سلامت نیوز : معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال، آخرین آمار مربوط به ایرانیان خارج از کشور را اعلام کرد.به گفته محسن کرمی بیشترین تعداد مهاجرین ایرانی با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که‌800 هزار ایرانی دارد. بر‌این اساس دومیلیون و‌610 هزار ایرانی تنها در چهار کشور آمریکا، امارات متحده‌عربی، انگلیس و کانادا اقامت دارند.کرمی به مهر گفت: انگلیس و کانادا با‌410 هزار، آلمان با‌210 هزار، فرانسه با 155‌هزار و سوئد با‌110‌هزار ایرانی کشورهایی هستند که بیشترین ایرانیان در آنجا حضور دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ همچنین استاندار تهران از علاقه‌مندی بسیار نخبگان ایرانی خارج از کشور به وطن خود سخن گفته است. پیش از این آمار متفاوتی در رسانه‌ها از میزان خروج نخبگان از کشور اعلام شده است که واکنش مسئولان در وزارت علوم را به‌دنبال داشته، چنان که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از کاهش 20‌درصدی خروج نخبگان از کشور خبرداد و گفت میزان خروج نخبگان تا سال81 ، چهل درصد بود و از سال 82 تا 85 این میزان به‌20‌درصد کاهش پیدا کرده است و جامعه آماری 86 به بعد نیز به جهت اینکه هنوز نخبگان در داخل کشور تحصیل می‌کنند و دوره تحصیل‌شان به پایان نرسیده، لحاظ نشد. دبیر‌شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در روز 5 شهریور‌ماه سال جاری تاکید کرد مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر با شیب نزولی و کاهش روبه‌رو بوده است.

علاقه‌مندی نخبگان ایرانی به موطن

استاندار تهران گفته است:واقعیت این است که اغلب نخبگانی که در خارج از کشور هستند علاقه بسیاری به ایران دارند. مرتضی تمدن در گفت‌وگو با فارس درباره آماری که در‌خصوص خروج نخبگان کشور مطرح می‌شود گفت: بارها این شبهه مطرح شده است و رئیس‌جمهور نیز گفته‌اند که پژوهشگر و نخبه نمی‌تواند در قفس باشد و باید به اقصی نقاط جهان سفر و علم‌اندوزی کند. نمی‌توان اسم این کار را فرار مغزها گذاشت.تمدن گفت:‌ واقعیت این است که اغلب نخبگانی که در خارج از کشور هستند و اسم فرار مغزها روی این افراد گذاشته‌اند علاقه بسیاری به ایران دارند.

اظهارنظرهای سال90

سال گذشته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان آمار خروج از كشور دارندگان طلای المپیاد را 400 نفر اعلام و اظهار امیدواری کرد همگی آن‌ها به ایران باز گردند. سعید‌سهراب‌پور در گفت وگو با مهر با یادآوری آغاز المپیادهای دانش‌آموزی از سال 65 گفت: با كمك باشگاه دانش‌پژوهان جوان آماردارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی جمع‌آوری و مشخص شد از‌سال 90 - 65 بیش از‌900 نفر دارنده مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی كشوری هستند. وی افزود: در‌صورتی كه وضعیت دارندگان مدال طلا تا سال 84 را حساب كنیم ملاحظه می كنیم تا تقریبا یك سوم آنها در ایران و دو سوم خارج از كشور هستند و خیلی از آنها در حال حاضر اساتید دانشگاه های كشور هستند و خیلی‌ها هم استاد دانشگاه صنعتی شریف‌اند. سهراب‌پور درباره وضعیت دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی پس از سال 84 به مهر گفت: اكثر دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی پس از سال 84 در ایران بسر می برند. وی درباره وضعیت دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی از سال 65 تاكنون نیز گفت: بیش از 500 نفر از آنها در ایران هستند و خیلی از آنها دانشجوی مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دكترا هستند. بقیه هم خارج از كشور بسر می‌برند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان افزود:‌60درصد دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی در داخل كشور و40 درصد در خارج كشور هستند. البته آن دسته از طلایی‌ها كه در خارج كشور هستند نیز به تدریج برمی گردند. به گفته وی ارزیابی وضعیت دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی در سال های 82، 83 و 84 نشان می دهد كه خروج طلایی های المپیادها از كشور در این سه سال نسبت به سال های قبل از 82 كمتر شده است. سال گذشته همچنین معاون علمی بسیج دانشجویی اعلام كرد كه از هر 96 دانشجوی اعزامی به خارج، تنها 30 نفر به ایران باز می گردند و از 125 دانش آموز المپیادی ایران، 90 نفر در دانشگاه های آمریكا تحصیل می كنند، اما پس از انتشار این آمار مسئولان وزارت علوم و آموزش آن را غیرواقعی دانسته و تاکید کردند ایران پتانسیل تحصیل برای تمام نخبگان را دارد. نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان  نیز چندی پیش اعلام کرد از سال 76 تا 89 بیشترین خروج مربوط به رشته ریاضی بوده البته شیب خروج از 33 درصد به 17 درصد رسیده است که این به جهت افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تشکیل بنیاد ملی نخبگان و سیاست‌های دولت است.او امیدوار است با فعالیت بنیاد نخبگان و اعطای بورسیه و تسهیلات میزان خروج نخبگان کمتر از پیش شده و اشتیاق نخبگانی که برای استفاده از بورسیه در خارج از کشور بسر می‌برند برای بازگشت بیشتر شود.

900میلیارد دلار ثروت ایرانیان مقیم آمریکا

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال‌86 در پژوهشی میزان سرمایه های مالی ایرانیان مقیم خارج را با استناد به نظر مسئول بازرسی و نظارت سازمان نخبگان کشور بالغ بر‌1300‌میلیارد دلار و ثروت ایرانیان مقیم آمریکا را به تنهایی بالغ بر‌900 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: بیش از‌6500 شرکت و 10‌هزار دانشجوی ایرانی در دوبی حضور دارند و افزون بر‌1400‌ایرانی نیز در بورس دوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه این عده بوده که درسال 2005 به بازارهای مالی دوبی و ابوظبی جان تازه‌ا‌ی داده و باعث رونق و صعود شاخص آنها شده است. در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌ها عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط از مشکلات اصلی عنوان شد: بسیاری از مشکلات ایرانیان مقیم خارج چون تابعیت دوگانه، خدمت سربازی، مالکیت اموال باقیمانده در کشور و امثال اینها باید توسط سازمان‌های مختلف پاسخ داده شوند و شیوه‌های برخورد متفاوت این سازمان‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.‌ بر‌اساس این گزارش حتی در زمینه های فرهنگی عملکرد اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور با معاونت فرهنگی وزارت امور خارجه تداخل دارد و به‌عنوان مثال با آنکه 60 نمایندگی فرهنگی وزارت امور‌خارجه در خارج از کشور فعالند اما توجه به مسائل ایرانیان خارج از کشور در اولویت کاری آنها قرار ندارد‌. مرکز پژوهش‌ها در ارتباط با پدیده مهاجرت نخبگان اجرای دوسیاست استراتژیک جداگانه ولی موازی را ضروری دانست و افزود: در این زمینه سیاست کاهش مهاجرت نخبگان باید در کنار سیاست جذب نخبگان خارج از کشور پیگیری شود، روش ترکیبی که از یک سو بر مهار و کاهش مهاجرت متخصصان از‌ کشور تمرکز دارد و از‌سوی دیگر به ایرانیان مهاجر به چشم هموطنانی که می‌توانند برای کشورشان مفید فایده واقع شوند می‌نگرد تا از تخصص آنها بهره ببرد.

‌دریافت آنلاین اطلاعات هویتی

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال با تشریح خدمات سازمان ثبت‌احوال به ایرانیان خارج از كشور از راه‌اندازی وب سرویس دریافت كارت ملی برای این دسته از هموطنان خبر داد و گفت: در گذشته، بعضا صدور كارت ملی برای ایرانیان مقیم خارج حدود 6 ماه به طول می‌انجامید، چراكه درخواست‌ها از‌طریق پست به وزارت خارجه و سپس ثبت احوال ارسال و پس از صدور نیز، همین مسیر با استفاده از پست طی می‌شد. وی افزود: با راه‌اندازی وب سرویس، اطلاعات مربوط به صدور كارت ملی ایرانیان خارج كشور به‌صورت الكترونیكی از نمایندگی‌های ثبت احوال در كشورهای دیگر به وزارت خارجه و در نهایت ثبت احوال ارجاع می‌شود. بنابراین زمان صدور كارت ملی ایرانیان مقیم خارج به یك ماه كاهش یافته است. معاون سازمان ثبت احوال همچنین از راه‌اندازی درگاه اینترنتی پرسش‌وپاسخ با هموطنان مقیم خارج در پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال به نشانی‌www.sabteahval.ir خبر داد. وی با بیان اینكه ایرانیان مقیم خارج كشور در گذشته از طریق تلفن و مكاتبه مسائل مربوط به ثبت احوال را پیگیری می‌كردند، گفت: با راه‌اندازی درگاه اینترنتی پرسش و پاسخ، در كوتاه‌ترین زمان ممكن پاسخ سوالات افراد از طریق پست الكترونیكی ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha