بدیهی است که هم مردان و هم زنان می‌توانند حسود باشند، اما حسادت در مردان، به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند ممکن است مُخِل ارتباط آنان با زنان شود. آنچه در اینجا بحث خواهیم کرد، حسادت معمولی ضعیف نیست که در روابط عاشقانه زن و شوهر وجود دارد، بلکه حسادت بیمار گونه‌ای است که برخی مردان به آن مبتلا هستند.

وقتی مردان حسود می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مریج، هر از گاهی از خواهر و برادر و یا اطرافیان خود می‌شنویم که چگونه حسادت دیوانه‌وار مردی منجر به حوادث تلخ و وحشتناک می‌شود. یکی از پارادوکس‌های حسادت در مردان که می‌توان آن‌را مشاهده کرد، این است که مردان حسود به اندازه‌ای اعتماد به نفس دارند که وقتی زنی را به دست می‌آورند، هر کاری که از دست‌شان بر می‌آید انجام می‌دهند تا آن زن همیشه با او باشد. بله ممکن است تا اینجای امر کاملا طبیعی به نظر برسد، اما این افراد هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و حتی صحبت کردن همسرشان را با دوستان و ارتباط او را با خانواده خودش نیز محدود می‌کنند.

غیرت متفاوت از این حسادت و ترس بیش از اندازه است. رفتار بیمار گونه این مردان موجب می‌شود که حتی آنان به افکار و اندیشه‌های همسر خود نیز حسادت کنند. گاهی به نظر می‌رسد که مردان حسود بیش از حد غیرتی هستند، ولی این دو مقوله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. در اینجا نشانه های حسادت مردانه را بررسی می کنیم.

نشانه هایی از حسادت پنهان مردانه

حسادت می تواند رفتار مرد را تغییر دهد حتی اگر او سعی کند آن را از شما پنهان کند. گاهی اوقات ممکن است یک مرد حتی بدون اینکه خودش متوجه باشد نشانه هایی از حسادت از خود بروز دهد.

نسبت به قبل کنجکاوتر شده است

معمولاً وقتی به او می گویید که با دخترها رفت و آمد داشته اید، حرکتی از خود نشان نمی دهد؛ اگرچه او سعی می‌کند از ترس شما جلوگیری کند، اما نمی‌توانید متوجه شوید که وقتی این چیزها را به او می‌گویید، در نهایت حرف شما را باور نمی‌کند یا خیر.در ادامه ی گفت و گو مکالمات شما شبیه به یک بازجویی پیش می رود.

به پاسخ های شما انعکاس متفاوتی نشان می دهد

وقتی مردی از شما سوال می پرسد که روز شما چگونه سپری شده و کجا بوده اید، یکی از نشانه های حسادت او این است که دیگر ممکن است پاسخ های شما را واقعی در نظر نگیرد.

هنگامی که او به طور ناگهانی شکاک و کنجکاو می شود، شما اطلاعات بیشتری درباره روز خود به او می گویید و احتمالاً جزئیات بیشتری را از شما می خواهد، ممکن است به این دلیل باشد که او حسادت می کند.

وقتی مرد دیگری را تحسین می کنید عصبانی می شود

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص حسادت یک پسر این است که بررسی کنید وقتی در حضور او درباره مردان دیگر صحبت می‌کنید، چگونه واکنش نشان می‌دهد.

آیا او سعی می کند به شما اشاره کند که چگونه ممکن است بیش از حد واکنش نشان داده باشید؟ آیا او با خونسردی به مکالمه گوش می دهد و سعی می کند بلافاصله موضوع را تغییر دهد؟ اینها می تواند برخی از نشانه های حسادت او باشد.

با هر مردی که تعریف کنید رقابت می کند

  • "این مرد خوب لباس می پوشد."
  • بله، او این کار را می کند. می‌دانی که من هم همینطور هستم، درست است؟

آیا وقتی به ویژگی‌های خوب مردان دیگر اشاره می‌کنید، سریع به شما یادآوری می‌کند که ویژگی‌های مشابهی دارد؟ این کار او می‌تواند به خاطر حسادتش باشد.

سعی می کند حسادت شما را برانگیخته کند

تمایل یک مرد حسود برای ایجاد همین احساس در شما معمولاً یک عمل بازتابی است. یکی از نشانه هایی که او حسادت می کند اما آن را پنهان می کند این است که سعی می کند احساس حسادت شما را تحریک کند.

ممکن است متوجه شوید که او به طور ناگهانی در جایی که شما هستید پیدا می شود و او تلاش بیشتری می کند تا خوب به نظر برسد، حتی زمانی که می خواهید با گروه معاشرت کنید.

مردی حسود در مورد این صحبت می‌کند که چگونه همه خانم‌ها در هر فرصتی دور او جمع می‌شوند و به نظر می‌رسد او هر کاری را که شما انجام می‌دهید انجام می دهد.

بنابراین، اگر با شخص دیگری قرار ملاقات بگذارید، او هم همین کار را می کند.

وقتی از زندگی عاشقانه اش می پرسی حالت تدافعی می گیرد

حالت تدافعی نشانه دیگری است که باید به آن توجه کرد. وقتی از او می‌پرسید که آیا در حال حاضر کسی را می‌بیند، چگونه پاسخ می‌دهد؟

وقتی یک پسر علاقه ای ندارد، ممکن است به روشی که برای او عادی است پاسخ دهد. بنابراین، اگر او دوست داشته باشد که نقش بازی کند، احتمالاً به طور همزمان مقداری طنز را با جملات خود به کار می برد. با این حال، آیا هر زمان که در مورد زندگی عاشقانه‌اش می‌پرسید، احساس می‌کنید که در حالت «دفاعی» قرار می‌گیرد؟ که می تواند یکی از نشانه های حسادت او باشد.

او همیشه می خواهد وارد عمل شود

وقتی پسری حسادت می‌کند، معمولاً تمام تلاشش را می‌کند تا وارد عمل شود و در کارهایی که انجام می دهید به شما کمک کند. تا آنجا که به او مربوط می شود، او دوست دارد شما بدانید که او همیشه در کنار شما خواهد بود.

هنگامی که ماشین شما در یک مکان خراب می شود به او زنگ بزنید و او احتمالاً در راه است تا به شما کمک کند یا راننده ای را بفرستد تا شما را بیاورد.

او از این ایده لذت می برد که می تواند کسی باشد که در طول روز به شما کمک کند و شما را تنها نگذارد.

او شما را بیشتر از قبل چک می کند

در ابتدا، او احتمالاً راضی بود که فقط چند بار در هفته با شما صحبت کند. با این حال، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی مردان حسود این است که ببینید او چند بار شما را چک می‌کند.

او بیشتر و بیشتر شما را چک خواهد کرد؛ اگرچه او ممکن است سعی کند اعمال خود را با شوخ طبعی و هر تاکتیک دیگری که می تواند حسادتش را پنهان کند، مخفی نگه دارد، اما هنوز این واقعیت را تغییر نمی دهد که ممکن است حسادت کند.

از دوستانتان درباره شما سوال می پرسد

یکی از نشانه های حسادت او این است که ممکن است سعی کند با دوستان شما ارتباط برقرار کند تا از آنها اطلاعات کسب کند.

معمولاً، سؤالات ممکن است حول محور اتفاقاتی که بین شما و یک پسر خاص در حال رخ دادن است باشد. انجام این کار یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد یک پسر به پسر دیگری حسادت می کند.

شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کند

او همه پست های شما را دوست دارد. او هر بار که عکسی در اینستاگرام می‌اندازید نظر می‌دهد. چیزی که این موضوع را بدتر می کند این است که او احتمالاً قبل از این زمان حتی در رسانه های اجتماعی فعال نبوده است اما با فعالیت شما در اینستاگرام، معمولا اولین نفری است که شما را زیر نظر دارد.

سعی می کند گوشی شما را چک کند

یک مرد حسود سعی می کند پیام های شما و چت های رسانه های اجتماعی را بخواند. گزارش ها به اثرات نامطلوب تلفن های همراه بر اعتماد بین زوج ها اشاره می کنند، زیرا ممکن است مرد حسودی را پیدا کنید که تلفن شما را چک می کند.

وقتی با دوستان مرد شما ملاقات می کند سرد می شود

اگر او سردی، بی ادبی و یا به سادگی به شما می گوید که بیشتر دوستان مرد شما را دوست ندارد، می تواند به خاطر حسادت او باشد.

این سردی به زودی به شما هم سرایت می کند

ناراحت کننده تر این است که او ممکن است به شما نگوید که چرا با شما اینقدر سرد رفتار می کند. پسری که حسادت می کند سعی می کند تا مطمئن شود که احساسات خود را به شما منتقل می کند.

زمانی که مردان دیگر در اطراف شما هستند، پرخاشگر می شود

قبل از این، زمانی که افراد دیگر سعی می‌کردند وارد فضای شما شوند، خونسرد بود و عادی رفتار می‌کرد. با این حال، یکی از نشانه های حسادت او این است که ممکن است ناگهان هر زمان که مرد دیگری را در اطراف شما می بیند، کنترل خود را از دست داده و پرخاشگرانه رفتارمی کند.

تعهد و نگرانی بیش از حد

اغلب مردان حسود، تمایل به ایجاد ارتباط بیش از حد دارند و به محض مشاهده کوچک‌ترین نگرانی بر افروخته می‌شوند و بی‌اندازه خود را متعهد می‌دانند. توجه داشته باشید که منظور از ایجاد ارتباط بیش از اندازه، رابطه جنسی نیست، این ارتباط برای مردان و زنان معنای متفاوتی دارد و تنها عشق است که منجر به تعهد می‌شود و نه رابطه جنسی. اگر به نظر می‌رسد که همسر شما بیش از حد نگران شماست و هر جا که می‌روید مراقب‌تان است، دو حالت دارد: یا خیلی حسود است و یا اعتماد به نفس پایینی دارد و نگران است که شخص دیگری نظر شما را به خود جلب کند.



علاقه و خوبی بیش از حد

اگر همه مردم انسان‌های خوبی باشند، دنیا مکان بهتری برای زندگی خواهد بود؛ البته اگر این خوبی مثل گرگی در لباس گوسفند نباشد. اینکه همسر شما فرد خوبی است، فوق‌العاده است، ولی اگر این خوبی بیش از حد بود، احتیاط کنید که می‌تواند زنگ خطری باشد. ریشه حسادت همیشه از ترس است؛ ترس از دست دادن و این ترس همیشه ریشه در اعتماد به نفس پایین و تصویر بد از خود، دارد. مردی که اعتماد به نفس کمی دارد، به سختی می‌تواند به این باور برسد که همسرش او را با تمامی محاسن و معایبش پذیرفته است. البته هنوز هم مردانی پیدا می‌شوند که خیلی خیلی خوب باشند، ولی اگر مردی فوق‌العاده خوب باشد، به طوری که خوبی او موجب آزار همسرش شود و نتواند رفتار خود را کنترل کند، نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت، زیرا می‌تواند حسادت او به یک بیماری تبدیل شده و نیاز به درمان داشته باشد.



نیاز به ابراز علاقه مداوم

به نظر می‌رسد که لازم است تمامی خانم‌ها به همسرشان ابراز علاقه کنند و به او نشان دهند که نگران او هستند و او در زندگی‌شان مهم است. این موضوع هیچ ضرری ندارد اما بسیاری از مردان به این سندرم مبتلا هستند که به دلیل عدم اعتماد به نفس کافی از همسران می‌خواهند دائماً به آنها ابراز علاقه کنند. و تصویر خوبی از خود ندارند. برخی از مردان حسود دیوانه‌وار و حتی با خشونت از همسرشان درخواست می‌کنند که به او ابراز علاقه کند.


تلفن‌ها و تماس‌های بیش از حد

مردان حسود، همیشه نیاز دارند که بدانند همسرشان کجاست و در حال انجام چه کاری است! اگر همسر شما در طول روز زیاد به شما تلفن می‌کند و در مواقعی که نمی‌تواند به هر دلیلی شما را پیدا کند، عصبانی می‌شود و حتی حرف زشت می‌زند و با خشونت رفتار می‌کند، نگران شوید و آن را با پزشک مطرح کنید.



بدگویی از دیگران

مردان حسود وقتی موفق نمی‌شوند شما را از سایر افراد دور کنند، شروع به بدگویی از دیگران کرده و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که شما احساس کنید حتی نزدیک‌ترین دوستان‌تان نیز افراد خوبی نیستند و کم‌کم از آنان فاصله بگیرید.


تمام وقت شما را برای خودشان می‌خواهند

اگرچه ممکن این موضوع را درک نکنید، ولی یکی از نشانه‌های مهم مردان حسود این است، که در تمامی حالات دوست دارند شمانزدیک آنها و در محدوده دید آنها باشید. حتی وقتی در حال تایپ کردن متنی هستید، از شما می‌خواهند که جلوی او بنشینید و کارتان را انجام دهید. در ابتدا ممکن این مسائل خیلی عاشقانه به نظر برسد، ولی به مرور روی زندگی اجتماعی شما تأثیر می‌گذارد و به تدریج ارتباط شما را با تمامی دوستان و حتی انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزمره محدود می‌کنند.



انتقاد

این همان چیزی است که باعث می‌شود زندگی با مردان حسود به سلامتی شما آسیب بزند. این افراد واقعا مریض هستند و به آسانی نمی‌توانند از شر این رفتار خود خلاص شوند. وقتی مرد حسود احساس ناامنی می‌کند، سعی دارد با انتقاد از شما، حس بدی در شما ایجاد کند تا فکر کنید که واقعا چقدر خوش شانس بودید که با این مرد ازدواج کردید و از آنجایی که تنها تکیه‌گاه شما در زندگی اوست. حرف‌های او روی شما بسیار تاثیرگذار و معنی‌دار خواهد بود و تصور می‌کنید واقعا آنچه می‌گوید صحیح است و به تدریج هویت خود را از دست می‌دهید. اینها برخی از نشانه‌های مردان حسود است؛ اگر چه نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که به آنها اشاره نکردیم و خود شما با کمی وقت می‌توانید متوجه آنها شوید.



روش‌های رهایی از حس حسادت

حسادت چیزی است که به وفور می‌توان آن را در هر نوع روابط انسانی دید؛ روابط خواهر و برادر، همکاران، همکلاسی، زن و شوهر و ... در اینجا به طور عمده چگونگی مقابله با حسادت در روابط زن و شوهرها را بررسی خواهیم کرد. با توجه به این اصول مشترک می‌توانید از آنها در برخورد با انواع دیگر حسادت نیز استفاده کنید. اگر چه حسادت در تمامی روابط انسانی دیده می‌شود، ولی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. اگر متوجه شدید که فرد حسودی هستید، در اسرع وقت باید روش‌هایی بیابید و با آن از شر احساسات بد خود خلاص شوید؛ چرا که اگر آن‌را درمان نکنید، به زودی کل زندگی شما را تسخیر خواهد کرد. حسادت هیولایی است که می‌تواند روابط، شخصیت و حتی سلامت روان را از بین ببرد. اجازه ندهید حسادت در زندگی شما بتازد و شما و یا همسرتان را کنترل کند. چیزهایی را که باعث حسادت شما می‌شود، بیابید. اکثر اوقات خواهید دید که ریشه حسادت در واقع در خود شماست و به خارج از شما ارتباطی ندارد؛ چرا که ریشه اصلی آن ترس است و ترس همیشه از درون می‌آید.

با او مقابله کنید

او ممکن است همه این کارها را به این دلیل انجام دهد که شما را دوست دارد و از ناتوانی خود در درخواست شما ناامید شده است. اگر شما هم همین احساس را نسبت به او دارید، ممکن است بخواهید با او در این زمینه برخورد کنید.

مرزهای مشخصی را تعیین کنید

حسادت در مردان همیشه نشانه این نیست که آنها شما را دوست دارند. این می تواند بخشی نه چندان زیبا از اخلاق او باشد.

اینجاست که مرزها وارد عمل می شوند. به مرد حسود بگویید چه چیزی را دوست دارید، می توانید تحمل کنید و چه چیزی برای شما یک «نه مطلق» است.

به او بگویید که از کمک گرفتن نترسد

حسادت می تواند نتیجه تجربیات آسیب زا در روابط گذشته او باشد. اگر اینطور باشد، او نیاز به کمک حرفه ای دارد تا بتواند از پس آن بربیاید.

اینجاست که درمان مطرح می شود. این موضوع را به دقت مطرح کنید و به مرد حسود کمک کنید تا ببیند چرا باید به خودش فرصت داده و کمک دیگران را دریافت کند.



کانال‌های ارتباطی را باز کنید

هنگامی که فردی احساس حسادت می‌کند، معمولا سعی دارد آن‌را پینهان کند تا حتی نزدیک‌ترین افراد نیز متوجه آن نشوند. از سوی دیگر، شریک زندگی شخص حسود، معمولا در الگوی مشابه واکنش نشان می‌دهد و به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر، کارهایی را از همسر خود مخفی نگه می‌دارد؛ به خصوص اگر حسادت به یک رفتار آزار دهنده تبدیل شود. ولی انجام این کار فقط شرایط را بدتر می‌کند. این شیوه، شیوه مناسبی برای برخورد با حسادت نیست. در شیوه صحیح، هر دو طرف باید بدون هیچ کتمان و مخفی‌کاری با یکدیگر رفتار کنند.

بیاموزید که مثبت‌تر فکر کنید: یک فرد حسود، همیشه نیمه خالی لیوان و بدترین حالت‌ها را تصور می‌کند. این امر در میان این افراد بسیار معمول است، ولی اگر تمایل دارید که حسادت را کنار بگذارید این عادت بد خود را ترک کنید. این تصورات و تحقق بخشیدن به این افکار فقط احساس بدبختی و حسادت و کاهش اعتماد به نفس را در شما بر می‌انگیزد. خوشبین باشید و مثبت فکر کنید. مثلا اگر امروز همسرتان به شما تلفن نکرده است و یا تلفن همراهش را جواب نمی‌دهد، فکر نکنید که به شما اهمیتی نمی‌دهد، بلکه مثبت فکر کنید و با خود بگویید شاید شارژ تلفنش تمام شده و یا کار او در اداره آنقدر زیاد است که فرصت صحبت کردن ندارد.



یاد بگیرید که به یکدیگر اعتماد کنید

اعتماد کلید مبارزه با حسادت در یک رابطه عاشقانه است. آیا دوست دارید که همسر شما نیز به شما بی اعتماد باشد؟ اکثر مردم معتقدند رابطه‌ای که در آن اعتماد وجود نداشته باشد، بی‌ارزش است؛ بنابراین اگر به همسرتان اعتماد ندارید و احساس خطر می‌کنید و تصور می‌کنید که ممکن است روزی شما را ترک کند، این رابطه اصلا شایسته حفظ و ماندگاری نیست. علاوه بر این، بی‌اعتمادی شما روی رفتار همسرتان نیز تاثیر می‌گذارد و او را بیمار و خسته می‌کند. پس به یکدیگر اعتماد کنید که اعتماد کلید اصلی مقابله با حسادت است.
برای خودتان ارزش بیشتری قائل شوید: حسادت میان زن و شوهرها معمولا ناشی از ترس خیانت و از دست دادن است و ترس ریشه‌ در اعتماد به نفس پایین دارد. ترس از طرد شدن و از دست دادن فرد مورد علاقه و ترس از آینده به طور طبیعی، اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد. ابتدا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، زیرا اگر بدون آن بخواهید حسادت را از بین ببرید، گویی با تفنگ بدون گلوله به جنگ دشمن رفته‌اید. برخی از ترفندهای ساده می‌توانند موجب افزایش اعتماد به نفس شوند؛ مثل رفتن به یک کلاس ورزش و حفظ تناسب اندام و آراستگی ظاهر. با اعتماد به نفس بیشتر به مرور حس حسادت شما نیز کمتر می‌شود.
خودتان را با دیگران مقایسه نکنید: این کاری است که اکثر افراد حسود همواره در حال انجام آن هستند و بیش از حد روی معایب و کاستی‌های خود تمرکز کرده و خودشان با دیگران مقایسه می‌کنند و این امر بسیار آزار دهنده است. همیشه به یاد داشته باشید که شما منحصر به فرد و از دیگران متفاوت هستید. اگر چه ممکن است از برخی جهات کاستی‌هایی داشته باشید، ولی حتما در برخی مسائل دیگر از سایرین بالاترید. پس هر گاه در حال مقایسه خودتان با دیگران بودید دست نگه دارید و روی نقاط قوت و مثبت خود تمرکز کنید.



حس حسادت خود را به سمت موضوعی مثبت منحرف کنید

حسادت یک حس بسیار قدرتمند است، به همین دلیل در برخی موارد حتی به قتل می‌انجامد. حسادت می‌تواند فرد را به حدی ضعیف کند که او چاره‌ای جز گریه کردن و ناامیدی نداشته باشد. به جای تمام این افکار منفی، هر گاه احساس حسادت کردید، بی‌درنگ خود را کنترل و به احساس خود غلبه کنید و به انجام کاری مثبت مشغول شوید؛ مثلا آشپزی کنید. خانه را تمیز کنید و یا به گل‌ها آب دهید و ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مستانه ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    79 7
    .باسلام خدمت شما من همسرم دقیقن تمام ویزگی هایی که شما فرمودین رو داره وخیلی خوشحال شدم که بعد از هشت ماه زندگی مشترک بلاخره به مشکل همسرم پی بردم.شوهرم به همه چیز من گیر میده مدام بمن بدبینه و ازم ایراد میگیره.اجازه نمیده هیچکاری خودم تنهایی بکنم جایی برم یا وقت ازاد داشته باشم.خیلی مغرور و خود رای و فقط حرف خودشو میزنه.بشدت حساسه و حساسیت هاش خیلی بیموردن.حتی به تلفن های من حساسه حتی اگه ماهی یبار باشه.حتی دیگه اجازه رفتن به خونه پدرم رو هم نمیده.من 25 سالمه و همسرم سی ساله.خسته شدم لطفن راهنماییم کنین.همونطور که گفتم عصبانی میشه فحاشی میکنه و کم وبیش دست بزنم داره.
  • A.m IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    1 0
    من خودم یک مرد هستم و تمام خصوصیات یک مرد حسود رو دارم دقیقا مثل مطالب بالا بخاطر همیشه هم تو رابطه دچار مشکل شدم خیلی هم تلاش کردم که درست بشه مشاور .دکتر و... رفتم فاییده نداشت همین مشکلم باعث شده تو طی این سال ها با هر خانمی که خواستم ارتباط برقرار کنم برای زندگی تو دوران اشنایی همچی بهم خورده تصمیمم بر این شد زندگی کسی رو تلخ نکنم و با فیلم بازی کردن کسی رو وارد زندگیم نکنم
  • A.m IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    من خودم یک مرد هستم و تمام خصوصیات یک مرد حسود رو دارم دقیقا مثل مطالب بالا بخاطر همیشه هم تو رابطه دچار مشکل شدم خیلی هم تلاش کردم که درست بشه مشاور .دکتر و... رفتم فاییده نداشت همین مشکلم باعث شده تو طی این سال ها با هر خانمی که خواستم ارتباط برقرار کنم برای زندگی تو دوران اشنایی همچی بهم خورده تصمیمم بر این شد زندگی کسی رو تلخ نکنم و با فیلم بازی کردن کسی رو وارد زندگیم نکنم