اگرچه نوروز امسال آمار فوتی‌ها در تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته 61 نفر کاهش داشته اما این تعداد در مقایسه با ۱۰ سال اخیر همچنان روند افزایشی را نشان می‌دهد.

کاهش 85 درصدی تصادف های مرگبار در استان پر تردد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این در حالی‌ است که رئیس جمهور هم در ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی امسال اعلام کرد: «ما همچنان به این آمارها قانع نبوده و معتقدیم باید روزی برسد که حادثه‌ای نداشته باشیم.»همزمان با تعطیلات نوروزی، بسیاری از مردم راهی سفر می‌شوند اما مسیر برخی از آنها بی‌بازگشت است. بررسی سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در حوادث جاده‌ای نوروزی یک دهه اخیر، 6 هزار و 905 نفر جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این آمار تصادفات جاده‌ای نوروز امسال (از 28 اسفند تا 15 فروردین) منجر به فوت 813 نفر شده که در مقایسه با سال‌ قبل از آن که این تعداد ۸۷۴ نفر بوده کاهش داشته است.


بیشترین تصادفات هر ساله مربوط به استان‌های پر تردد است اما امسال استان البرز که یکی از 5 استان پرتردد کشور در نوروز است توانست با اجرای طرح‌هایی همچون «پویش چشم به راهیم» و اصلاح نقاط حادثه‌خیز، آمار تصادفات منجر به فوت این استان را 85درصد کاهش دهد و رتبه اول را در این خصوص به دست بیاورد.

البرز در مقام نخست تصادفات منجر به فوت


سردار «حمید هداوند»، فرمانده انتظامی استان البرز با اعلام این آمار در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در راستای تأکید دولت مبنی بر ایمن‌سازی سفرهای نوروزی طی ۱۵ روز نخست سال ‌جاری که دوره پیک مسافرت‌های نوروزی بوده، استان البرز مسیر عبوری 17 استان کشور بوده و پرترددترین آزادراه کشور را دارد. با این حال تدابیر مسئولان در نوروز امسال باعث شده آمار تصادفات منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 درصد کاهش یابد.


وی با اشاره به اینکه طی این مدت در کاهش تصادفات فوتی مقام اول کشوری را کسب کردیم، افزود: از ماه‌ها قبل از شروع سفرها هماهنگی‌های لازم با ادارات متولی از جمله راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و... برای کاهش تصادفات نوروزی انجام شد. وی همچنین از کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در طرح نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تصادفات منجر به جرح نیز طی این مدت ۶۰ درصد و تصادفات خسارتی در این مدت بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته است.این مقام مسئول در خصوص میزان تردد در معابر درون شهری افزود: در نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تردد در معابر درون شهری استان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

پویش چشم به راهیم موفق بوده است


«علی زندی‌فر»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز اجرای پویش چشم به راهیم را اقدامی مؤثر در جهت کاهش تصادفات رانندگی این استان عنوان کرد و در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: این پویش برای سومین سال متوالی از ۲۵ اسفند سال گذشته در استان آغاز شد و تا ۱۳ فروردین ادامه داشت.وی افزود: ایستگاه این پویش در ایام نوروز با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌ها از طریق اقدامات آموزشی و فرهنگی در کیلومتر ۳۱ لاین جنوبی آزادراه کرج – قزوین بعد از پل کردان برگزار شد.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز ادامه داد: آموزش رانندگی صحیح، غرفه‌های نقاشی کودکان، پذیرایی افطاری ساده، نمایش‌های مفرح و اهدای جوایز به کودکان از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در پویش «چشم به راهیم» البرز بود. زندی‌فر با تأکید بر اینکه خوشبختانه امسال استقبال کاربران جاده‌ای از این پویش بسیار خوب بود، افزود: کمک به افزایش ایمنی در سفرهای نوروزی برای خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی و ترغیب رانندگان به توقف وسائل نقلیه در طول سفر با هدف رفع خستگی ناشی از رانندگی طولانی در محورهای اصلی و منتخب، به‌کارگیری هنر در خدمت ایمنی، ایجاد جاذبه‌های جاده‌ای و ترغیب مسافران به توقف در طول مسیر و کمک به آشنایی مسافران نوروزی با تمدن، فرهنگ و هنر ایران از اهداف دیگر برگزاری این پویش بود.


این مقام مسئول با اعلام اینکه در ایام نوروز حجم تردد وسایل نقلیه در جاده‌های استان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: با وجود افزایش تردد در جاده‌های استان امسال تصادفات منجر به فوت بیش از 85 درصد کاهش داشته است.وی ادامه داد: ما سال 1402 نسبت به سال قبل از آن 57 نفر کاهش تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی داشته‌ایم. البته این آمار کوتاه مدت نبوده بلکه از 2 سال قبل آماده‌سازی زیرساخت‌های این اقدام انجام شده است. به طور مثال سال گذشته در محور اشتهارد - ماهدشت طی مدت 9 ماه 26 نفر در حوادث جاده‌ای فوت کردند.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز افزود: به دنبال این آمار در بررسی‌های انجام شده مشخص شده بیشتر این حوادث مربوط به چپ شدن خودرو بوده است. از این رو با اصلاح شیب شیروانی این جاده تلاش کردیم تا به گونه‌ای اقدام کنیم که اگر راننده‌ای به دنبال خواب‌آلودگی از جاده منحرف شد، ماشین وی از سمت سقف به پایین پرت نشود. البته این بدان معنی نیست که خسارت‌ها را به صفر رسانده‌ایم اما موفق شدیم میزان فوتی‌ها را در مدت یکسال از 26 نفر به 9 نفر برسانیم.

کاهش حادثه سقوط به دره در جاده چالوس


وی اصلاح نقاط حادثه‌خیز را اصلی‌ترین عامل کاهش فوتی‌ها در این استان عنوان کرد و اظهار داشت: در محور چالوس نیز در سال 1400 بیش از 27 مورد سقوط به دره داشته‌ایم اما با اصلاح نقاط حادثه‌خیز این محور پرتردد موفق شدیم در 2 سال گذشته این آمار را به 2 مورد کاهش دهیم. در بحث عابرین پیاده نیز بیشترین فوتی‌های ما مربوط به تصادفات آزاد راهی بوده است.

تعداد 64 عابر پیاده طی مدت یکسال در استان فوت شده‌اند که 52 نفر آنها مربوط به عبور عابرین پیاده از آزاد راه‌ها بوده است. بررسی‌های ما نشان داد از این تعداد 19 تصادف در 4 نقطه رخ داده است.وی ادامه داد: چند دلیل اصلی حوادث در این 4 نقطه توقف اتوبوس‌های مسافری در حاشیه آزاد راه، نقص روشنایی و باز بودن مسیر در میان آزادراه‌ها بوده است. از این رو با اصلاح این نواقص تا حد زیادی حوادث را کاهش داده‌ایم.تمام این موارد در مجموع باعث شد در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری در میزان فوتی‌ها داشته باشیم و امسال هم به عنوان استان نخست کاهش تصادفات منجر به فوت معرفی شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha