دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 44039

سرفه می‌تواند از علت‌های مختلفی ناشی شود. اکثر سرفه‌ها ناشی از سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌باشند و معمولا حداکثر یک یا دو هفته طول می‌کشند. سرفه‌های مزمن معمولا بیشتر از چهار هفته طول می‌کشند و نمایانگر یک مشکل جدی مانند آسم، آلرژی، برونشیت و یا سینوزیت همراه با ترشحات داخل حلقی می‌باشند، ولی در هر حال علت آن هرچه باشد برای خود فرد و اطرافیان بسیار کلافه کننده است.

برای بهبود سرفه چه بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارمیسی، سرفه پاسخ طبیعی بدن است که گلو را از مخاط یا محرک های خارجی پاک می کند و ممکن است زمانی ایجاد شود که برخی غذاها راه های هوایی شما را مسدود کنند. سرفه می تواند حاد یا مزمن باشد. سرفه حاد کمتر از سه هفته و سرفه مزمن بیش از هشت هفته طول می کشد.

علل سرفه چیست؟

دلایل مختلفی برای سرفه وجود دارد و می تواند موقت یا دائمی باشد. برخی از علل شایع سرفه به شرح زیر است:

  • عفونت ها باکتریایی یا ویروسی
  • سیگار کشیدن
  • آسم و آلرژی
  • ذرات خارجی یا محرک ها
  • سرفه ناشی از دارو نظیر لیزینوپریل و انالاپریل

انواع سرفه چیست؟

  • سرفه خشک: سرفه خشک مخاط ایجاد نمی کند و می تواند به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد شود.
  • سرفه مرطوب : یک نوع سرفه مرطوب وجود دارد که به بیرون راندن مخاط از سیستم تنفسی شما کمک می کند. برخی از عفونت های حاد یا مزمن می توانند باعث سرفه مرطوب شوند.

اگر سرفه مرطوب دارید، نمی‌خواهید آن را سرکوب کنید زیرا مخاط عفونی باید خارج شود، اما می‌خواهید سرفه خشک خود را کاهش دهید، زیرا این سرفه خسته‌کننده است.

در اینجا، ما برخی از غذاها، گیاهان یا داروهای خانگی رایج را فهرست کرده ایم که سرفه های خشک و مرطوب را کاهش می دهند.

زنجبیل


زنجبیل یک درمان خانگی محبوب برای سرفه است و به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند. یک فنجان چای زنجبیل داغ می تواند سرفه و گلودرد آزار دهنده شما را کاهش دهد. زنجبیل حاوی ترکیبات خاصی است که رگ های خونی ریه ها را گشاد می کند و ماهیچه های صاف را شل می کند که منجر به باز شدن راه های هوایی می شود. برای تسکین سرفه می توانید زنجبیل تازه یا زنجبیل تازه رنده شده را در چای داغ برش دهید.

سیر


سیر می تواند به شما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. بهبودی سریع‌تر را تضمین می‌کند و همچنین مزایای سلامتی دیگری نیز دارد. اگر می توانید سیر خام بخورید یا می توانید آن را به سوپ مرغ خود اضافه کنید عالی است. سیر سرشار از ترکیباتی است که ایمنی را تقویت می کند، خواص دارویی دارد و می تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد.

عسل


عسل خواص درمانی بسیاری دارد، به ویژه در بهبود ناراحتی های تنفسی نقش مهمی را ایفا می کند دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است که ممکن است به کاهش شدت و مدت سرفه کمک کند. برای نتیجه بهتر، یک چای با دو قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه با آب کافی درست کنید. لیمو به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به افزایش انرژی شما کمک می کند.

زردچوبه


شیر زردچوبه یکی از درمان های خانگی معروف در هند برای تقریباً هر بیماری است. به عنوان یک درمان خانگی قوی برای گلودرد و سرفه شناخته می شود.

زردچوبه به دلیل وجود کورکومین در آن خاصیت درمانی بسیاری دارد . کورکومین به زردچوبه رنگ زرد می دهد و خاصیت ضدالتهابی دارد. زردچوبه سیستم ایمنی بدن و واکنش آنتی بادی فعال در برابر عفونت را تقویت می کند. برای تسکین سریع، مقداری فلفل سیاه به زردچوبه اضافه کنید.

لیمو


لیمو منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. لیمو به تقویت ایمنی کمک می کند و همچنین برای ترمیم DNA و تولید سروتونین ضروری است.

یک لیموترش تازه با آب گرم یا چای می تواند به شما در تسکین گلودرد و سرفه کمک کند.

اگر در فصل زمستان هستید و می توانید از پرتغال استفاده کنید، مصرف آن را فراموش نکنید زیراویتامین C بالایی دارد و به شما کمک می کند تا سریعتر خوب شوید.

آناناس

آناناس یک شفابخش قوی برای سرفه است. بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می شود و دارای خواص ضد التهابی و موکولیتیک (تجزیه مخاط) است.

این دو ویژگی بروملین، آناناس را به یک ماده غذایی عالی برای کمک به تسکین سرفه تبدیل می کند.

آب انار

انار تازه سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که برای مبارزه با ویروس ها مفید است و طول سرماخوردگی را تا 40 درصد کاهش می دهد. می توانید روزانه آب انار تازه بنوشید یا آن را در اسموتی یا چای گیاهی اضافه کنید.

چای

چای داغ (سبز، سیاه و معمولی) برای زمانی که سرفه یا سرماخوردگی دارید بهترین است. چای غنی از آنتی اکسیدان گلودرد شما را تسکین می دهد و مخاط بینی احتقانی شما را مایع می کند که به پاکسازی مجرای بینی کمک می کند.

همچنین ممکن است بخواهید چای بابونه را امتحان کنید، این چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. چای بابونه خواب را تقویت می کند و به محافظت از ایمنی شما کمک می کند.

تخمه کدو تنبل

کدو سرشار از روی است، ماده معدنی که بدن برای تقویت عملکرد گلبول های سفید به آن نیاز دارد. گلبول های سفید برای مبارزه با عوامل بیماری زا مانند ویروس آنفولانزا مهم هستند. می‌توانید آن‌ها را به تعداد انگشتان دست مصرف کنید یا حتی آن‌ها را روی سالاد بپاشید تا کمی ترد شود.

ماست های پروبیوتیک

بهترین گزینه برای مبارزه با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ماست های پروبیوتیک هستند.افرادی که ماست مصرف می کنند به طور کلی سالم تر هستند.

افرادی که به طور مداوم ماست های پروبیوتیک مصرف می کنند، نسبت به کسانی که فاقد پروبیوتیک در بدن خود هستند، توانایی بهبود سریعتر را دارند. آنها حتی علائم آنفولانزای شدیدتر را تجربه می کنند.

آبگوشت یا سوپ


سوپ یا آب مرغ یک غذای عالی برای خوردن در هنگام ابتلا به آنفولانزا است. بخار سوپ یا آبگوشت حرکت مخاط را از طریق بینی برای رفع احتقان تسریع می کند. یک سوپ سالم همچنین به کاهش التهاب کمک می کند. نوشیدن سوپ داغ سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. اگر مرغ نمی خورید، سوپ سبزیجات با طعم زنجبیل، سیر، زردچوبه و فلفل سیاه را انتخاب کنید.

آب سبزیجات

آنتی اکسیدان ها یکی از مواد مفید موجود در سبزیجات هستند و به تقویت ایمنی شما کمک می کنند. آب سبزیجات می تواند بهبودی شما را از بیماری هایی مانند آنفولانزا تسریع کند. هنگامی که علائم آنفولانزا از بین می رود، احتمالاً طعم خود را از دست می دهید و تمایلی به خوردن غذاهای جامد ندارید. یک لیوان آب سبزیجات بهترین راه حل برای شماست. شما می توانید سبزیجاتی مانند هویج، کلم پیچ که به دلیل خواص ضد ویروسی خود شناخته شده است استفاده کنید.

ساندویچ بوقلمون

سرفه و سرماخوردگی بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد و شما را ضعیف می کند. خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین به شما کمک می کند تا سلامتی خود را دوباره به دست بیاورید. ممکن است در هنگام بیماری اشتهای خود را از دست بدهید، اما داشتن تغذیه سالم برای بهبود شما بسیار مهم است. یک ساندویچ بوقلمون بلوک های سازنده پروتئین ضروری را که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آنفولانزا به آن نیاز دارد، در اختیار شما قرار می دهد.

موز

خوردن موز زمانی که از سرفه، سرماخوردگی و سایر مشکلات مانند حالت تهوع یا استفراغ رنج می برید، به خلاص شدن از شر این بیماری ها کمک می کند. موز بخشی از BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست)، یک نوع رژیم غذایی است که برای افرادی که از سرفه، سرماخوردگی و بیماری های معده رنج می برند توصیه می شود. موز سرشار از مواد مغذی و کربوهیدرات‌های سریع الاثر با محتوای فیبر محلول است.

کیوی

کیوی غیرطبیعی به نظر می رسد اما یکی از بهترین غذاها برای تسکین سرفه است. آزمایشی که در بزرگسالان مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا انجام شد، نشان داد که مشکلات گلودرد در افرادی که کیوی می‌خورند در یک روز برطرف می‌شود. ریزمغذی های موجود در کیوی باعث افزایش غلظت گلبول های قرمز تقویت کننده ایمنی در گلبول های قرمز می شود.

بادام

بادام دارای خواص پیشگیرانه و درمانی برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. پوست بادام حاوی پلی فنول ها است، یک ترکیب مبارزه کننده با بیماری که به افزایش حساسیت گلبول های سفید خون کمک می کند و باعث می شود تا به طور موثر و سریع با ویروس ها مبارزه کنند.

به گفته محققان، حتی پس از هضم بادام، اثرات این تقویت کننده ایمنی برای مدتی طولانی باقی می ماند.

زنجبیل

بسیاری از مردم می دانند که زنجبیل یک درمان خانگی ثابت شده برای تهوع و معده درد است، اما التهاب را نیز کاهش می دهد. می توانید زنجبیل تازه را تکه تکه کرده و به عنوان چای دم کنید یا زنجبیل یا پودر زنجبیل تازه رنده شده را به غذاها اضافه کنید. یکی از ساده ترین راه های مصرف زنجبیل، نوشیدن آب زنجبیل است.

هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است، آنتی اکسیدانی که عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که برای ایمنی بسیار مهم است. هویج یکی از بهترین منابع بتاکاروتن در کنار سایر میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ از جمله سیب زمینی شیرین، طالبی، کدو حلوایی و انبه است.

ویتامین های مفید برای درمان سرفه

در درمان سرفه‌هایی که علت آلرژی و حساسیت دارند باید مواد آلرژن و حساسیت‌زا از معرض بیمار دور شود تا به تخفیف علائم کمک کند. گاهی اوقات سرفه‌ها ممکن است در اثر برونشیت مزمن در افراد سیگاری بروز کند. در این نوع سرفه‌ها پرهیز غذایی تاثیری ندارد. تک سرفه‌های خشک معمولا آلرژیک هستند، در حالی که سرفه‌های خلط آور مربوط به مشکلات ریه و بیماری سینوزیت می‌شوند، ولی به هر حال با تقویت سیستم ایمنی می‌توان از بروز بیماری، آلرژی و عفونت در بدن کاسته و در نتیجه سرفه را کاهش داد.



ویتامین D

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد و در بدن ذخیره می‌گردد و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. ثابت شده است که ویتامینD در عملکرد مناسب سیستم مخاطی موجود در ریه‌ها تاثیرگذار است و در صورت کمبود آن در بدن سرفه تشدید می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

تحقیقی در دانشگاه تورین نشان داده است که کمبود ویتامین B12 منجر به سرفه‌های مزمن می‌گردد. این ویتامین محلول در آب بوده و در تشکیل سلول‌های خونی و عملکرد بهینه سیستم مغز و اعصاب تاثیرگذار است.
در افرادی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند سرفه‌های مزمن به دلیل ایجاد حساسیت زیاد در نایژه‌ها و افزایش عوامل التهابی ایجاد می‌شود و این مورد باید در درمان سرفه‌های بدون علت در نظر گرفته شود. در صورتی که سلول‌های ایمنی بدن عملکرد مناسب نداشته باشند، ضعف و عفونت باعث تشدید سرفه خواهد شد.
سایر ویتامین‌های گروه B هم در درمان سرفه موثر می‌باشند. ویتامین B از دسته ویتامین‌هایی می‌باشد که برای مقابله بدن در برابر بیماری‌ها ضروری است. میوه‌جات و سبزیجات تازه از منابع غذایی سرشار این ویتامین‌ها می‌باشند. منابع غذایی دیگر این ویتامین جگر، دانه‌های کامل و شیر و لبنیات می‌باشند. به منظور تامین مقدار کافی این ویتامین لازم است از مصرف غذاهایی که از جذب این ویتامین جلوگیری می‌کنند، اجتناب شود (مانند شکر). غذاهای حاوی شکر و کربوهیدرات فراوان از طریق تحریک لایه‌های داخلی مری نیز باعث تشدید سرفه و بدتر شدن شرایط می‌شوند.


ویتامین A و آهن

مصرف آهن و ویتامین A در کاهش میزان عفونت‌ها بسیار مهم می‌باشد. در یک مطالعه نشان داده شده است که استفاده از مکمل‌های این دو ماده مغذی باعث افزایش قوای ایمنی کودکان در سنین مدرسه و کاهش میزان عفونت‌های ریوی و سرفه شده است. از منابع ویتامین A می‌توان به سبزیجات برگ سبز، زرده تخم مرغ و کره اشاره نمود.

ویتامین C

از آنجایی که علت اکثر سرفه‌ها سرماخوردگی می‌باشد، مصرف ویتامین C می‌تواند در کنترل آن نقش داشته باشد. این ویتامین یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که در کاهش خطر ذات‌الریه نقش مهمی‌ دارد، بنابراین مصرف غذاهای سرشار از ویتامی‍ن C در کنترل سرفه موثر است.
ویتامین C در کنترل سرفه‌های ناشی از آلرژی هم موثر می‌باشد و مصرف این ویتامین باعث بهبود علائم آلرژی می‌شود، زیرا ویتامین C دارای خاصیت آنتی‌هیستامینی می‌باشد. منابع مهم این ویتامین انواع مرکبات، فلفل و سیب زمینی می‌باشند.

روی

این عنصر معدنی اخیرا به داروهای ضد سرفه و شربت‌های گلو اضافه شده است. این عنصر نقش مهمی ‌در بهبود زخم و تقویت سیستم ایمنی دارد و در کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی بسیار موثر است.

دمکرده‌ها، جوشانده‌ها و عصاره‌های گیاهی

برخی از قطره‌های مخصوص تخفیف سرفه حاوی عصاره‌های گیاهی مانند اکالیپتوس، نعنا و آویشن می‌باشند. این قطره‌های گیاهی از طریق افزایش بزاق باعث توقف سرفه می‌شوند.
با مصرف دمکرده‌ها و جوشانده‌های گیاهی می‌توان سرفه را کنترل نمود. جهت تهیه این جوشانده‌ها باید 2-1 قاشق چایخوری از گیاه را در یک فنجان آب جوش برای مدت مشخصی خیساند تا عصاره آن خارج شود. اگر گیاه به شکل ریشه باشد، به مدت 15 دقیقه، اگر دانه باشد 15-10 دقیقه و در صورتی که برگ باشد 10-3 دقیقه کفایت می‌کند. سپس مواد جامد را جدا کرده وجوشانده مصرف شود. روزانه می‌توان به میزان 4-3 لیوان از این جوشانده‌ها مصرف نمود.

یکی از گیاهان مورد استفاده در درمان سرفه، آویشن می‌باشد. این گیاه بوی بسیار مطبوع و مزه تندی دارد و یکی از گیاهان زیبا و معطر است که در اکثر مناطق معتدل می‌روید. این گیاه داروی بسیارخوبی برای دستگاه تنفسی و بیماری‌هایی از قبیل زکام، برونشیت، آسم وگریپ می‌باشد. مواد موثر آویشن خلط‌آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سرفه بعد از غذا

گاهی اوقات سرفه بعد از مصرف غذا رخ می‌دهد. این حالت معمولا در مبتلایان به آسم بیشتر مشاهده می‌شود و بعد از مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ، سویا، ماهی و بادام زمینی به این حالت دچار می‌شوند. بهتر است این افراد از مصرف اینگونه غذاهای تحریک کننده خودداری کنند. گاهی اوقات در افراد مبتلا به رفلاکس مری و معده بعد از صرف غذاهای حجیم مشکل سرفه ایجاد می‌شود. در این مورد توصیه می‌شود که غذاها در حجم کمتر و دفعات بیشتر استفاده شوند.



توقف سرفه در کودکان

سرماخوردگی و آلرژی در کودکان منجر به بروز سرفه می‌شود. این سرفه‌ها در طول شب تشدید می‌شوند و اگر درمان نشوند، باعث دردهای قفسه سینه و یا زخم شدن گلو می‌گردند. برای آرام کردن سرفه کودکان باید از شربت‌های مخصوص ضد سرفه استفاده نمود. همچنین استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن هوا به آرام کردن سرفه کمک می‌نماید. دور نگه داشتن کودک از دود سیگار، آلودگی هوا وگرد و غبار که باعث تشدید سرفه می‌شوند، نیز مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha