جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 413

سلامت نیوز- در سال‌های اخیر، نوشیدن زیاد آب یكی از رازهای برخورداری از سلامت عنوان شده است. امروزه در هر مجله یا حتی روزنامه‌ای می‌توان اخبار یا مقاله‌هایی با موضوعاتی از قبیل «نوشیدن آب و سلامت»، «آب‌درمانی» و «كاهش وزن با نوشیدن آب» پیدا كرد. اما آیا واقعاً برای سالم ماندن نیاز داریم كه روزانه هشت لیوان آب بنوشیم؟

چند لیوان آب بنوشیم؟

در حدود 75 درصد از وزن بدن انسان را آب تشكیل می‌دهد. از این میزان، حدود دو سوم در داخل سلول‌ها قرار گرفته است و بقیه در فضای بین سلول‌ها و داخل خون. آب محیط مناسبی برای فعل و انفعالات شیمیایی فراهم می‌كند. مواد غذایی در آب حل و منتقل می‌شوند. آب كمك می‌كند كه دمای بدن از طریق تعریق متعادل شود.

حدود دو درصد كاهش آب خارج سلولی باعث افت سطح انرژی تا بیست درصد می‌شود. این مثال تا حدود زیادی اهمیت آب را برای بدن نشان می‌دهد.
آب یكی از ضروری‌ترین نیازهای انسان برای ادامة حیات است. اگر از آب محروم شویم، فقط سه روز قادر به ادامة زندگی هستیم، درصورتی‌كه بدون غذا می‌توانیم در حدود سه هفته زنده بمانیم. در شرایط محرومیت از آب، بدن حداكثر تلاش خود را می‌كند تا آب باقی‌مانده را حفظ كند. در نتیجه، اگر فردی در دمای طبیعی باشد و فعالیت شدید هم نداشته باشد، ممكن است كه بیشتر از سه روز و حتی تا یك هفته هم زنده بماند.

اهمیت مصرف صحیح آب به این دلیل است كه هیچ منبع ذخیره‌ای برای این مادة حیاتی در بدن وجود ندارد.

هشت لیوان آب ضروری نیست

بدن انسان روزانه به‌طور متوسط در حدود یك تا یك‌ونیم لیتر آب از دست می‌دهد. اگر فردی فعالیت بدنی شدیدی داشته باشد و در نتیجه، میزان تعریق و تنفس او بیشتر از حالت طبیعی باشد، مقدار بیشتری آب هم از دست می‌دهد. بنابراین، ضروری نیست كه همیشه، بدون توجه به شرایط، مقدار مشخصی آب بنوشیم. بدن انسان در تنظیم میزان آب بدن بسیار ماهر و دقیق است. اگر به مقدار كافی آب ننوشید، بدن از طریق تغلیظ ادرار از دفع آب بیشتر جلوگیری خواهد كرد. ادرار تیره‌تر می‌شود و مغز به شما دستور می‌دهد كه آب بیشتری بنوشید.

نكتة دیگر وجود مقدار زیادی آب در سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و آب‌میوه‌های مصرفی روزانه است. در نتیجه، بخشی از نیاز روزانة بدن به آب از طریق خوردن این مواد تأمین می‌شود. بنابراین، اغلب افراد نیاز ندارند كه حتماً روزی هشت لیوان آب بنوشند.

ژیل گولدبرگ، متخصص تغذیة انجمن تغذیة بریتانیا، می‌گوید: «متأسفانه مجلات و روزنامه‌ها این تصور را در ذهن مردم جا انداخته‌اند كه تمام نیاز بدن به آب فقط از طریق نوشیدن آب تأمین می‌شود. اما این گفته هرگز مورد تأیید متخصصان تغذیه نیست. این انتخاب به سلیقة فردی و امكانات موجود تغذیه‌ای بستگی دارد.»
به اعتقاد متخصصان تغذیه، افرادی كه روزانه از گروه‌های مختلف غذایی استفاده می‌كنند و مرتباً میوه و سبزیجات تازه می‌خورند، نیازی به نوشیدن هشت لیوان آب در طول شبانه‌روز نخواهند داشت. زیرا میزان قابل توجهی آب در مواد مصرفی آنان وجود دارد و در نتیجه، كمتر دچار كم‌آبی می‌شوند.

حداقل آبی كه در طول شبانه‌روز از بدن دفع می‌شود، 500 میلی‌لیتر از راه ادرار و 700 میلی‌لیتر از طریق تنفس و تعریق است. بنابراین، به توصیة پزشكان، برای سالم ماندن باید روزانه حداقل 2/1 لیتر (پنج لیوان) آب بنوشیم. آب ماده‌ای حیاتی برای بدن انسان است، اما نباید در اینكه روزانه دقیقاً هشت لیوان آب بنوشیم وسواس به ‌خرج دهیم.

آب و كاهش وزن

البته نوشیدن میزان معقول و صحیح آب به افرادی كه قصد كم كردن وزن خود را دارند كمك می‌كند. ما به‌طور متوسط، ‌به ‌ازای هر 100 كالری دریافتی، در حدود نصف فنجان آب نیاز داریم. نوشیدن آب قبل از غذا باعث فریب خوردن مغز و القای احساس سیری می‌شود.

بدن از غذا انرژی تولید می‌كند. هنگامی كه به‌ جای خوردن غذا آب نوشیده شود، بدون تولید انرژی یا ذخیره‌سازی چربی، فرد سیر می‌شود و آب اضافی هم از بدن دفع خواهد شد بدون آنكه افزایش وزنی ایجاد كند. بنابراین، نوشیدن آب معده را پر می‌كند و تمایل فرد به مصرف غذا را كاهش می‌دهد و از این طریق به كاهش وزن كمك می‌كند.

* اگر از آب محروم شویم، فقط سه روز قادر به ادامة زندگی هستیم.

* تمام آب مورد نیاز بدن فقط با نوشیدن آب تأمین نمی‌شود.

 در سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و آب‌میوه‌های مصرفی روزانه مقدار زیادی آب وجود دارد.

 برخلاف تصور عموم، اغلب افراد نیاز ندارند كه حتماً روزی هشت لیوان آب بنوشند.

 نوشیدن آب به افرادی كه قصد كم كردن وزن خود را دارند كمك می‌كند.

 اگر پیش از غذا آب بنوشید، تمایل شما به خوردن غذا كاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha