دبیر انجمن علمی داروسازان كشور گفت: نحوه مصرف دارو در كشور و توجه به مصرف به موقع دارو در سودهی داروخانه‌ها و میزان مصرف صحیح دارو رابطه مستقیمی دارد.

دكتر واقفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: هم اكنون 8 هزار و 985داروخانه در كشور ما مشغول به كارند كه حدود 12 هزار و 750 داروساز كشور در این شاخه اشتغال دارند و بار اصلی را در اثرگذاری بر سیستم سلامت كشور بر عهده دارند.
وی گفت: این شاخه از حرفه داروسازی منتقل كننده ماحصل پروتكل درمان به بیمار و عامل اصلی تبلیغ و ترویج و ارتقاء یا تنزل منزلت و شأن دارو درمانی در كشور است.
واقفی تصریح كرد: هم اكنون فروش سالانه داروهای خارجی، 8 میلیارد و 336 میلیون 767 هزار ریال و واردات دارو 3 میلیارد 674 میلیون و 723 هزار ریال است.
دبیر انجمن علمی داروسازان كشور ادامه داد: در كل كشور معادل 2 میلیارد و 606 میلیون و 666 هزار ریال نسخه صادر می شود كه بهای میانگین فروش هر نسخه 22 هزار و 309 ریال می باشد که بر حسب وجود انواع داروهای داخلی و خارجی، نسخه‌ها متفاوت است.
همچنین دكتر مژدهی عضو شورای عالی داروخانه‌ها به خبرنگار ما گفت: برای داروخانه‌ها طبق محل و شرایط كاری از قبیل روزانه یا شبانه بیمارستانی، نوع و میزان داروهای قابل عرضه و میزان فروش متفاوت است.
وی تصریح كرد: افزایش مصرف دارو و مصرف داروی بدون تجویز پزشك، تأثیر چشمگیری در سلامت و كیفیت زندگی مردم دارد كه هم اكنون بهترین رویكرد موجود می‌تواند منطقی شدن قیمت داروها باشد.
دكتر مژدهی تأكید كرد: پیروی نكردن از پروتكل‌های درمانی صحیح و افزونی مصرف دارو بدون نظر پزشك، معضلی برای سلامت زندگی مردم و اقتصاد جامعه دارویی بوده، ضمن اینکه نحوه تأثیر كاهش سود دهی داروخانه‌ها و كاهش سیستم انگیزش داروساز و داروخانه دار در رشد بی رویه مصرف دارو تأثیر مستقیم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha