رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی در تذکری که در روز عید فطر به علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست داده، این سازمان را عامل تاخیر در اجرایی شدن تله کابین گرگان برشمرده است؛ در حالی که اصرار و لجبازی ایشان و دیگر موافقان این پروژه، عامل اصلی این تاخیر و اجرایی نشدن آن است. چرا که طرفداران محیط زیست و استادان دانشگاه بارها اعلام کرده اند با اصل تله کابین مشکلی ندارند و با جانمایی آن در جنگل ناهارخوران مخالف هستند؛ اما موافقان، با اصرار بر "جنگل ناهارخوران" که معلوم نیست به چه علت است؛ باعث عدم اجرای آن به دلیل تعارضات قانونی و علمی و اجرایی نشدن آن شده اند.  

آقای نماینده؛ شما مسوول تاخیر تله کابین گرگان هستید نه معاون رییس جمهور!

به گزارش سلامت نیوز سنگدوینی نماینده گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی در تذکری که در روز عید فطر به رییس سازمان حفاظت محیط زیست داده، این سازمان را عامل تاخیر در اجرایی شدن تله کابین گرگان برشمرده و گفته است:« به معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به واسطه معطل گذاشتن تله کابین گرگان تذکر می دهم؛ تله کابین گرگان به تأیید سه مدیرکل محیط زیست رسیده و بیش از 20 سال طول کشیده است و با توجه به دستور رئیس محترم جمهور در سفر دوم به استان گلستان اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

سخنان سنگدوینی از چند جهت قابل بررسی است.

نخست اینکه ظاهرا ایشان خبر ندارند که "مطالعات ارزیابی تله کابین ناهارخوران گرگان" پس از 3 بار بررسی از سوی "کمیته ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست" رد شده و این کمیته با آن نقطه از جنگل و در نهایت "جنگل های هیرکانی ناهارخوران" برای استقرار تله کابین مخالفت کرده است؟

پس چگونه است فردی که بر روی صندلی پارلمان نشسته است، یعنی جایی که مکان قانونگذاری است، خود، درخواست نقض قوانین را از معاون رییس جمهور و سازمان متولی دارد و برای این کار به ایشان تذکر می دهد؟!

دوم اینکه خود ایشان و همه کسانی که چند سال است بر استقرار تله کابین در جنگل ناهارخوران با آنهمه تعارض، اصرار می کنند عامل اصلی تاخیر در اجرای این طرح هستند.

"فعالان محیط زیست"، "استادان دانشگاه" و "شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست ومنابع طبیعی گلستان" بارها و بارها اعلام کرده اند که هیچ گونه مخالفتی با اجرای این طرح در نقاط دیگری که مورد مطالعه قرار بگیرد و تایید شود ندارند؛ اما در نقطه جنگلی ناهارخوران که جزو جنگل های طبیعی چندمیلیون ساله است و به اندازه کافی در آنها بارگزاری صورت گرفته و نیز مشکلات ترافیکی شهر را افزایش می دهد؛ تا آنجا که از هم اکنون برای آن جاده ای از "روستای توشن" طراحی کرده اند که در صورت اجرا صدها درخت را قربانی می کند و باعث تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به ویلا و آپارتمان های چند طبقه خواهد شد و به "بلوار صیاد" دیگری تبدیل شده، بورس زمین را دامن خواهد زد این طرح غیرعلمی و غیرعملی است.

بر این اساس، کسانی که چند سال است با وجود اینهمه تعارض و مخالفت 50 تن از استادان جنگل و محیط زیست "دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان"، مخالفت 128 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان گلستان، مخالفت "شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست ومنابع طبیعی گلستان" و نیز مخالفت "انجمن های علمی محیط زیستی کشور" همچنان بر اجرای این پروژه در "جنگل ناهارخوران" اصرار دارند، مهم ترین عامل تاخیر در اجرای این طرح هستند.

پس آقای سنگدوینی به عنوان نماینده مردم بهتر است ابتدا به مصالح شهر و شهروندان توجه کنند و از لجبازی و اصرار بر اجرای طرحی که 3 بار در "کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست" بررسی و رد شده – و البته به خاطر همین فشارهای بیش از حد بزرگان سیاسی و اجرایی استان گلستان اعلام نشده و بلاتکلیف مانده است- و پیش از آن با هزار و یک ماجرا، دروغ بزرگ "کوچک کردن سطح اشغال" افشا شده و زمان مجوز آن نیز تمام شده است، دست بردارند.

اگر آقای سنگدوینی و دوستان شان به جای اصرار بر مکان یابی نادرستی که معلوم نیست از همان ابتدا بر چه اساسی از بین 40 گزینه پیشنهادی انتخاب شده، کمی به نظر متخصصان مربوطه و سازمان های متولی گوش می دادند الان تله کابین مرکز استان گلستان، کار خود را آغاز کرده بود.

پس بهتر است جناب نماینده به جای فرافکنی، قدری منطقی برخورد کنند و یادشان نرود بر روی کدام صندلی در کدام دستگاه نشسته اند! دستگاهی که نامش قوه "مقننه" است و قطعا همچنانکه از نامش برمی آید باید قانون بگذارد و قوانین را بیش از همه پاس بدارد؛ نه اینکه به معاون رییس جمهور به خاطر "عمل به قانون" به جای قدردانی تذکر بدهد و طلبکارانه برخورد کند و از سازمان متولی، انتظار قانون شکنی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha