شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
سلامت نیوز: دردی سنگین یا خنجری، زیر جناق سینه، ریشه گردن و به ویژه دست چپ می‌پیچد. شاید بیست دقیقه طول بکشد. قفسه سینه فشرده می‌شود و قطره‌های سرد عرق بر بدن می‌نشیند. اگر احساس نگرانی، بی‌قراری و افت شدید فشار هم به میان آید، زنگ خطر نواخته شده است. این یعنی سکته قلبی؛ یعنی حتی آن‌ها که سن و سالی ندارند، مراقب باشند. چرا که سکته در کشور ما جوانان را هم تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ سن سکته قلبی در جامعه ما کم بود، کمتر هم شده است. از طرفی شیوع این بیماری رو به افزایش است. آن قدر که 33 تا 38 درصد از مردم کشور ما در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. قربانیان نیز که تا یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال سن داشتند، امروزه به کمتر از 30 سال رسیده‌اند.

شیوه‌های زندگی نسبت به گذشته تفاوتی آشکار یافته است. زندگی ماشینی و وقت کم، مردم را به سوی غذاهای آماده و فست فود سوق داده و کم‌تحرکی نیز مزید بر علت شده است. مواد دخانی به ویژه قلیان بین جوانان و حتی نوجوانان رواج پیدا کرده است و بی‌شک افزایش تنش، اضطراب و استرس جزء مهم‌ترین دلایل بروز سکته قلبی است.

گفته می‌شود که سالانه 17 میلیون انسان در بیماری‌های قلبی و عروقی از دنیا می‌روند که 82 درصد آن‌ها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

چه می‌کند این آلودگی هوا!
از اواسط هفته گذشته، مردم کلان‌شهرهای ایران، آسمان را مه‌آلود می‌دیدند که درصد زیادی از آن را ذرات ریز معلق تشکیل می‌داد. این ذرات ریز می‌تواند سبب انواع بیماری‌های قلبی، ریوی، عصبی، عفونی و غیره شود. تحقیقات نیز این ذرات را عامل طیف وسیعی از سرطان‌ها، ام اس و بیماری‌های عصبی می‌داند.

یوسف رشیدی، مدیر كنترل كیفیت هوای شهرداری، بر این عقیده است که رابطه معناداری میان سکته‌های قلبی با افزایش آلاینده‌های موجود در هوا، وجود دارد.

وزارت بهداشت مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته را 4 هزار نفر، اعلام کرده است. اما گفته می‌شود که این کف مرگ و میر است و آماری از مرگ‌های ناشی از آلاینده آزبست و سرطان‌هایی که هیدروکربن‌ها ایجاد می‌کنند، در دسترس نیست.

رقابت زنان با مردان در سکته قلبی

با اینکه مطالعات در خصوص این بیماری بیشتر روی مردان تمرکز یافته است، اما سکته قلبی بین زنان نیز در حال گسترش است. افزایش مصرف سیگار و قلیان و کاهش سن مصرف، سبب شده است که از هر سه زن، یک نفر جان خود را به دلیل سکته قلبی از دست دهد.

پزشکان تاکید کرده‌اند که علت 80 درصد سکته‌های قلبی در زنان زیر 50 سال، آسیب دیدگی اندوتلیوم است که به دلیل مصرف دخانیات و هوای آلوده روی می‌دهد.

استرس، پدر بیماری‌ها
ریشه بیشتر بیماری‌های جسمی و روحی را باید در فشارهای عصبی جستجو کرد. در دنیای حاضر همه می‌دانند که افراد عصبی زودتر مریض می‌شوند و در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند.

دكتر كاظم عباسیون نیز از استرس به عنوان مهمترین دلیل در افزایش سکته قلبی بین جوانان یاد می‌کند.

بخندید تا زنده بمانید
گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که حداقل 15 دقیقه خنده در روز می‌تواند، همانند ورزش و داروهای کاهنده کلسترول از قلب محافظت کند.

بر این اساس کارشناسان توصیه می‌کنند مردم ساکن در شهرهای آلوده که نمی‌توانند عواملی از جمله ذرات معلق در هوا و دود خودروها را تغییر دهند و یا زمان کافی برای ورزش در اختیار ندارند، دست کم تلاش کنند تا با مصرف غذاهای سالم خود را از معرض چاقی و خطرات آن دور کنند.

هرچند پزشکان معتقدند که عامل سکته ایرانیان بیشتر به دلیل عوامل محیطی و بیرونی است، ولی کاهش فشارهای عصبی و شادتر ساختن زندگی، از جمله عواملی هستند که برای زنده‌ ماندن، باید همواره به آن‌ها توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha