ویروس آنفولانزای مرغی از تیپ A ویروس آنفولانزا پرندگان است و سویه های متعددی دارد. سویه ی آنفولانزای پرندگان در ایران H9N2 نامیده می شود که دارای اثرات بیماری زایی کمی در انسان است اما در پرندگان مولد تلفات زیادی است.

علائم بالینی و راههای انتقال آنفولانزای مرغی

آنفولانزای پرندگان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، آنفولانزای پرندگان یک عفونت ویروسی است که از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می شود. شایع ترین نوع آنفولانزای پرندگان سویه H5N1 است. این بیشتر یک تهدید برای پرندگان است و به راحتی در بین مردم سرایت نمی کند، اما شیوع عمده ای از آنفولانزای پرندگان در مردم در سال 2014 رخ داد.

موارد بسیار کم انتقال از انسان به انسان، در میان افرادی بود که تماس بسیار نزدیکی داشتند، مانند مادری که هنگام مراقبت از نوزاد بیمار خود به این ویروس مبتلا شد.

پرندگان آبزی مهاجر، به ویژه اردک های وحشی، ناقل طبیعی ویروس های آنفولانزای پرندگان هستند. دانشمندان گمان می کنند که عفونت می تواند از پرندگان وحشی به طیور اهلی سرایت کند.

در روسیه و قزاقستان و برخی کشورهای دیگر سویۀ H5N1 شایع است که دارای اثرات بیماری زایی بالایی است و از زمان بروز آنفلوآنزای مرغی در سال 1997 میلادی در هنگ کنگ تا سال 2006 میلادی در حدود 200 میلیون قطعه پرنده را مبتلا کرده و موجب مرگ آنها شده و همچنین چند صد نفر از انسانها را نیز به کام مرگ کشانیده است که بیشتر از کشورهای آسیای جنوب شرقی، از جمله ویتنام ، تایلند ، کامبوج ، اندونزی، کره جنوبی، چین و کشورهای هم جوارشان هستند. در هلند این عفونت از سویه H7N7 به کارگران مجتمع پرندگان اهلی منتقل شد.

علائم آنفولانزای پرندگان چیست؟

علائم آنفولانزای پرندگان در افراد می تواند متفاوت باشد. این بیماری می تواند با علائم آنفولانزا مانند تب، سرفه، گلودرد و دردهای عضلانی شروع شود.

علائم آنفولانزای شدید مرغی

  • مشکلات روده: تهوع، درد شکم، اسهال و استفراغ.
  • مشکلات تنفسی: تنگی نفس، ناراحتی یا نارسایی شدید تنفسی، ذات‌الریه و سایر بیماری‌های تنفسی.
  • تغییرات مغز یا سیستم عصبی: ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار، تفکر یا حتی عملکرد اندام شوید. تشنج در موارد جدی امکان پذیر است.

در فوریه 2005، محققان در ویتنام موارد انسانی آنفولانزای پرندگان را گزارش کردند که در آن ویروس مغز و دستگاه گوارش دو کودک را آلوده کرده بود؛ هر دو فوت کردند.

این موارد نشان می دهد که آنفولانزای پرندگان در انسان ممکن است همیشه شبیه موارد معمولی آنفولانزا نباشد.

دانشمندان بیش از ده گونه مختلف یا گونه های مختلف آنفولانزای پرندگان را شناسایی کرده اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، H5N1، یکی از کشنده ترین گونه ها برای انسان، از سال 2003 تاکنون باعث مرگ 456 نفر از آنفولانزای مرغی شده است.

چگونه انسان به آنفولانزای پرندگان مبتلا می شود؟

افراد از طریق تماس نزدیک با پرندگان یا مدفوع پرندگان به آنفولانزای پرندگان مبتلا می شوند.

در شیوع سال 2014، برخی از افراد از تمیز کردن محل پرندگان آلوده به ویروس H5N1 مبتلا شدند.

گزارش هایی در چین از عفونت از طریق استنشاق مواد آئروسل در بازارهای پرندگان زنده گزارش شده است.

همچنین ممکن است برخی از افراد پس از شنا یا حمام کردن در آب آلوده به مدفوع پرندگان ناقل، آلوده شده باشند.

برخی از عفونت ها نیز در افرادی که با خروس های جنگنده کار می کردند رخ داده است.

آیا گوشت مرغ انسان را به آنفولانزای مرغی مبتلا می کند؟

مردم با خوردن مرغ یا تخم مرغ پخته به آنفولانزای مرغی مبتلا نمی شوند؛ چند مورد وجود داشت که یک فرد آلوده ویروس آنفولانزای پرندگان را از شخص دیگری گرفت، اما تنها پس از تماس نزدیک شخصی.

در اندونزی در سال 2006، آنفولانزای پرندگان به هشت نفر از یک خانواده سرایت کرد. هفت نفر از آنها جان باختند. دقیقاً مشخص نیست که چگونه این اتفاق افتاده است. اعضای خانواده احتمالاً تماس مشابهی با پرندگان آلوده داشتند.

آنها همچنین ممکن است ژن های مشترکی داشته باشند که آنها را به طور خاص در برابر ویروس حساس می کند. با این حال، به نظر نمی رسد که تماس گاه به گاه دخیل باشد.

آیا آنفولانزای پرندگان در ایالات متحده دیده شده است؟

گونه های مختلف آنفولانزای پرندگان هر از گاهی در طیور ایالات متحده ظاهر می شود. هنگامی که این ویروس سرایت می کند، تمام گله های طیور آسیب دیده و ناقل معدوم می شوند.

به عنوان مثال، در سال 2004، یک سویه بسیار خطرناک آنفولانزای پرندگان در یک گله مرغ تگزاس ظاهر شد. شیوع ویروس H5N2 (نه آنفولانزای پرندگان H5N1) بود؛ با این حال تا آوریل 2004، شیوع بیماری ریشه کن شده و هیچ عفونت انسانی تشخیص داده نشد.

انواع آنفولانزای پرندگان

ویروس آنفولانزای پرندگان، به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  • آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری زا (HPAI) باعث بیماری جدی تری در جوجه ها می شود و احتمال مرگ آنها بیشتر است.
  • آنفلوانزای پرندگان با بیماریزایی کم (LPAI) باعث بیماری کمتر جدی در جوجه ها می شود و احتمال مرگ کمتری دارد.

هر دو نسخه می توانند به سرعت در گله های پرندگان پخش شوند و ممکن است باعث بیماری جدی در انسان شوند. پرندگان آلوده به ویروس LPAI ممکن است علائم کمی از بیماری را نشان دهند یا اینکه به حیوانات یا انسان سرایت می کنند.

ویروس‌ها اغلب در طول زمان تغییر می‌کنند و منجر به انواع مختلفی به نام سویه می‌شوند. هنگامی که آنفولانزای پرندگان انسان را مبتلا می کند(که نادر است) اغلب از سویه های معروف به H5، H7 و H9 است. کمتر متداول است با این حال محققان سویه های H10N8، H10N7 و H6N8 را در انسان شناسایی کرده اند.

علایم بالینی در پرندگان شامل

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است که تحت شرایطی مناسب به انسان نیز منتقل می شود.
بی اشتهایی ، اشکال در تنفس با یک صدای خاص تنفسی ، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان ، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر پرندگان.

آیا واکسن آنفولانزای پرندگان وجود دارد؟

بله، اما نمی توانید برای دریافت آن قرار ملاقات بگذارید. FDA اولین واکسن را برای جلوگیری از عفونت انسان با یک سویه آنفولانزای پرندگان (H5N1) در سال 2007 تایید کرد. اما این واکسن به صورت تجاری در دسترس عموم قرار نگرفت.

عوامل خطر آنفولانزای پرندگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، H5N1 توانایی زنده ماندن برای مدت زمان طولانی را دارد. پرندگان آلوده به H5N1 به مدت 10 روز به انتشار ویروس در مدفوع و بزاق ادامه می دهند. دست زدن به سطوح آلوده می تواند عفونت را گسترش دهد.

ممکن است خطر ابتلا به H5N1 بیشتر باشد اگر:

  • مرغدار که در تماس نزدیک با طیور آلوده قرار گرفته است.
  • مسافری که از مناطق آسیب دیده بازدید می کند
  • فردی که در معرض پرندگان آلوده قرار داشته است.
  • کسی که مرغ یا تخم مرغ نیم پز می خورد
  • یک کارمند بهداشتی که از بیماران مبتلا مراقبت می کند
  • یکی از اعضای خانواده یک فرد آلوده

درمان آنفولانزای پرندگان

انواع مختلف آنفولانزای پرندگان می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. در نتیجه، درمان ممکن است متفاوت باشد.

در بیشتر موارد، درمان با داروهای ضد ویروسی مانند اسلتامیویر (تامیفلو) یا زانامیویر (Relenza) می تواند به کاهش شدت بیماری کمک کند. با این حال، دارو باید ظرف 48 ساعت پس از اولین بروز علائم مصرف شود.

ویروسی که باعث شکل انسانی آنفولانزا می شود، می تواند به دو نوع رایج ترین داروهای ضد ویروسی، آمانتادین و ریمانتادین (فلومادین) مقاومت کند. این داروها نباید برای درمان بیماری استفاده شوند.

خانواده شما یا سایر افرادی که با شما در تماس نزدیک هستند نیز ممکن است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، داروهای ضد ویروسی تجویز شوند، حتی اگر بیمار نباشند. شما در انزوا قرار می گیرید تا از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنید.

آینده ی فرد مبتلا به آنفولانزای پرندگان

چشم انداز عفونت آنفولانزای پرندگان، به شدت عفونت و نوع ویروس آنفولانزای ایجاد کننده آن بستگی دارد. H5N1 میزان مرگ و میر بالایی دارد، در حالی که سایر انواع آن چنین نیستند.

برخی از عوارض احتمالی آنفولانزای پرندگان عبارتند از:

  • سپسیس؛ یک پاسخ التهابی احتمالا کشنده به باکتری ها و سایر میکروب ها
  • پنومونی
  • نارسایی ارگان ها
  • دیسترس حاد تنفسی

اگر علائم آنفولانزا ظرف 10 روز پس از دست زدن به پرندگان یا سفر به مناطقی که شیوع آنفلوانزای مرغی شناخته شده است، با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از آنفولانزای پرندگان پیشگیری کنیم؟

ممکن است پزشک شما واکسن آنفولانزا را به شما توصیه کند تا به سویه انسانی آنفلوانزا مبتلا نشوید. اگر همزمان به آنفولانزای مرغی و آنفولانزای انسانی مبتلا شوید، می تواند شکل جدیدی و احتمالاً کشنده آنفولانزا را ایجاد کند.

CDC هیچ توصیه ای برای سفر به کشورهایی که تحت تأثیر H5N1 هستند نکرده است. با این حال، می توانید با اجتناب از موارد زیر خطر خود را به حداقل برسانید:

  • بازارهای فضای باز
  • تماس با پرندگان آلوده
  • مرغ نیم پز
  • حتما بهداشت را رعایت کنید و دست های خود را مرتب بشویید.
  • از شکار و صید پرندگان وحشی مهاجر نظیر اردک و غاز، چنگر ، خودکا، قو و... تماس نزدیک با آنها به دلیل احتمال ناقل بودن شان جداً خودداری کنید
  • از عرضه ، خرید و نگهداری پرندگان وحشی مهاجر زنده و ذبح و آماده سازی آنها برای مصرف غذایی و نیز از مصرف فرآورده های پرندگان مهاجر جداً خودداری کنید.
  • از پراکندن پر، روده و ضایعات پرندگان کشتاری در محیط جداً خودداری کنید.
  • از رها سازی پرندگان اهلی در اطراف برکه ها و آب بندانها و کشتزارهای برنج آب تخت شده که می تواند محل تجمع پرندگان وحشی مهاجر باشد خودداری کنید.
  • گوشت مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز که به صورت بهداشتی آن را عرضه می کنند تهیه کنید.
  • از عرضه و خرید پرندگان زنده اهلی و وحشی در بازارهای روز خودداری کنید

FDA واکسنی را برای محافظت در برابر آنفولانزای مرغی تایید کرده است، اما این واکسن در حال حاضر در دسترس عموم نیست.

کارشناسان توصیه می کنند در صورتی که H5N1 شروع به انتشار در بین مردم کرد، از واکسن استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیدا ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    79 16
    خیلی ممنون. مطالب خیلی مفید بود. از کجای گوشت مرغی که گرفتیم باید فهمید سالمه یا نه؟! مرغ زنده نباشه ها، گوشتشو گرفته باشیم.
  • یاسمین ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    27 7
    ممنون از مطالب خوبتان
  • اریا راد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    32 5
    آیا تاول در گلوی مرغ هم از علايم بیماری در مرغ است؟