را مورد معاینه قرار دهند، گفت: مبتلایان به دیابت اگر نمی‌توانند کف پا را ببینند، می‌توانند از آینه کمک بگیرند تا اگر ضایعه‌ای مشاهده شد فوراً با پزشک تماس بگیرند.این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با بیان نکاتی درخصوص استفاده از کفش گفت: افراد دیابتی باید بدانند اگر کفششان را عوض می‌کنند نباید به طور مرتب کفش نو را پا کنند.


باید در فواصل کوتاه این کار انجام شود تا کفش جا باز کند چرا که بسیاری از زخم‌های پا بعد از خرید کفش نو ایجاد می‌شود. نکته دیگر اینکه در منزل حتماً از دمپایی استفاده کنند، چرا که ممکن است شیء تیزی از طریق زمین وارد کف پا شود و در پا زخم ایجاد کند. با رعایت همین نکات بسیار کوچک در زندگی روزمره می‌توان جلوی بسیاری از زخم‌های دیابتی را گرفت. این افراد در نهایت اگر دچار زخم پا شدند، سراغ درمان غیراستاندارد نروند و به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha