سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 371154

این روزها، عسل به یکی از گزینه های ایده آل و محبوب برای وعده های غذایی به ویژه صبحانه تبدیل شده است. طبق شواهد، این ماده شگفت انگیز از دوران باستان تا به امروز برای خواص درمانی و تغذیه ای مورد استفاده قرار گرفته است. عسل سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان با خواص ضد باکتریایی است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی، بسیار موثر باشد. با وجود تنوع فراوان گیاهان و شهدهای مختلف، در این مقاله به معرفی 7خواص منحصربه فرد عسل خواهیم پرداخت.

7 خواص شگفت انگیز عسل که شما را شگفت زده می کند!

7 خواص منحصربه فرد عسل

  • حاوی انواع مواد مغذی

  • سرشار از آنتی اکسیدان

  • جایگزین قند برای افراد دیابت (کنترل قند خون)

  • بهبود سلامت قلب

  • بهبود زخم و درمان سوختگی

  • کمک به درمان سرفه در کودکان

1- عسل حاوی انواع مواد مغذی است

با وجود اینکه عسل حاوی مقادیری از منابغ غذایی مهمی مثل ویتامین هاست اما اغلب مردم عسل کافی مصرف نمی کنند. عسل حاوی فیبر و مقدار کمی پروتئین است اما به دلیل ترکیبات تقویت کننده مهمی به نام پلی فنول ها شناخته می شود.

2- سرشار از آنتی اکسیدان

7 خواص شگفت انگیز عسل که شما را شگفت زده می کند!

حتما شنیده اید که عسل برای درمان برخی بیماری ها و سرماخوردگی مفید است. عسل حاوی بسیاری از ترکیبات فعال مفیدی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. گونه های تیره تر عسل (در صورت عدم حرارت) نسبت به نوع روشن تر، آنتی اکسیدان بیشتری ارائه می دهند.

آنتی اکسیدان های موجود در عسل، به خنثی کردن گونه های فعال اکسیژن (ROS) در بدن، از تجمع سلولی جلوگیری می کند. این تجمع می تواند باعث بروز دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و پیری زودرس کمک کند.

3- عسل جایگزین قند برای افراد دیابتی

در صورتی که از قند و شکر زیاد استفاده می کنید، بهتر است آن را محدود و با عسل را جایگزین کنید. اگرچه عسل مانند سایر انواع قند، سطح قند خون را شما را افزایش می دهد اما آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کند. دانشمندان و متحققین دریافته اند که عسل می تواند سطح آدیپونکتین را افزایش دهد. آدیپونکتین هورمونی است که التهاب را کاهش داده و قند خون را تنظیم می کند. جالب توجه است که شواهد و تحقیقات نشان می دهند مصرف روزانه عسل به صورت ناشتا ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.

با این وجود، متخصصین توصیه می کنند افراد مبتلا به دیابت در مصرف عسل، حد اعتدال را رعایت کنند. همچنین مهم است بدانید که برخی از تولیدکنندگان، عسل را با شربت رقیق می کنند. اگرچه عسل های تقلبی در اکثر کشورها غیرقانونی مطرح می شود اما همچنان یک مشکل گسترده است. برای خرید عسل اصل توصیه می شود از فروشگاه های مورد اطمینان با گواهی های معتبر اقدام به خرید کنید. از معتبرترین برندهای تولید کننده عسل طبیعی در ایران می توان به عسل هاکان اشاره کرد.

4- بهبود سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهند مصرف عسل می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند. در واقع، عسل با کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول های سالم می تواند به عملکرد و سلامت قلب شما کمک کند. همچنین، عسل خام معمولا حاوی بره موم است که می تواند سطح کلسترول و تری گلیسرید را بهبود بخشد.

5- بهبود سوختگی و زخم

مصرف عسل به صورت موضعی، سابقه ای تاریخی دارد که به منظور التیام زخم و سوختگی مورد استفاده قرار می گرفته است. این عمل همچنان امروزه رایج است زیرا علم آن را تائید می کند. در واقع، با 26 بررسی و مطالعه، مشخص گردید عسل در بهبود سوختگی های جزئی و زخم های عفونی پس از جراحی یا زخم های پا مرتبط با دیابت، در درمان موثر هستند.

محققان براین باورند که قدرت شفابخش عسل در درمان زخم و سوختگی، اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است. البته اگر سوختگی شدید دارید باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

6- کمک به سرکوب سرفه در کودکان

یک مشکل رایج در کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سرفه است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین تاثیر گذار باشند. مطالعات روی عسل و سرفه در کودکان نشان می دهد، عسل برای علائم سرفه حتی موثر تر از دیفن هیدرامین است و می تواند به کاهش مدت سرفه کودکان کمک کند.

تحقیق دیگری نشان داد که مصرف عسل، ممکن است کیفیت خواب را در کودکان مبتلا به سرفه بهبود بخشد. این در حالی است که عسل، برخلاف داروها هیچ گونه عوارض جانبی به همراه ندارد.

توجه : به دلیل خطر بوتولیسم، هرگز به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.

7- عسل به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شود

7 خواص شگفت انگیز عسل که شما را شگفت زده می کند!

در صورتی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید، می توانید به راحتی از عسل استفاده کنید. برای بهره مندی از خواص عسل می توانید آن را به اشکال مختلف مصرف کنید. برای شیرین کردن نوشیدنی، شربت، قهوه، چای، پخت و پز، صبحانه و .... می توانید از عسل استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که عسل حاوی قند است. بنابراین مصرف بی اندازه آن می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

سوالات متداول

در ادامه، به برخی از سوالات پرتکرار افراد در ارتباط با عسل پاسخ خواهیم  داد.

مهم ترین خواص عسل چیست؟

همانگونه که در متن فوق نیز ذکر شد، در صورت رعایت مصرف در حد اعتدال می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید.

  • جلوگیری از سرماخوردگی

  • مدیریت فشار خون

  • مدیریت کلسترول

  • بهبود زخم در صورت استفاده موضعی

  • سرکوب سرفه

همچنین محتوای پلی فنول عسل می تواند به هضم غذا کمک کرده و آنتی اکسیدان های عسل با رادیکال های آزاد مبارزه و از برخی بیماری ها جلوگیری کند.

فواید عسل برای مردان چیست؟

در چندین مطالعه در سال 2021 انجام شد، مشخص گردید عسل ممکن است به دلیل اثرات اتساع عروق، به نعوظ کمک کند. همچنین عسل به تولید و طول عمر اسپرم در درمان کمک کرده و سطح تستسترون را بازیابی می کند.

برای بهره مندی از خواص عسل، چه میزان در طول روز عسل مصرف کنیم؟

برای پاسخ به این سوال، سلامت کنونی افراد نقش مهمی در مصرف عسل دارد اما اعتدال نکته کلیدی است. عسل یک کربوهیدارت سرشار از قند (گلوکز و فروکتوز) است. به صورت میانگین، هر قاشق غذاخوری عسل حاوی 60 کالری است که شاخص گلیسمی بالایی دارد. (قند خون را با سرعت بالا می برد)

مصرف یک قاشق عسل در روز می تواند برای شما مفید باشد اما به شرطی که سایر قندهای روزانه خود را محدود کرده و از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پیروی کنید. برای اطلاع دقیق از مصرف عسل روزانه، می توانید با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

سخن پایانی

بدون شک، عسل به عنوان یکی از شگفت انگیزترین محصولات طبیعی است که از دوران باستان تحسین برانگیز بوده است. این شیرینی معجزه‌آسا نه تنها به عنوان یک منبع غنی از انرژی، بلکه بعنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات مختلف سلامتی شناخته می شود. امروزه تحقیقات بسیار گسترده ای درباره خواص درمانی و تغذیه ای عسل انجام می شود. در این مقاله، ما به مهم ترین خواص عسل اشاره کردیم. اممیدواریم با مطالعه این مقاله، علاقه مندی شما به این شگفتی طبیعت افزایش یافته و شما را ترغیب به بهره مندی از خواص عسل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha