سلامت نیوز : لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: بر اساس تحقیقات آژانس مبارزه با دوپینگ (وادا) طی 4 سال گذشته بر روی دخانیات مشخص شده است که هر نخ سیگار می‌تواند 10تا 15 بار ضربات قلب را افزایش دهد که این مسئله به عنوان یک محرک دوپینگ به حساب می‌آید.

وی افزود: در برخی ورزش‌ها از جمله ورزشهای رزمی، دو میدانی و ورزش‌های توپی ورزشکاران احتیاج دارند تا ضربات قلب آنها افزایش یابد و استعمال دخانیات می‌تواند باعث افزایش کاذب شود که تحقیقات در این مورد تا سال 2014 برای پایش و آزمایشهای نهایی ادامه خواهد داشت.پورکاظمی تصریح کرد: البته استعمال دخانیات عوارض شدید بسیاری را در بر دارد که می‌تواند باعث انواع بیماری‌ها در افراد به خصوص در ورزشکاران شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران بیان داشت: در حال حاضر تحقیقات بر روی خون ورزشکاران شرکت کننده در المپیک 2012 لندن ادامه دارد تا مشخص شود که مصرف کافئین، قهوه، سیگار و حتی استعمال چپق و قلیان چقدر بر روی کارایی ورزشکاران از نظر دوپینگ تأثیر داشته است.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: با روند آزمایشهای کنونی پیش‌بینی می‌شود که دخانیات جزء مواد ممنوعه در فهرست دوپینگ قرار گیرد و به ورزشکاران توصیه می‌شود که به هیچ عنوان حتی در طول سال یکبار نیز سیگار یا قلیان نکشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha