اولین بانك عمومی خون بندناف ایران با همت پژوهشكده رویان به منظور استفاده عموم مردم از خونهای بند ناف دی ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

آنچه هم‌اكنون به عنوان بانك خون بند ناف در ایران فعالیت دارد خون‌هایی است كه خود والدین داوطلبانه برای آینده فرزند خود منجمد كرده‌اند و سایر افراد اجازه استفاده از آنها را ندارند.

دكتر "مرضیه ابراهیمی" مدیر فنی بانك خون بندناف پژوهشكده رویان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا یكی از اهداف مهم راه‌اندازی بانك خون بندناف عمومی را به كارگیری سلوهای بنیادی خون بندناف در درمان انواع بیماریهای مختلف و كاربردی كردن تحقیقات انجام شده در این زمینه بیان كرد.

وی از عموم مردم دعوت كرد چنانچه قصد نگهداری و انجماد خون بند ناف نوزاد خود را ندارند، با اهدای این خون در راه‌اندازی بانك عمومی خون بندناف همكاری داشته باشند.

ابراهیمی افزود روزانه دهها هزار نمونه خونهای بندناف در كشور دور ریخته می‌شود در صورتی كه با یك برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان از این نمونه‌های دورریز در جهت كارهای درمانی استفاده كرد.

وی یادآور شد هم‌اكنون در ایران امكان استفاده عمومی از بانك خون بندناف وجود ندارد و منظور از بانك خون بندناف، خونهایی است كه عده‌ای داوطلبانه اقدام به نگهداری خون بندناف نوزاد خود نموده‌اند و استفاده از آن برای خود نوزاد در بزرگسالی و یا اقوام نزدیك او است.

مشخص شده سلول‌های بنیادی موجود در خون "بند ناف" در درمان انواع سرطانها، بیماریهای ژنتیك، اختلالات خونی و نقص سیستم ایمنی كاربرد دارند.

استعدادهای بالقوه جدیدی كه برای درمان با سلولهای بنیادی به وجود آمده شامل صدمات به نخاع، دیابت، بیماریهای قلبی ،پاركینسون، آلزایمر، لوپوس، ایدز و بیماری ام اس است.

دكتر ابراهیمی گفت از آنجایی كه سلولهای بنیادی خون بند ناف راحت‌تر موردپذیرش سیستم ایمنی بیمار قرار می‌گیرند، احتمال رد پیوند در بیماران كمتر است.

بانك خون بندناف ایران در سال ‪ ۸۳‬در پژوهشكده رویان راه‌اندازی شد در این بانك والدینی كه در انتظار تولد نوزاد هستند با مراجعه به این بانك و تشكیل پرونده می‌توانند محتوای خون بند ناف و جفت را در این بانك نگهداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha