ازدواج و تشویق به این امر در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تقریبا موضوع ازدواج جوان‌ها در بیشتر برنامه‌های سالانه دولت و اظهارات مسئولان آن دیده می‌شود که بحث بر سر افزایش حمایت از جوانان است.

سامانه ثبت‌نام وام ازدواج غیرفعال شده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، ازدواج و تشویق به این امر در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تقریبا موضوع ازدواج جوان‌ها در بیشتر برنامه‌های سالانه دولت و اظهارات مسئولان آن دیده می‌شود که بحث بر سر افزایش حمایت از جوانان است. این در حالی است که واقعیت امر چیز دیگری را نشان می‌دهد. فشار اقتصادی که هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود، توان تصمیم برای ازدواج را از خیلی از جوانان گرفته است. بااین‌حال، حتی بسیاری از افراد که اخیرا اقدام به ازدواج کرده‌اند هم با مشکل پرداخت وام ازدواج روبه‌رو شده‌اند. طبق این گزارش، برخی از جوان‌ها پس از یک سال هنوز منتظر دریافت وام خود هستند.‌ با وجود آنکه بسیاری از جوان‌ها با تحمل فشار مالی منتظر دریافت وام ازدواج هستند، در روزهای گذشته اعلام شد طبق تصمیم معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دهه‌شصتی‌های می‌توانند وام تشویقی ازدواج دهه‌شصتی‌ها را دریافت کنند؛ البته با شرایطی مشخص. این روزها بحث وام ازدواج تشویقی برای زوج‌های دهه 60 تبدیل به یکی از موضوعات پرطرفدار شده است. اما پیش از آنکه به بررسی وام ازدواج تشویقی برای متولدان دهه ۶۰ بپردازیم، باید آمار مجردان دهه ۶۰ را بدانیم‌.

بر اساس اعلام شهلا کاظمی‌پور، جامعه‌شناس، تعداد مردان مجرد دهه ۶۰، یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد دختران مجرد این دهه ‌نیز ۵۵۰ هزار نفر ‌است. حتی دنیای اقتصاد هم در روزهای قبل نوشته بود بررسی‌ها نشان می‌دهد مبلغ وام ازدواج، نسبت به سایر وام‌ها، دارای رشد درخور توجهی است؛ به‌طوری که مبلغ دلاری وام ازدواج در سال‌ جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۵.۵‌درصدی را ثبت کرده‌. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با مجموع مبلغ وام ازدواج، زوج‌ها می‌توانند در سال‌ جاری هزینه‌های اولیه شروع یک زندگی را بپردازند. نکته حائز اهمیت مشکلات موجود در ثبت‌نام وام ازدواج است؛ به‌طوری که به گفته برخی از متقاضیان این وام، فعلا امکان ثبت‌نام در سامانه برای وام ازدواج وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ثبت‌نام وام ازدواج با وجود سامانه ثبت‌نام ازدواج فرایند روشن‌تر و آسان‌تری نسبت به گذشته دارد. بااین‌حال شنیده‌ها حاکی از آن است که فعلا امکان ثبت‌نام این وام وجود ندارد. هفته گذشته در خبرگزاری قرآنی ایکنا گزارشی در انتقاد از فعال‌نبودن سامانه ثبت‌نام وام ازدواج منتشر شد.

هنوز منتظر پرداخت وام هستم

حسین جوانی 28‌ساله است که حالا بیش از یک سال از ازدواجش می‌گذرد. در این مدت بارها برای دریافت وام ازدواج اقدام کرده، ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. خودش این‌طور می‌گوید: «من حدود یک سال و یک ماه قبل عقد کردم. همان روزها با همسرم برای دریافت وام ازدواج اقدام کردیم. به ما گفته بودند نهایت یک ماه بعد وام به حسابتان واریز می‌شود و ما هم منتظر بودیم. برای این پول هزار نقشه کشیده بودم. به خودم می‌گفتم برای شروع زندگی کمک خوبی خواهد بود، اما هنوز چیزی به ما نداده‌اند. الان دو ماه شده که ما به خانه خودمان رفته‌ایم و هنوز خبری از وام نیست. درواقع وام ازدواج برای این است که دختر و پسر بتوانند خانه‌ای تهیه کنند یا لوازمی بخرند. الان ما با هزار سختی به خانه خودمان رفتیم و در حال پرداخت قسط هستیم. واقعا این همه تشویق به ازدواج می‌کنند، چرا فکری به حال یک حمایت مولد و کارساز نمی‌کنند؟ در این مدت به دلیل فشارهای اقتصادی که وجود دارد، من و همسرم فکر می‌کنیم چند سال پیرتر شده‌ایم. همسرم با خنده می‌گوید احتمالا بچه‌دار می‌شویم و فرزندمان به دانشگاه رفته ولی ما هنوز منتظر هستیم تا وام ازدواج به دستمان برسد...».

کم‌کم مهلت دریاف وامم تمام می‌شود

پریسا جوان 29‌ساله‌ای است که حدود دو سال از ازدواجش می‌گذرد. در مورد دریافت وام ازدواجش این‌طور می‌گوید: «همان زمان که عقد کردیم، همسرم برای دریافت وام اقدام کرد و دو هفته بعد به حسابش واریز شد. خدا را شکر همه چیز خوب پیش می‌رفت و من کمی دیرتر از همسرم برای وام اقدام کردم، اما تا همین الان نتوانستم وام را دریافت کنم؛ چون اصلا نتوانستم در سامانه ثبت‌نام کنم. حتی چند بار از پشتیبانی هم سؤال کردم ولی فایده نداشت. این‌قدر در همه جا شعار می‌دهند وام ازدواج آسان پرداخت می‌شود، اما از مشکلات آن حرفی زده نمی‌شود. درست است که همسرم در عرض دو هفته دریافت کرد، اما از طرفی خیلی‌ها شرایط مشابه من را دارند و هنوز وام نگرفته‌اند. جالب اینکه من چند ماه بیشتر فرصت ندارم و بعد از آن دیگر وام به من تعلق نمی‌گیرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha