دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۲
کد خبر: 38971

سلامت نیوز : هومیوپاتی در حقیقت از انواع روشهای درمانی مکمل و جانشین است. هومیوپاتی نوعی طب انرژی همانند طب سوزنی ، طب شیاتزو ( طب فشاری)، ماساژ، موزیک ، یوگا ، رقص ، تغذیه و همانند آنهاست. هومیوپاتی از واژۀ یونانی Omeos به معنای مشابه و Pathos به معنای رنج آمده است. نخستین اصل آن، اصل مشابهات است که توسط هانمن پزشک مشهور آلمانی تعریف و توسعه یافت. اصل مشابهات ، یعنی ماده ای مشخص که در یک شخص سالم ، نشانه هایی به وجود می آورد احتمالاً می تواند در شخصی که دارای نشانه های مشابه است به تحریک و شفای آن نشانه ها منتهی شود.

 هومیوپاتی همان اصل رقت است، یعنی ماده ای که بیش از حد رقیق شده باشد فعالیت زیست شناختی خود را حفظ می کند. در امریکا از اواسط سال 1800میلادی طب هومیوپاتی در دانشکده های پزشکی تدریس می شد و امروزه در اروپا  و امریکا افزون بر تدریس گستردۀ طب هومیوپاتی ، فروش داروهای آن نیز به طور قابل توجهی رو به فزونی است. هومیوپاتی در ایران نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است. در سال 1998 سازمان نظام پزشکی فرانسه ( معادل انجمن پزشکان امریکا ) هومیوپاتی را به رسمیت شناخت و آن را در آموزش پزشکی جای داد. در همین راستا در اکثریت کشورهای اروپایی، آسیایی ، امریکایی، آفریقا و اقیانوسیه طب هومیوپاتی جایگاه خویش را پیدا کرده و طرفدارانش رو به فزونی اند.

در آیین فلسفی هومیوپاتی آمده است که بیماریها، نتیجۀ عدم تعادل نیروی حیاتی شخص یا ساختار اصلی انرژی انسان است. هومیوپاتی بر اساس دو اصل علمی پایه گذاری شده است: اصل مشابهات و هم چنین اصل آثار بیولوژیک رقت های بالا.

 در اصل متشابهات آمده است که شخص می تواند با استفاده از شکل رقیق یک ماده که در زمان سلامت، نشانۀ متشابهی را در انسان به وجود می آورد، جریان بیماری را اصلاح کند. براساس این رقتهای بالا، ماده ای که غالباً بیش از عدد آووگادرو رقیق شده باشد فعالیت زیست شناختی خود را حفظ         می کند. انتخاب دارو هومیوپاتی در کتاب ماتریا مدیکا Materia Medica آمده است که براساس تست کارآیی یا شرح مسمومیت های تصادفی توصیف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha