درحالی كه سال گذشته به‌ ویژه پایان سال 90 بیماران كلیوی با كمبود داروی راپامیون مواجه شده‌ بودند، رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی گفت: با وجود تلاش‌های وزارت بهداشت داروی راپامیون پس از تعطیلات نوروز نیز توزیع نشده است علاوه برآن داروی پروگراف در یك هفته اخیر در اختیار بیماران قرار نگرفته است.

انتقاد رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی: داروی «راپامیون» در سال جدید هنوز توزیع نشده است
سلامت نیوز : مصطفی قاسمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: به موقع مصرف نكردن داروی راپامیون ممكن است به پس زدن كلیه پیوندی بینجامد. در آغاز سال جدید نیز هلال احمر برای كاهش كمبود دارو در تهران،‌ مازاد راپامیون را از شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و مشهد جمع‌آوری كرد و به تهران اختصاص داد.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی در ادامه تصریح كرد:‌ مسئولان قول داده‌اند تا پایان خرداد ماه داروهای بیماران كلیوی مانند راپامیون را تامین كنند بنابراین دو ماه دیگر دوباره با مشكل كمبود دارو مواجه می‌شویم این در حالیست كه تعداد بیماران كلیوی مشخص است و سالانه با 20 درصد افزایش سهمیه دارو، مسئولان می‌توانند داروهای آنان را تامین كنند.وی در ادامه با اشاره به بیماران كلیوی تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر گفت: بسیاری از این بیماران مدت‌هاست تحت نظر پزشكانی خارج از منطقه و استان محل زندگی خود هستند اما آنان در حال حاضر باید پس از انجام آزمایش‌، نزد پزشك محل سكونت خود بروند و در صورت تایید او به پزشكان استان‌های دیگر ارجاع داده شوند.

قاسمی افزود: این كار باعث تحمیل هزینه‌هایی به بیماران شده است البته ما از مسئولان بیمه روستاییان و عشایر درخواست كرده‌ایم كه با توجه به وضعیت خاص بیماران كلیوی آنان را از سیستم ارجاع معاف كنند.رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی با گله‌مندی از وزارت رفاه اظهار كرد: وزارت رفاه تعهداتی به دولت و مردم دارد. اما به این به تعهدات خود كامل عمل نمی‌كند. طبق مصوبه وزارت رفاه داروهای بیماران دیالیزی باید رایگان در اختیار آنان قرار گیرد اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد.وی افزود: پس از پیگیری‌های ما، مسئولان وزارت رفاه اعلام كرده‌اند كه این موضوع باید در شورای عالی بیمه مطرح شود تا بتوانند بسته دارویی جدیدی را برای بیماران دیالیزی در نظر بگیرند.

قاسمی در ادامه اظهاركرد: هر ساله داروهای جدیدی برای درمان بیماران وارد بازار می‌شود اما این داروها را صندوق‌‌های بیمه یاتحت پوشش قرار نمی‌دهند یا بسیار دیر این كار را انجام می‌دهند اما با توجه به آن‌ كه این داروها در كشورهای دنیا ثبت و از آنها در جهت بهبود و پیشگیری از بیماریها بهره برده می‌شود، لازم است در ایران نیز زمینه استفاده از این داروها فراهم شود.وی با بیان اینكه لازم است بسته دارویی بیماران كلیوی بازنگری اساسی شود، گفت: در گذشته چهار قلم داروی این بیماران در بسته دارویی قرار داشت اما در حال حاضر نه تنها وزارت رفاه داروهای جدیدی را به این بسته نیافزوده است بلكه این چهار قلم دارو را نیز به رایگان در اختیار بیماران قرار نمی‌دهد.رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی افزود: اگر بتوان از پیشرفت بیماری مبتلایان به عوارض كلیوی پیشگیری كرد به عنوان نمونه امكانات دیالیز مناسبی را برای بیماران دیالیزی فراهم كرد آنان به بستری شدن به مدت طولانی احتیاج پیدا نمی‌كنند در نتیجه هزینه‌های صندوق‌های بیمه كاهش می‌یابد. بنابراین پوشش بیمه‌ای داروهای جدید بیماران كلیوی در درازمدت به نفع صندوق‌های بیمه‌ خواهد بود.

قاسمی تاكید كرد: حل مساله پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران كلیوی نیازمند كارگروهی است و لازم است در این زمینه كارگروه تخصصی تشكیل شود البته باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود كه تصمیم‌های این كارگروه در اجرا با مشكلی مواجه نشود.وی افزود: در حال حاضر سیاست‌های صندوق‌های بیمه، چندگانه است. به عنوان نمونه داروی «اریتروپویتین» را یك بیمه رایگان و بیمه دیگری نقدی حساب می‌كند.رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی با اشاره به تعداد دستگاه‌های دیالیز در كشور اظهار كرد:‌ با كمبود دستگاه دیالیز در كشور مواجه هستیم و وزارت بهداشت باید برنامه ریزی لازم را برای خرید دستگاه دیالیز انجام دهد.

قاسمی در پایان گفت: سه سال قبل قرار بود هزار دستگاه دیالیز وارد كشورشود. این در حالیست كه به گفته مسئولان هنوز حدود 700 دستگاه در گمرك است. با توجه به گذشت سه سال در صورت ورود همه این دستگاه‌ها به مراكز درمانی، همچنان با كمبود دستگاه دیالیز مواجه هستیم چرا كه از سه سال قبل تاكنون تعداد بیماران دیالیزی افزایش یافته است. در این شرایط نتوانسته‌ایم همگام با افزایش تعداد بیماران، دستگاه‌های دیالیز را تامین كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha