دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 37373
سلامت نیوز:در یك رژیم غذایی اصولی كاهش وزن تدریجی است. به‌طوری‌كه حداكثر حدود یك كیلوگرم در هفته مجاز به كاهش وزن هستیم. به همین دلیل باید حوصله داشته و با دقت برنامه خود را اجرا كنید.

 رژیم غذایی كه برای لاغری در نظر گرفته می‌شود باید:
ـ تامین‌كننده انرژی مورد نیاز روزانه باشد.
ـ تامین‌كننده ریزمغذی‌ها باشد.
ـ براساس فرهنگ غذایی خاص كشورها باشد.
ـ تنوع لازم را داشته باشد.
در یك رژیم غذایی اصولی كاهش وزن تدریجی است. به‌طوری‌كه حداكثر حدود یك كیلوگرم در هفته مجاز به كاهش وزن هستیم. به همین دلیل باید حوصله داشته و با دقت برنامه خود را اجرا كنید.

آیا می‌دانید چگونه وزن كم كنید
چاقی مساله‌ای است كه در سراسر جهان‌میلیون‌ها انسان را رنج می‌دهد. همه ساله مقادیر زیادی پول صرف مبارزه با چاقی می‌شود و برای لاغر شدن تاكنون صدها روش و متد پیشنهاد شده است. مشكل مهم این است كه چاق‌ها هم‌زمان با فكر لاغر شدن حاضر نیستند از لذت خوردن دست بكشند. حقیقت این است كه متاسفانه هنوز یك فرمول كاملا عملی ابداع نشده كه انسان بتواند با استفاده از آن به‌طور قطع وزن خود را از دست بدهد یا چیزی بخورد كه باعث كاهش وزن شود؛ ولی غذاهایی وجود دارد كه در آنها عواملی است كه ما را در لاغر شدن؛ تناسب اندام و حفظ سلامتی یاری می‌دهند.

چگونه وزن از دست می‌دهید
معمولا افراد از لحاظ از دست دادن وزن به سه گروه تقسیم می‌شوند.
۱- گروهی كه سریع وزن از دست می‌دهند.
۲- گروهی كه به‌طور متوسط و بدون رنج زیاد وزن از دست می‌دهند.
۳- آنهایی كه كند وزن كم می‌كنند.
گروه اول با كوچك‌ترین تغییری در روال زندگی یا مصرف موادغذایی چاق و لاغر می‌شوند. گروه دوم معمولا قادر به كنترل وزن خود بوده و بیشتر از ۱۵ كیلو اضافه وزن ندارند. گروه سوم برای لاغر كردن خود باید خیلی تلاش كنند. البته معمولا افراد این گروه رژیم را كاملا رعایت نمی‌كنند؛ بین غذاها چیزی نمی‌خورند و كارهای بدنی‌شان بسیار كم است. پس قبل از پیروی از هر نوع رژیم؛ با تجربه‌ای كه از وضعیت بدن‌تان به دست آورده‌اید، باید تعیین كنید كه جزو كدام دسته هستید و در این مورد از پزشك معالج یا مشاور تغذیه خود راهنمایی‌های لازم را درخواست كنید.

چگونه با چاقی برخورد كنیم
اولا تعیین میزان و درجه چاقی براساس جداول و ضرایبی صورت می‌گیرد كه برای همین منظور با توجه به حد نرمال و استاندارد هر جامعه‌ای تعیین شده است، دوما اگر می‌دانید كه اضافه وزن دارید، در درجه اول باید به‌دنبال علت آن باشید.
-آیا بیماری خاصی دلیل آن است؟
ـ آیا تغییری در برنامه غذایی خود داده‌اید؟
ـ آیا روش‌های تهیه و طبخ غذایی شما بهداشتی است؟
ـ آیا زمینه ارثی برای چاق شدن دارید؟
ـ آیا به اندازه كافی فعالیت می‌كنید؟

معمولا اضافه وزن در حدود حداكثر تا یك پنجم وزن طبیعی را می‌توان به‌آسانی با افزایش میزان فعالیت و نظارتی صحیح بر مقدار غذایی دریافتی روزانه متعادل كرد. در موارد دیگر به كمك آزمایشات كلینیكی؛ چاقی علت‌یابی شده و به طبع با درمان مناسب وزن نیز كنترل می‌شود و برای درمان آن راه‌هایی اندیشیده می‌شود.
محققان هفت سازمان بزرگ بهداشتی دنیا معتقدند كه شما می‌توانید بیماری‌هایی مانند مرض قند؛ سرطان؛ بیماری‌های قلبی؛ عروقی؛ بیماری‌های خونی و بیماری‌های ریوی را به شرط رعایت نكات زیر كنترل كرده و از شر آنها در امان بمانید:

ـ غذایی كه می‌خورید از همه موادغذایی بوده و متنوع باشد.
ـ از چربی‌ها به‌خصوص چربی‌های اشباع شده پرهیز كنید.
ـ از مصرف نمك اضافه به همراه غذا دوری كنید.
ـ روزانه بین شش، هشت لیوان آب بنوشید.
ـ در برنامه غذایی خود بیشتر از انواع منابع پروتئینی گیاهی استفاده كنید.
ـ مصرف میوه‌ها و سبزیجات را كم‌كم بالا ببرید و سعی كنید این مواد را بیشتر به صورت خام میل كنید.
ـ برای دوری از چاقی از مشكلات فكری، استرس و اضطراب بیهوده بپرهیزید. در ضمن باید خواب خوب و مناسب داشته باشید، یعنی در شبانه‌روز حداقل شش ساعت خواب آرام و راحت داشته باشید.

دكتر علی مستوفی‌نژاد
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha