سلامت نیوز: والدین باید با تمركز بر رفتار مطلوب کودکان و تشویق انگیزه برای اصلاح رفتار در آنها و در نهایت با افزایش رشد حس اعتماد به نفس در آنها احساس كم رویی را در آنان كاهش دهند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حیدر اسلامی روانشناس سلامت گفت: یکی از عوامل اساسی تعیین کننده در سلامت سازمان روانی احساس امنیت و یا برخورداری از اعتماد به نفس است که می‌توانیم آن را به سلامت سیستم حرکتی و عضلانی در ساختار جسمانی تشبیه کنیم در واقع اعتماد به نفس پایه و اساس و رکن اصلی سلامت روانی است و بنیادی تدین نیاز روانی است.  

وی افزود: نقطه مقابل کمبود اعتماد به نفس، کم رویی، خجالت، شرم و عدم اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی، ضعف و ناتوانی است.

دکتر اسلامی گفت: افراد کم رو معمولا علائم اضطراب را که شامل تپش قلب، عرق كردن، رنگ پریدگی و لرزش در اندام بدن و اشکال در گفتار و بیان را دارند و احساس می کنند از عهده انجام امور بر نمی‌آیند و لذا در فعالیت‌ها کمتر مشارکت می‌کنند.  

وی خاطر نشان ساخت: این افراد روز به روز از همسالان خود عقب می‌افتند و این وضعیت چنانچه رفع نشود تبدیل به بیماری‌های روانی پیچیده از قبیل اضطراب، وسواس، ترس و در نهایت خود بیمار پنداری و حتی جنون شود. دكتر حیدری اظهار کرد: پیامدهای منفی اجتماعی و روانی این اختلال بی حد است در حالی که با اتخاذ روش تربیتی و مطلوب و نظارت بر جریان رشد کودکان و نوجوانان می‌توانیم از ایجاد اختلال پیشگیری و در صورت لزوم به رفع آن بپردازیم تا شاهد شکل گیری شخصیت‌های قوی و توانمند و جسور و شاداب باشیم.  

وی افزود: کم رویی دارای علل زیاد است که مهمترین دلیل آن شرایط تربیتی و اجتماعی است و در این میان اثر گذار اجتماعی خانواده اهمیت زیادی دارد. خانواده‌هایی که همه نیازهای فرزند را تامین می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که وی در جریان رشد به طور طبیعی خود وظایفشان را انجام دهند به اعتماد به نفس فرزندان آسیب می‌رسانند.

این روانشناس سلامت تاكید كرد: هیچ پدر و مادری حق ندارند به بهانه عشق و علاقه مسئولیت‌های فرزندشان را به عهده بگیرند و انجام امور شخصی حق و وظیفه کودک است لذا والدین نباید در این حق و وظیفه دخالت نمایند و به رشد مطلوب فرزندشان آسیب برسانند.  

دکتر اسلامی با بیان اینكه عامل مهم در خانواده نحوه برخورد والدین با کودک است، افزود: متاسفانه هنوز از نظر برقراری ارتباط در سطح ضعیفی قرار داریم و عیب جویی و ایراد گرفتن و همچنین تاکید روی نقاط ضعف دیگران از یک طرف ریشه در ضعف شخصی خودمان دارد و از طرف دیگر باعث احساس تحقیر و بی کفایتی و ناکار آمدی و ضعف و عدم اعتماد به نفس و نهایتا کم رویی طرف مقابل می‌شود.  

وی ادامه داد: عامل دیگر در نظام خانواده روش‌های تربیتی ناکار آمد سنتی است که فرزند خوب را فرزند کم حرف، ساکت و مطیع به حساب می آورد و فرزندی را که جسور و مستقل و خلاق است را خود سر و بی ادب تلقی می‌کند.  

وی اظهار کرد: نظام‌های آموزشی نیز در این میان نقش بسیار تعیین کننده دارد در مدارسی که دانش آموزان را مداوم وادار به سکوت و اطاعت و تسلیم می کنند مانع رشد اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان می شوند و برعکس چون مدرسه و دانشگاه یک محیط اجتماعی است چنانچه از شرایط مطلوب تربیتی برخوردار باشد بهترین مکان برای از بین رفتن کم رویی و رشد اعتماد به نفس است. چون افراد می توانند با هم تعامل داشته باشند و مهارت اجتماعی را در خودشان پرورش دهند و فضای مناسبی برای رشد اعتماد به نفس مهیا سازند. این روانشناس سلامت در پایان یادآور شد: از بهترین شیوه کاهش کم رویی رشد اعتماد به نفس از یک طرف و فراهم کردن فضا برای رابطه اجتماعی و  انسانی و تعاملاتی است که باعث احساس موفقیت در فرد شود زیرا احساس عدم موفقیت و کمبود تعاملات اجتماعی در کنار هم باعث احساس کم رویی می شود که خود ریشه ناراحتی روانی و فردی زیادی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha