یك فوق تخصص گوارش كودكان در یزد با بیان اینكه كولیك نوزادی درمان خاصی ندارد، گفت: فرزندان مادران مضطرب بیشتر به كولیك (نفخ روده) دچار می‌شوند.

سلامت نیوز :دكتر "وجیهه مدرسی" در گفت‌وگو با (ایسنا) - منطقه یزد، اظهار كرد: به نفخ روده نوزادان،كولیك شیرخوارگی گفته می‌شود و از روز پانزدهم پس از تولد آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: كولیك یا نفخ روده نوزاد به مواردی گفته می‌شود كه نوزاد با شیرمادر و یا شیرخشك‌ تغذیه شود و مشكلی به لحاظ وزن‌گیری و یا نحوه دفع مدفوع و یا حتی استفراغ شدید نداشته باشد. از 15 روزگی به بعد نوزاد حدود 3 ساعت در روز و دست‌كم 3 بار در هفته به دل دردهای عصرگاهی دچار می‌شود.این فوق تخصص گوارش كودكان افزود: چون این دل دردها ناشی از تكامل ناكافی دستگاه گوارش نوزاد و پدیده‌ای طبیعی است از این‌رو تلاش‌های اولیه نظیر در آغوش گرفتن، دمر كردن و استفاده از داروها برای برطرف كردن دل درد تاثیر چندانی ندارد.

مدرسی با اشاره به روند رو به تكامل دستگاه‌های مختلف بدن نوزاد از جمله دستگاه گوارش هم‌زمان با رشد، گفت: با رشد كودك حركات دستگاه گوارش نیز تكامل می‌یابد.وی تصریح كرد: حركات دودی(موجی) دستگاه گوارش از بخش‌های فوقانی آغاز و تا مقعد ادامه دارد. این در حالی است كه البته همیشه حركات دودی در نوزادان نیست و توقف در حركات دودی و سبب قولنج در نوزاد می‌شود بدین معنا كه گاز و هوا در محلی تجمع می‌یابد و سبب آغاز دل درد در نوزاد می‌شود.یك فوق تخصص گوارش كودكان خاطرنشان كرد: گریه، نخستین واكنش كودك به دل درد است كه در این حالت به علت باز بودن دهان، هوا بلع می‌شود كه خود به تشدید دل درد كمك می‌كند.

دكتر مدرسی در خصوص بهبود نفخ روده در نوزادان گفت: غالباً در 3 تا 4 ماهگی بتدریج دستگاه گوارش تكامل یافته و این دردها بهبود می‌یابد.وی با تاكید به مراجعه پزشك بدنبال بروز عارضه دل درد در نوزادان ادامه داد: چنانچه پزشك پس از بررسی و معاینه برای نوزاد تشخیص كولیك را گذاشت این عارضه به درمان خاصی نیاز ندارد.این فوق تخصص گوارش كودكان افزود: دل‌درد می‌تواند به علل دیگری چون تنگی محل خروجی معده، ریفلاكس و یا اختلال در دفع باشد كه باید زیر نظر پزشك درمان شود. در مواردی نیز دل‌دردهای نوزاد علت گوارشی ندارد كه باید پزشك بررسی كند.

دكتر مدرسی در خصوص اقدامات مادر برای تسكین و كاهش شدت دل درد گفت: چون در شیر مادران مضطرب ماده‌ای ترشح می‌شود كه اضطراب و گریه نوزاد را در پی دارد از این‌رو فرزندان مادران مضطرب بیشتر به عارضه كولیك دچار می‌شوند.وی توصیه كرد وقتی مادر با تشخیص پزشك از ابتلاء نوزاد به عارضه كولیك مطمئن شد اصراری به تجویز داروهای مسكن نداشته باشند.یك فوق تخصص گوارش كودكان با بیان اینكه برخی داروها بر روی هوش نوزاد تاثیرگذارست، ادامه داد: مادران با توجه به توصیه‌ پزشكان باید نوزادان را در آغوش نگه داشته و از اضطراب خود بكاهند.

دكتر مدرسی افزود: نوزاد در هنگام كولیك به حركات هماهنگ و ظریفی مانند تكان ملایم در گهواره نیاز دارد. در مواردی هم آب جوشیده ولرم بدون افزودن هر گونه شیرینی سبب افزایش حركات دستگاه گوارش و بهتر شدن دل درد نوزاد می‌شود.وی یادآور شد: مادر می‌تواند نوزاد را به شكم بخواباند كه البته شیرخواران زیر سه ماه نباید طولانی مدت در این وضعیت باشند. در بهترین حالت شیرخوار باید در آغوش مادر به شكم نگه‌داشته و از مصرف خودسرانه مسكن‌ها خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha