شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 41070
سلامت نیوز :برخی از افراد که بیشتر دچار یبوست می شوند و شاید راههای بسیاری را برای درمان امتحان کرده اند و به نتیجه ای که رضایت آنها را فراهم کند، نرسیده اند می توانند از برگ گیاه سنا استفاده کنند.
سنا (cassia) یکی از معروفترین داروهای گیاهی است، سنا گیاهی است که بیشتر به شکل بوته ‌ای است و از برگ آن استفاده می‌ شود و بیشتر گونه‌های آن جهت درمان یبوست قابل استفاده است. برگ همه گونه‌ها به خاطر وجود ترکیباتی به نام «انتراکینون‌ها» تلخ است، گرچه می‌ توان این محلول تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد. بهترین زمان مصرف، شب هنگام است.

اما این گیاه نه تنها در درمان یبوست کاربرد دارد بلکه به دلیل به کار انداختن شکم، در اگزمای فصلی و رماتیسم بعنوان پاک‌کننده بدن از مواد زاید، در کوتاه مدت استفاده می گردد. گاهی در رژیم‌های لاغری نیز از این گیاه استفاده و سوء استفاده می شود!
میزان مصرف روزانه ی برگ سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است که می‌ توان بر روی آن حدود یک استکان آب ریخت و 10 دقیقه جوشاند، بعد آنرا صاف کرده و میل نمود.

توصیه ها
- در مصرف سنا نباید زیاده‌ روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد.
- همچنین نباید از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده می‌ گردد.
- بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن را قطع نماییم. مصرف بیش از اندازه همچنین منجر به اختلالات آب و املاح میگردد.

چه کسانی نباید از سنا استفاده کنند؟
- سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود.
- کسانی که مشکل انسداد روده دارند منع مصرف دارند،
- در التهاب دستگاه گوارش مثل ورم معده، ورم روده، روده تحریک‌پذیر ممنوع است.
- در بیرون‌زدگی مقعد و بواسیر مصرف سنا با دز کم و با احتیاط مجاز است چرا که تحریک شدید روده منجر به بیرون‌زدگی بیشتر مقعد و یا گیر افتادن بواسیر می‌شود.
- در رژیم های لاغری با توجه به محدودیت‌های غذایی توام باعث تشدید اختلالات آب و املاح می‌گردد لذا باید کوتاه مدت‌تر و با احتیاط مصرف گردد،
- در بیماران قلبی و کلیوی که نسبت به بقیه به تغییرات املاح و آب حساسییت بیشتری دارند سنا حتی در دوره‌های کوتاه مدت نیز توصیه نمی‌شود.
- در افراد مسن جدار روده ضعیف تر و احتمال وجود انسداد نسبی بیشتر است.
منبع : مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha