سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 49738

داروخانه‌ها را می‌توان تنها مراکزی دانست که در عرصه دارو بدون واسطه با مردم در ارتباط هستند و از نزدیک مشکلات آن‌ها را در زمینه تهیه دارو مشاهده می‌کنند، پس شاید کسی که ریاست یکی از مهم‌ترین داروخانه‌های شبانه روزی تهران را بر عهده دارد بتواند تصویر درستی درباره وضعیت بازار داروی کشور رسم کند.

کمبود حدود ۲۵ قلم دارو در ماه گذشته
سلامت نیوز : دکتر خیراله غلامی در گفتگو با سینانیوز به برخی از مشکلات دارو در کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند قیمت داروست. دارو‌ها نسبت به گذشته خیلی گران شده‌ و فرانشیزی که مردم باید پرداخت کنند حتی اگر بیمه هم باشند برای آنان سنگین است چه برسد به افرادی که بیمه ندارند. به خصوص دارو‌های تخصصی و فوق تخصصی و داروهای ضد سرطان قیمت کمرشکنی دارند».

وی ادامه داد: «نحوه عرضه دارو در شهر تهران خیلی بهتر شده است که دلیل آن افزایش تعداد داروخانه‌ها است. تقریبا در هر منطقه‌ای داروخانه خصوصی و شبانه روزی وجود دارد به نحوی که مردم دسترسی خوبی به دارو دارند.» دکتر غلامی در خصوص داروهای تقلبی یادآور شد: «در بسیاری از کشور‌ها به دلیل وجود افراد سودجو، داروی تقلبی در سیستم سلامت کشور وجود دارد، مشابه دارو را تولید و در بازار به فروش می‌رسانند ولی در کشور ما دارو تقلبی نسبت به سایر کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی و آفریقایی کمتر است.»

شناسایی ۴ قلم داروی تقلبی
وی افزود: «سیستم بسته توزیع دارو چند سالی است که در کشور شکسته شده است، در ابتدای کار ۶ شرکت پخش وجود داشت و همه دارو‌ها از کارخانه‌ها به این شرکت‌ها که دولتی بودند منتقل و توزیع می‌شد ولی در چند سال گذشته شرکت‌های خصوصی نیز اضافه شده‌اند و تعداد این شرکت‌ها افزایش یافته است که این عامل دلیلی بر امکان وجود داروهای تقلبی است و تاکنون ۴ قلم داروی تقلبی شناسایی شده‌اند.» به گفته استاد دانشکده داروسازی، داروهای تقلبی معمولا داروهای گران قیمتی هستند که افراد سود جو می‌خواهند از طریق آن به سود برسند. دکتر غلامی همچنین با اشاره به فروشندگان دارو در ناصر خسرو یادآور شد: «افراد متخلف در ناصر خسرو چند دسته هستند یکی دارو را می‌خرد و به فروش می‌رساند و دیگری در کار ساخت داروهای تقلبی است. به همین دلیل مردم باید آگاه باشند تا از مکان‌های مطمئن مانند داروخانه‌ها دارو تهیه کنند و از ناصر خسرو دارو تهیه نکنند. در واقع دارویی که از طریق سیستم شبکه‌ای توزیع به دست مصرف کننده برسد احتمال تقلبی بودن آن بسیار کم است.»

بازار سیاه نتیجه کمبود دارو در کشور
رئیس انجمن داروسازان بالینی در خصوص بازار سیاه دارو عنوان کرد: «هر وقت دارویی در داروخانه وجود نداشته باشد مردم در بازار سیاه به دنبال آن می‌گردند. برای مثال در اردیبهشت ماه با کمبود حدود ۲۵ قلم دارو مواجه بودیم، از جمله داروی ضد سرطان، داروی اعصاب و داروهای مختلف گران قیمت. همین موضوع باعث می‌شود بیماران در بازار سیاه به دنبال دارو باشند، در واقع افرادی که این اجناس را خریداری می‌کنند به ریسک بزرگی دست می‌زنند چرا که بسیاری از این دارو‌ها تقلبی هستند.» رئیس انجمن داروسازان بالینی درادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از ۹۶ درصد داروی تولید شده در ایران از نظر فرمولاسیون و مواد اولیه ایرانی هستند تاکید کرد: «ما ادعا می‌کنیم که ۹۶ درصد دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند و فرمولاسیون و دانش کلیه داروهایی که مردم مصرف می‌کنند در ایران وجود دارد ولی درباره اینکه ماده اولیه از کجا تهیه می‌شود و چه مقدار از این ماده اولیه در داخل ساخته شده اطلاعاتی در دست نیست اما به هر حال می‌توانیم اعلام کنیم درصد بسیار بالایی از دارو‌ها را خودمان فرموله می‌کنیم.

تاثیر منفی هدفمندی یارانه‌ها بر خدمات دهی داروخانه‌ها
رئیس انجمن داروسازان بالینی به تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر نحوه ارائه خدمات دارویی اشاره کرد و گفت: «هدفمندی یارانه‌ها هزینه ما را افزایش داده است. وقتی درآمد جایگزینی وجود نداشته باشد، کیفیت عرضه خدمات پایین می‌آید. همچنین کارخانه‌های داروسازی به دلیل اینکه اجازه افزایش قیمت به آنان داده نشده با مشکل مواجه شده‌اند. از طرفی هزینه آب و برق داروخانه‌ها و کارخانه‌های داروسازی چندین برابر شده است که این عامل برنحوه تولید و ارائه خدمات تاثیر منفی خواهد داشت.»

در ایران مافیای دارو وجود ندارد
دکتر غلامی نقش مافیای دارو را در کشور را رد کرد گفت: «اعتقاد دارم که در ایران مافیای دارو وجود ندارد همه تولید کنندگان و وارد کنندگان به دنبال خدمت هستند یک عده توان بیشتری دارند و یک عده به دلیل توان کم مافیای دارو را مطرح می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha